Annonse

BEST AV PIGGDEKKENE: Continental Conti Ice Contact.

=

BEST AV DE PIGGFRIE: Michelin X-Ice XI2

OPPDATERT: Denne testen er gammel. Test av vinterdekk for sesongen 2012/2013 finner du her.

Stor test av vinterdekk

NAF-bladet Motor har testet 19 nordiske vinterdekk i utfordrende øvelser. Det vanskeligste underlaget er fortsatt snø og is.

Mange hevder at de kjører mest på saltet tørr eller våt asfalt om vinteren. Men det er når isen plutselig er der eller når våt snø laver ned og kjøres hard og glatt, at vinterdekkene virkelig viser hva de duger til.

Det er først og fremst snakk om sikkerhet - om evnen til å stoppe bilen raskest mulig. Og hvor gode de er til å holde bilen stabil sideveis, slik at du unngår å komme over i motgående kjørebane i en sving.

I tillegg er det selvfølgelig fint om dekket sørger for å ta deg opp den bratte bakken hjemme og støyer så lite som mulig. Men for de fleste er ikke dette kritiske egenskaper. Uansett hvilke egenskaper du setter høyest, kan du gå inn i testen og finne de dekkene som passer dine behov best.

Dyrest vinterdekk er best

De beste dekkene er også de dyreste. Årets store vinterdekktest viser at det er Michelin, Nokian, Goodyear og Continental - i den rekkefølgen - som topper blant de piggfrie. Continental, Nokian Bridgestone og Pirelli er toppdekkene med pigger.

Alle er såkalte premium dekk og prises deretter. Men i testen vil du også finne rimeligere dekk som kan gi deg bra og sikre prestasjoner i vinter.

Vi oppgir ikke priser på dekkene i testen. Årsaken er rett og slett at de prisene som dekkimportørene oppgir ofte er mer "villedende" enn "veiledende". Det er stor forskjell på de rabattene de enkelte dekkforhandlerne får fra importøren. Dermed blir det stor forskjell på hvilke priser de kan gi deg som kunde.

Den riktige prisen finner du bare ved å sjekke prisen hos to-tre forhandlere. Prisvariasjonene er store. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000-1500 kroner på en slik ringerunde.

Storselgende vinterdekk er med

Denne gangen har vi med de mest solgte dekkene i Norden.

Savner du noen dekk, kan du gå inn på www.naf.no og finne testene fra tidligere år. I fjor hadde vi blant annet med flere kinesiske billigdekk i testen.

Vi testet også slitte pigg- og piggfrie dekk for å se hvordan egenskapene forandrer seg etter hvert som dekkene slites. Konklusjonen var at et piggfritt dekk beholder de gode egenskapene sine lenger enn et piggdekk.

Piggdekk (klikk på hvert enkelt dekknavn for å se detaljer, poengscore og konklusjon).

Piggfrie vinterdekk (klikk på hvert enkelt dekknavn for å se detaljer, poengscore og konklusjon).

Testbil: Ford Focus 2,0 Dekkdimensjon: 205/55 R16

Hele testen finner du på naf.no

Vinterdekk Dekk Test Dekktest Ford Focus=

HARDKJØR: Testførerne legger ingenting imellom i jakten på det beste vinterdekket. © FOTO: Lasse Allard

RESULTAT:

=

Tabellen er hentet fra bladet MOTOR.

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Duell: Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Ladet til kamp

- I noen øyeblikk går jeg tom for ord. Den er raskere.

Test av billys:

Ford på topp og bunn

Selv om lysteknologien stadig løftes mot nye høyder, er det ikke gitt at alle nye biler har gode lys. Det kan i verste fall utgjøre forskjellen på liv og død.