Nissan Leaf er symbolet på elbilens mulige rennesanse. Den er noe helt annet enn bittesmå elbiler av typen Buddy, som er klassifisert som firehjulsdrevet motorsykkel og har begrenset plass og snau rekkevidde.

Leaf har plass til fem, har et brukbart bagasjerom, kjører fint, har god komfort og høy sikkerhet. Og dessuten en brukbar rekkevidde på rundt 15 mil. Den kommer til Norge sommeren 2011.

Andre elbiler som er høyaktuelle er de små men praktiske "trillingene" Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn.

Men disse er er ikke alene. Nå banker virkelig storprodusentene på elbil-døren. VW, for eksempel, skal lansere helelektriske versjoner av sine bestselgere i 2013.

Mercedes-Benz lanserte hydrogenbil-konsepter på slutten av nittitallet, og er overbevist om at fremtiden er elektrisk. Produsenten av premiumbiler planlegger masseproduksjon av A-klasse-baserte E-Cell fra 2012.

Peugeot iOn.=

EL: Peugeot iOn. © Peugeot

Langt igjen

Vi ser også stadig flere hybridbiler med oppladbare batterier - såkalte plug-ins. Eksempler på dette er siste generasjon Toyota Prius og Chevrolet Volt / Opel Ampera.

Fordelen med disse er at de ofte kan brukes bare ved hjelp av batteripakken; for eksempel ved en rask handletur eller bytur.

Mange andre - for eksempel Ford, Renault og BMW - er også på banen og planlegger elbil-produksjon i større skala. Og vår egen Think er også blitt en mer praktisk bil.

Noen håper at dette vil bety en ny æra for en gammel idé. Einar Håndlykken i miljøorganisasjonen Zero er en av dem.

-Når elbiler står ved siden av fossilbilene hos forhandlerne, tror jeg langt flere vil vurdere å kjøpe en slik bil. Vi kan forvente høy kvalitet og topp sikkerhet. I tillegg vil serviceapparatet og gode garantier gi en ekstra trygghet, sa han i et intervju i forbindelse med kåringen av Årets Bil.

Zero er også med i prosjektet Grønn Bil, som er et prosjekt som jobber for 200.000 ladbare elbiler og plug-ins på norske veier i 2020.

Men det er en lang vei å gå. Se for eksempel på perioden 1.1-31.10 2010. Da ble det solgt i alt 105 710 personbiler. 26 926 av dem var bensinbiler, 78 485 dieselbiler.

297 var elbiler. Det utgjør 0,3 % av antallet solgte biler. Elbilen er med andre ord fortsatt bare en parentes!

Derimot valgte dobbelt så mange en såkalt miljøeffektiv bil (CO2-utslipp under 120 g/km) i første halvår 2010 (30,1 %) som i tilsvarende periode i 2009 (14,7 %).

Bilkundene er altså ikke likegyldige til spørsmålet om drivstofforbruk og utslipp. Men de aller fleste har behov som gjør at en elbil pr. i dag ikke er aktuell. En lavutslippsmodell, eller en hybridbil, er derimot interessant.

PLUG-IN: Opel Ampera=

PLUG-IN: Opel Ampera © Opel

ZERO: Einar Myklebust=

ZERO: Einar Myklebust © Foto: Zero

Batterier

Selv om lithium-ion-batteriene er et skritt fremover, er vi fortsatt langt unna batterirevolusjonen som skal gi elbilene en rekkevidde som kan sammenlignes med bensin- og dieselbiler.

I dag er det få elbiler som klarer mer enn 15-16 mil før det er slutt på strømmen. Mange klarer ikke noe i nærheten av det, en gang. Og for at kjøreturen ikke skal bli en nerveslitsom affære, med hyppige blikk på strømmåleren, må den gjerne planlegges nøye.

- Dagens teknologi har sine begrensninger. Det hadde ikke vært noe problem å kjøre på med større batteripakker, men vi ville fått en uhensiktsmessig tung og dyr bil, og mye lenger ladetid, sier Zeros Benjamin Myklebust, som jobber spesielt med elbil og hurtiglading.

I overskuelig fremtid må du derfor regne med at rekkevidden for en elbil forblir relativt begrenset. Og derfor kan en plug-in som gir deg anledning til å kjøre elektrisk til og fra jobb, og til små ærender i lokalmiljøet, være løsningen. De fleste av oss er tross alt sjeldent på langtur!

Batteripakka i Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell yter 550 hk.=

RÅSKINN: Batteripakka i Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell yter 550 hk. © Knut Arne Glesne

Ladestasjoner

For at det skal fungere for mange å bruke en elbil, må det mer til enn de norske særreglene som gir adgang til kollektivfelt, gratis bomring-passering og ditto parkering.

Fortsatt er elbiler fritatt for engangsavgift, men de oppfattes likevel å være ganske dyre av folk flest.

Først og fremst må ladestasjoner være tilgjengelige. Nettsiden ladestasjoner.no gir deg en oversikt over disse. Du kan også lade ned iPhone-appen LadeNå eller NearBy, eller laste ned filer med ladestasjoner som POI'er til GPS'en.

Et søk på "Oslo" gir en haug steder der du kan lade elbilen din. Men søker du etter hurtiglading, blir kartet tomt. Og her ligger det en utfordring.

Med hurtiglading (trefase og en masse volt) kan du lade batteriet ditt mer eller mindre fullt mens du tar en kaffe og leser avisen. Med vanlig stømuttak bruker du minst 5-6 timer. Forskjellen er enorm i forhold til elbilens bruk. Slik det er i dag må alle lengre turer planlegges nøye.

Zero har, med støtte fra Transnova, satt i gang et prosjekt med utplassering av stasjoner for hurtiglading.

- Vi skal ha en håndfull oppe i løpet av 2011, og skal skaffe oss erfaring med bruken. Det er også viktig å tenke kommersielt, og gjøre det mulig å tjene penger på salg av strøm, sier Benjamin Myklebust.

En annen utfordring er det at det eksisterer flere systemer for lading. Men det skjer da ting her; nylig ble for eksempel de tyske merkene VW, BMW, Daimler, Porsche og Audi enige om en felles standard for lading. Likevel kan mangelen på en felles standard for alle elbiler bli en brems på utviklingen.

Ti prosent om ti år

I det hele tatt er mangelen på infrastruktur en brems. Også når det gjelder en annen type elbil - hydrogenbilen. Ni store bilprodusenter planlegger salg av biler som går ved hjelp av brenselceller i 2015.

Vi får se. Bilbransjen har vært litt vel optimistiske når det gjelder brenselcellebilen før. I og med at infrastrukturen er seig å få opp å stå, tar ting lang tid, selv om teknologien er på plass. Økonomien må også på plass.

Benjamin Myklebust vet derfor at man må ta tiden til hjelp.

- Når vil det bli relativt vanlig å eie en elbil da, tror du?

- Biler som Nissan Leaf vil gjøre elbilen mer vanlig. Men dette med rekkevidde er en utfordring, og gjør at det for mange er vanskelig å bytte ut vanlige biler med elbiler. Mange innen bilbransjen opererer med et mål om ti prosent ladbare biler i 2020.

I innledningen spør vi om det er på tide å vurdere elektrisk neste gang du kjøper bil. For all del, vurder det! Men for de fleste vil en elbil fortsatt ikke være aktuell.

Ladestasjon for elbiler.=

STRØM: Ladestasjon for elbiler er fortsaten mangelvare. © Lynau, Jan Petter

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!