ELBILFAN: Zeros Einar Håndlykken har tro på elbilen.=

ELBILFAN: Zeros Einar Håndlykken har tro på elbilen. © Zero

Vi har tidligere presentert de seks første av tretti kandidater til Årets Bil-tittelen. Her er de seks neste, og denne gangen befinner vi oss i småbilsegmentet.

En av kandidatene - Mitsubishi i-Miev - er den eneste elektriske bilen i feltet, og den første serieproduserte elbilen fra en stor aktør i markedet.

Det er for øvrig på sin plass å minne om at modellen rent teknisk har blodsbrødre i modellene Citroën C-Zero og Peugeot iOn.

Einar Håndlykken er daglig leder i miljøorganisasjonen Zero, og medlem av Årets Bil-juryen. Han er selvsagt fornøyd med at en elbil endelig skal få prøve seg mot andre biler i kåringen.

-I flere år har elbiler blitt produsert av uavhengige små produsenter, som Tesla, Think og Buddy. Det er ekstremt spennende at bilindustrien nå kommer på banen.

Håndlykken mener at de store bilprodusentenes engasjement vil bidra til en alminneliggjøring av elbiler.

-Når elbiler står ved siden av fossilbilene hos forhandlerne, tror jeg langt flere vil vurdere å kjøpe en slik bil. Vi kan forvente høy kvalitet og topp sikkerhet. I tillegg vil serviceapparatet og gode garantier gi en ekstra trygghet.

Mitsubishi i-MiEV

Vi har allerede prøvekjørt Mitsubishi i-Miev, som helt klart er en elbil du kan leve med. Nå er sikkerheten fullt på høyde med en vanlig bil med forbrenningsmotor, og det er plass til både fire passasjerer og litt bagasje.

En vanlig brukbar bil uten forbruk og utslipp, med andre ord. Og den ser jo absolutt ikke verst ut heller?

Rekkevidden mellom hver lading er oppgitt til 140-150 km, og i praksis har bilen ytelser som en sprek småbil. Toppfarten på 130 km/t skremmer ingen, men opp hit føles den faktisk overraskende sprek.

Til tross for at elbilene fortsatt har noen utfordringer med tanke på ladestasjoner og rekkevidde, finnes det noen fordeler det er lett å sette pris på. De er miljøvennlige, særlig her i landet hvor vi i all hovedsak bruker fornybar, vannkraftbasert strøm til lading.

Man kan i tillegg kjøre i kollektivfeltet, man slipper bompenger, og man finner lett gratis parkeringsplass, der det flere steder også tilbys gratis lading.

At den koster omtrent det samme som en innstegs-Golf, setter ting litt i perspektiv. For med i-MiEV får man mye lavere kostnader ved bruk, uten at du må slite med annet enn at kjøreturen en og annen gang må planlegges litt bedre.

i-MiEV koster fra 239 900 kroner, det samme gjelder Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

STEM HER!

Her de andre fem kandidatene:

Audi A1

Vi har testet Audi A1 1,4 TFSI S Tronic og 1,6 TDI, og gitt dem full pott. Dette er en liten bil som oppfører seg voksent, og den beste luksussmåbilen på markedet i dag. Den kjører smidig og litt storbilaktig, har et lekkert eksteriør- og interiørdesign og bra komfort. Mini og Alfa Romeo MiTo er kanskje de hardeste konkurrentene, men de må gi tapt for en bedre totalpakke. Basisutrustningen er dessverre temmelig mager, og skal du ha mye utstyr detter det fort på noen titusen. Men slik er det gjerne med tyske premiumbiler.

© Terje Bjørnsen

Citroën DS3

Citroën har snekret sammen mange forglemmelige biler de siste to-tre tiårene. Endelig ser det ut som om rallysuksessen smitter skikkelig over på gatebil-satsingen, og DS-serien lover meget godt. DS3 har gledet oss stort, både hva design og kjøreopplevelse angår. Modellen er tøff å se på, vekker oppmerksomhet og kombinerer sportslighet og komfort på en ypperlig måte. Og så er den relativt hyggelig priset.

KANDIDAT: Citroën DS3=

KANDIDAT: Citroën DS3 © Citroën

Nissan Juke

Nissan Juke er en bil som setter følelser i sving. Noen mener den er styggere enn Gamle-Erik sjøl, mens andre digger den futuristiske designen. Smak og behag, men vil du ha en i bunn og grunn vanlig bil med gode kjøreegenskaper og helt uvanlig utstråling, bør Juke vurderes. Juke er for øvrig lillebroren til mer kjente Quashqai, og er bygget på samme plattform som Renault Clio. Den er en av markedets minste crossovere med 4WD, og et dristig forsøk fra en produsent som heller ikke pleier å spy ut karosserimessige "kioskveltere" fra samlebåndene.

KANDIDAT: Nissan Juke=

KANDIDAT: Nissan Juke © Egil Nordlien HM Foto

Suzuki Swift

Dette er noe så uvanlig som en sportslig småbil med firehjulsdrift, og en ny generasjon skrenser snart inn på det norske markedet. Designen er ikke spesielt mye forandret, men rent teknisk skjer det åpenbart mye. Den har en 1,2-liters bensinmotor under panseret, og vil koste 214 900 kroner. Nye Swift ble testet hos EuroNCAP i sommer, med toppscore som resultat. Sikkerheten er med andre ord godt ivaretatt.

KANDIDAT: Suzuki Swift=

KANDIDAT: Suzuki Swift © Suzuki

Honda CR-Z

Enda en miljøbil - men denne gangen en hybrid, der en 1,5-liters bensinmotor får hjelp av en liten elmotor. Den bidrar til å redusere drivstofforbruk, mens den i sportsmodus tar et tak for å øke fartsressursene. CR-Z deler mange komponenter med mer kjente Insight, men er betraktelig bedre å kjøre. Designmessig synes vi CR-Z er vellykket, med et tøft og sportslig karosseri.

KANDIDAT: Honda CR-Z=

KANDIDAT: Honda CR-Z © Egil Nordlien HM Foto

SE ALLE KANDIDATENE OG STEM HER!

ALFA ROMEO GIULIETTA AUDI A1
AUDI A7 BMW 5-SERIE
BMW X3 CITROEN DS3
FORD C-MAX/GRAND C-MAX HONDA CR-Z
HYUNDAI IX20 HYUNDAI IX35
KIA SPORTAGE MERCEDES SLS
MINI COUNTRYMAN MITSUBISHI ASX
MITSUBISHI I-MIEV NISSAN JUKE
OPEL ASTRA OPEL MERIVA
PEUGEOT 5008 PEUGEOT RCZ
PORSCHE CAYENNE SAAB 9-5
SKODA SUPERB STV SUZUKI KIZASHI
SUZUKI SWIFT TOYOTA AURIS HYBRID
VOLVO S60/V60 VW PASSAT
VW TOUAREG VW TOURAN




Les også:

15 kule småbiler

Billige, bra og gjerrige småbiler

Varsler ledningenes død

Hvor smart kan minibilen bli?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!