Tekniske data Citroën C-Zero

MOTOR: Elmotor

EFFEKT, HK VED O/MIN: 64/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180/2000

EGENVEKT, KG: 1110

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 348/147,5/160

BAGASJEROM, LITER: 166/408

STANDARD DEKKDIMENSJON: 145/65-15 foran, 175/55-15 bak

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0

CO2-UTSLIPP, G/KM: 0

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 15

TOPPFART, KM/T: 130

PRIS FRA, KR: 239 900

C-Zero er en fryd å kjøre, både i byen og på landeveien. Den tåler til og med motorvei uten problemer. Og best av alt: Den oppleves som trygg og ordentlig!

Det er nå over 3000 elbiler her i landet. De fleste er lokalisert i Akershus og Oslo, men det begynner også å bli en del rundt omkring i vårt langstrakte land. Det hjelper helt klart på utbredelsen at det er en kraftig satsning på utbygging av ladestasjoner, kombinert med gratis parkeringsplasser.

Elbiler har mange positive sider. Ja, de er miljøvennlige, særlig her i landet hvor vi i all hovedsak bruker fornybar, vannkraftbasert strøm til lading. Man kan i tillegg kjøre i kollektivfeltet, man slipper bompenger, og man finner lett gratis parkeringsplass med gratis lading.

Del denne saken på Twitter og Facebook:

Del

Elbilenes ulemper

At man slipper å kjøpe bensin eller diesel, og at det er svært få bevegelige deler i elbiler, som igjen betyr svært lite behov for service, er også slikt lommeboka liker. Når elmotorer i tillegg er mye mer effektive enn forbrenningsmotorer, blir kilometerkostnaden for en elbil hyggelig om man sammenlikner med en vanlig bil.

Ulempene er gjerne basert på usikkerhet, rundt levetid og kostnader for batteripakka på sikt, og for annenhåndsverdien.

Og ikke minst: En god del av elbilene som er på markedet i dag, oppleves som plastbokser med fire hjul. Sikkerhetsnivået oppleves som lavt, komforten er ikke spesielt god, kjøreegenskapene er i en klasse eller to under vanlige biler, og i tillegg er de ofte trange.

Citroën Citroen C-Zero elbil 2011=

VELKJØRENDE: Citroën C-Zero er en nytelse i byen, men også på landeveien fungerer den flott. © Foto: Citroën

Kjennes ordentlig!

Nå er en ny generasjon elbiler på vei. Det har vi forsåvidt sagt en god del ganger før, men nå er det faktisk en realitet - bilene kommer hit, og har fått norske priser. De nye bilene er konstruert som elbiler fra begynnelsen av, med fokus på både EL og BIL. Dette har gjort at elkomponentene er integrert i bilen, og at kjøretøyet oppleves som en ordentlig bil.

Citroën C-Zero er en av disse - selv om den egentlig er basert på Mitsubishis bittelille modell i. Den kommer hit til landet neste år, og koster ikke mer enn en vanlig innstegsutgave av en kompaktklassebil.

Den ser litt annerledes ut. Langt fra så vakker som Teslas kommende el-herlighet, men ikke stygg - bare annerledes. Den er smal og ikke spesielt lang, men tar igjen ved å være ganske så høyreist. Så høyreist at det er knallgod plass i baksetet, selv for to voksne. Bagasjerommet er ikke voldsomt, men man drar vel ikke på langferietur i en bil som dette.

Elbilen ble i utgangspunktet konstruert av Mitsubishi - deres i-Miev, og Peugeots iOn, er så godt som identiske med C-Zero. Og alle kommer veldig snart hit. Mitsubishi har allerede startet salget, og melder om voldsom interesse. Det er forståelig.

Foran er det også nok av plass, og ting kjennes ordentlig. Ergonomien er fin, og oversikten upåklagelig. At bilen har ESP, seks kollisjonsputer, stereoanlegg og klimaanlegg, og til og med elektriske vindusheisere, underbygger følelsen av at dette er en ordentlig bil.

Det er ingen støy når man starter opp. Og heller ikke noe når høyrefoten nærmer seg gulvet. Kun bittelit elmotorlyd, sånn som man kan høre på T-banen.

Draget er imponerende godt; dette er en kvikk bil! Nei, ikke like heftig som en Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell, en Tesla Roadster, eller en eRuf Greenster. At man slipper girskift bidrar også til å gi flott, sømløs akselerasjon. Bilen er bygd for å være kjapp i lavere hastigheter, men også i vanlig landeveisfart, og til og med ute på motorveien, oppleves den som sprek nok. At C-Zero er nett, er veldig ålreit i bytrafikken. Svingradiusen er dessuten imponerende liten.

Citroën Citroen C-Zero elbil 2011=

RIKTIG: Det er mye som er gjort ordentlig inni C-Zero, noe som resulterer i at man lett trives bak rattet. © Foto: Knut Arne Glesne

Trygg, komfortabel og fin

Og i motsetning til så mange andre elbiler, kjennes den trygg. Den er også komfortabel, både hva understellsoppsett og støy angår. Den tåler veldig fint å svinge - selv om C-Zero ikke akkurat er noen sportsbil - og er tvers igjennom trivelig.

Med fulladet batteri skal man komme 150 km unna. Ladingen tar seks timer fra det vanlige strømnettet, men på den andre siden av bilen finner man et 400V-inntak for hurtiglading. Da når man 80 prosent av maksimal kapasitet på en halvtime.

Bilen kommer hit i første kvartal neste år, og koster 239 900 kr. Da er batteriene inkludert, pluss et navigasjonssystem. Du får fem års garanti på bilen, og på batteripakka er det garanti i fem år/50 000 km. Batteriene tåler for øvrig 1500 ladesykluser, noe som burde holde en god stund.

Konklusjonen er enkel: Endelig er elbilene gode nok til å være ordentlige alternativer for folk flest, ikke bare for de som vil ofre en god del for å få kjøre i kollektivfeltet og slippe bompenger. Dette er en fullgod bil, som i tillegg er rommelig, og ikke minst hyggelig å kjøre.

At den koster omtrent det samme som en innstegs-Golf, en Fabia med hyggelig motorisering og utstyr, eller en Citroën DS3 med relativt sprek dieselmotor, setter ting litt i perspektiv. For med C-Zero får man mye lavere kostnad ved bruk. Uten at du må slite med annet enn at du må planlegge kjøreturen og ladingen en smule.

Les også:

Vi har testet over 500 biler - les testene her!

Den nye Citroën C4 - deiligst i klassen?

Denne el-bussen gjør 250 km/t!

Citroën Citroen C-Zero elbil 2011=

GJENNOMFØRT: C-Zero er konstruert som en elbil fra bunnen av, noe som for eksempel har resultert i at batteriene ligger der de bør ligge. © Foto: Citroën

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!