Chevrolet Volt kan teoretisk sett være bilen som redder amerikansk bilindustri - i det minst som symbol på at den utskjelte industrien nå satser nytt og fremstidsrettet.

Se video av Volt fra Paris-messen her.

Hvordan man måler og angir bensin- og energiforbruk på hybrider og elbiler er imidlertid ikke helt på skinner enda.

3 cent per mile

Når GM oppgir 230 mpg for Volt, som altså tilsvarer 0,1 liter per mil, er det i henhold til en foreløpig standard det amerikanske miljødepartementet EPA er i ferd med utarbeide.

I henhold til denne utregningen vil Volt bruke 25 kilowattimer per 100 miles, og som med dagens strømpriser gir en pris per miles på 3 cent.

Men dette tallet forutsetter altså fortsatt forholdsvis begrenset kjørelengde.

Slik fungerer en hybridbil

300 miles rekkevidde

Rekkevidden på elektrisitet alene, som lagres i lithium-ionbatterier, er 40 miles, ca 64 km. Med hjelp av flexifuelmotoren utvides rekkevidden til 300 miles, eller ca. 480 km.

Volt er en romslig fireseter, og er annonsert markedsklar mot slutten av 2010.

Les mer om elbiler og hybrider:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!