De fleste bilprodusentene jobber nå med plugg-inn-hybrider, altså biler som kombinerer en vanlig forbrenningsmotor med en elmotor, og har en større batteripakke som kan lades via det vanlige strømnettet. Dermed kan du kjøre langt på batterikraft alene, og få ekstrahjelp fra forbrenningsmotoren når du skal kjøre ordentlig langt, eller når du trenger ekstra krefter.

Det kommer mange miljøvennlige biler. Se video av noen av nyhetene her!

Stadig flere velger en litt annen løsning, der hjulene kun drives av elmotorer, og forbrenningsmotoren kun brukes for å generere strøm til batteriet som igjen driver elmotorene. Her brukes ofte betegnelsen "range extender", eller rekkevidde-utvider om du vil.

Se vårens heteste bilnyheter her

Nesten klar

Det har vært mye snakk om Chevrolet Volt. Nå er den amerikanske plugg-inn-hybridbilen, som du kan se video og lese mer om her, klar for produksjon. I hvertfall nesten. For de mangler fortsatt batteriene som skal til for at dette systemet skal fungere etter planen - en utfordring de deler med de fleste. Men teknologiutviklingen på litium-ion-batterier går fryktelig fort om dagen, og de aller fleste bilprodusenter og en lang rekke teknologiselskaper er involvert i litium-ion-utviklingen på hver sin kant.

Volt, eller nærmere bestemt Voltec-plattformen, er kort sagt General Motors første ordentlige hybridsatsning, og skal være grunnlaget for en lang rekke biler. Produsenten har sagt at plattformen er fleksibel, og skal tilpasses lokale markeder. Med andre ord ga de hint om at i Europa blir det en dieselmotor i stedet for bensinmotoren i Volt. Og at andre GM-eide bilmerker - som Opel og Saab - kommer med sine plugg-inn-hybrider. Men foreløpig har også Ampera fått bensinmotor.

=

Det er ikke vanskelig å se likhetstrekkene med Opels tidligere konseptbiler Flextreme og GTC Concept.

Kommer i 2011!

Det er konseptutgaven av Opel Ampera som nå er klar, men den skal i produksjon allerede i 2011. Vi viste deg litt av den her, og nå er også spesifikasjonene offisielle.

Batterirevolusjon ettersøkt - vi kikker i krystallkula.

Ampera er 4,4 meter lang, 1,8 meter bred og 1,43 meter høy. Altså ganske lik en Volvo S40 i størrelse. Bagasjerommet hemmes noe av batteripakken, men tar fortsatt unna 301 liter. Den har fem dører og fire seter, og spør du oss, ser den tøff ut. Tøffere enn Volt. Det er heller ikke vanskelig å se likhetstrekkene med Opels tidligere konseptbiler Flextreme og GTC Concept.

Hyggelige prestasjoner - svært hyggelig forbruk

Den forhjulsdrevne bilen har en litium-ion-batteripakke på 16 kWh, som er nok til å drive bilen seks mil alene. Elmotoren jobber tilnærmet lydløst, og gir konstant 370 Nm. Effekten skal tilsvare 150 hk, og 0-100-sprinten skal ta rundt ni sekunder. Batteripakken kan du lade fra den vanlige stikkontakten, så om du kun kjører kortere turer, vil du aldri behøve å fylle bensintanken. Men om du tømmer batteriet, startes bensinmotoren automatisk. Da kan du kjøre over 50 mil før du må fylle igjen. For øvrig takler bensinmotoren både vanlig bensin og E85. Opel unnlater imidlertid å si noe mer detaljert om bensinmotoren. Kanskje fordi den skal byttes ut med en moderne dieselmotor før bilen kommer i produksjon?

- 80 prosent av alle tyske bilførere kjører kortere enn fem mil daglig, forteller Opel-folket i pressemeldingen. - Men hybridsystemet gjør at man aldri behøver å bekymre seg for å gå tom for strøm, i motsetning til om man kjører en ren elbil.

Les også:

=

Ampera har en litium-ion-batteripakke på 16 kWh, som er nok til å drive bilen seks mil alene.

Ladestasjon-skog kommer

Den statlige, økonomiske krisepakken gir 50 millioner kroner øremerket bygging av ladestasjoner for elbiler. Dette vil gi 5000 nye ladestasjoner, noe som vil gjøre infrastrukturen litt bedre for dagens 2000 elbiler - og ikke minst alle de elbilene og plugg-inn-bilene som kommer. Les mer hos Samferdselsdepartementet her.

Besøk messa!

Den internasjonale bilutstillingen i Genéve åpner dørene for pressen i dag, og motorredaksjonen i Klikk.no er naturligvis til stede. Du vil derfor få løpende oppdateringer om hva som skjer i Sveits i dagene som kommer - inkludert videofilmer av de flotteste, de mest interessante og de viktigste nyhetene.

Årets messe er den 79. i rekka, og er åpen for publikum fra 5. til 15. mars. Du kan lese mer på arrangørens hjemmesider her:

Bilmessen anbefales virkelig for deg med et snev av bilinteresse. Her er det massevis av flotte biler å se på - og en god del annet. Samtidig er det enkelt å komme seg dit; messa arrangeres i en hall med direkte tilknytning til flyplassen i Genéve. Dessuten er dette en av de aller mest kompakte bilmessene her i verden, så den er svært oversiktlig og det er lett å få med seg alt på ikke så altfor lang tid.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!