Mercedes 2010:

Første elektriske Mercedes

Mercedes er helt sikre på at framtiden er elektrisk. Neste år kommer deres første elmodell, sannsynligvis som en A-klasse.

SHOWOFF: Vi har som noen av de aller første kjørt i konseptbilen BlueZero E-Cell, en indikasjon på hvordan neste års elektriske A-klasse blir.
SHOWOFF: Vi har som noen av de aller første kjørt i konseptbilen BlueZero E-Cell, en indikasjon på hvordan neste års elektriske A-klasse blir. Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert

Mercedes er ikke kjent for beskjedenhet. De har ikke blitt beskjedne i det siste heller: "Det var vi som oppfant bilen. Vi aksepterer også ansvaret for å forme framtidens bil".

Det er nemlig budskapet når Mercedes presenterer sin versjon av den lange og kronglete veien til framtiden. Den går innom alt fra dieselrensing og naturgass til hydrogenceller.

Se også B-klasse F-Cell her.

Men om veien er kronglete, er Mercedes ganske bombesikre på sluttresultatet: Det er elektriske motorer som driver framtidens biler, og det er effektive batterier som lagrer energien.

SPENNING: Fortsetter Mercedes denne designlinjen kan det bli attraktivt å kjøre elbil ganske snart.
SPENNING: Fortsetter Mercedes denne designlinjen kan det bli attraktivt å kjøre elbil ganske snart. Foto: Haakon Førde

Offentlig debut for ... - A-klasse 2010?

Nettopp derfor er det vi er invitert til en eksklusiv tur - som passasjer - i denne særdeles lekre småbilen som faktisk kan minne om en A-klasse. Er det en A-klasse 2010?

Neppe. For selv om det er en del A- og B-klasse under skallet, er skallet og interiøret en ren showbil som første gang ble presentert på Detroitmessen. Se produsentens YouTube-video av Concept BlueZero her:

BlueZero er samlenavnet for en trio biler bygget over samme kjerneteknologi. Fellesnevner er at de drives av elektriske motorer og bruker lithium-ion batterier.

Forskjellene er at de får energien tilført enten per plugg-inn (E-Cell), med 200 km rekkevidde. Eller med via brenselceller som bryuker hydrogen (F-Cell), med 400 km rekkevidde. Eller E-Cell Plus, som er en E-Cell som får hjelp av konvensjonell motor, og som dermed har 600 km rekekvidde.

A-klasse E-Cell

FEMSETER: Konseptbilen har plass til familien på tur - og litt bagasje.
FEMSETER: Konseptbilen har plass til familien på tur - og litt bagasje. Foto: Haakon Førde

Bilen vi sitter i tar oss en rolig runde på lukket bane mens sjåføren forteller at elmotoren yter 100 kW, med 320 newtonmeter dreiemoment. Og at det er et kraftig lithium-ionebatteri som leverer strømmen.

Hmmm. Er ikke det akkurat det samme ytelsene som hydrogenvarianten F-Cell vi nettopp har kjørt, da?

Jo, og nettopp det er poenget, å bruke samme teknologien i flere varianter - med ren strøm fra pluggen i veggen, med hydrogendrift, og med hjelp av en forbrenningsmotor.

Med påholden penn

Men - vi har allerede kjørt en avansert F-Cell, hvorfor må vi bli kjørt i E-Cell med sjåfør? Slik tester Klikk biler.

KUL FRONT: Men den er litt for fjern fra resten av mercedesfamilien til å kunne overleve i neste års A-klasse.
KUL FRONT: Men den er litt for fjern fra resten av mercedesfamilien til å kunne overleve i neste års A-klasse. Foto: Haakon Førde

Med tanke på at det bare finnes ett eksemplar av bilen, hadde det nok vært krise i Mercedes utviklingsavdeling om en klønete journalist fra Norge hadde greid å krasje den...

Men selv om en Mercedes-bil med dette drivverket er lovet til 2010, riktignok bare som småseriebil, er testbilen åpenbart ikke produksjonsklar som den står.

Dessverre. Både eksteriøret og interiøret hadde vært en kjempebonus, men dette er altså en ren showbil.

Ulempen er derfor at den veier mye mer enn en produksjonsbil vil gjøre - rundt 1700 kilo anslår sjåføren. En slik vekt slår selvsagt negativt ut for kjøreegenskapene.

Fra passasjerplass er det imidlertid lite å klage på. Sjåføren tar det rolig i svingene, men gasser godt på ut av dem. Og som normalt med elbiler er den første delen av akselerasjonen - lyskryssegenskapene - imponerende.

Gårsdagens news?

Men elbiler finnes da allerede! innvender du helt sikkert. Men njaaa, det er en sannhet med modifikasjoner.

Er Think verdt å redde?

OPPSIDE: Det kule interiøret. NEDSIDE: At vi ble sjåførkjørt.
OPPSIDE: Det kule interiøret. NEDSIDE: At vi ble sjåførkjørt. Foto: Haakon Førde

For hvilke elektriske biler kan du regne opp i dag som har god plass til fire-fem personer i bilen, og som kjører like komfortabelt og langt som en vanlig familiebil? Og som ikke er forbeholdt multimillionærer.

Vi kommer ikke på noen. Problemet er batteriteknologien. For å få slike biler på veien, er vi er avhengige av at produsentene har tilstrekkelig tilgang på ferdig utviklede litium-ion-batterier som både er små nok, sterke nok, varige nok - og billige nok.

Deutsche Accumotive, men først Tesla

Mercedes har erkjent dette og skapt "Deutsche Accumotive GmbH & Co KG".

Det er en selskapskonstruksjon som har til hensikt å sikre produksjon og tilgang på nødvendige volum av litium-ion-batterier i framtiden.

Se også saken Batterirevolusjon ettersøkt.

SLADDESPOR: Vi ble banekjørt med Concept BlueZero E-Cell, men det var noen andre som satte merker etter seg.
SLADDESPOR: Vi ble banekjørt med Concept BlueZero E-Cell, men det var noen andre som satte merker etter seg. Foto: Haakon Førde

Deutsche Accumotive er imidlertid ikke fullt oppegående før 2012, og som tiltak for å sikre en viss leveranse i mellomtiden, har Mercedes også kjøpt seg inn i Tesla Motors.

Samarbeidet er for øvrig ikke ensidig. Gjennom samspillet med Mercedes (Daimler), vil Tesla nemlig raske kunne sette sin varslede Tesla Model S i produksjon.

KOMMER I 2010: Men dessverre ikke til Norge.
KOMMER I 2010: Men dessverre ikke til Norge. Foto: Haakon Førde

Denne saken ble første gang publisert 27/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også