Elbiler behøver ikke være sinker med karosseribygg som får selv Bestemor Duck til å rynke på nesen. Elbiler kan være lekre sportsbiler, som for eksempel Lightning, Fisker eller Venturi Fetish - eller Tesla.

Heftig el-drag

Vi har allerede skrevet om Tesla på klikk.no, og skal derfor fatte oss i korthet om det tekniske. Dette er en nyutviklet amerikansk elbil som klarer 0-100 km/t på cirka 4,0 sekunder, og som derfor plasserer seg i gruppen Supersportsbiler hva akselerasjon angår. Aller kjappest er den fra 0-50 km/t. Effekten på 300 hk leveres nemlig via en trinnløs girkasse til bakhjulene, og du har fullt dreiemoment fra første stund.

Skyvet er så voldsomt at vi på forhånd anbefales av Teslas representant å beholde traction control-systemet på, langsetter regnvåte Oslogater. Med vektfordelingen 34-66 % er det bråkvikt gjort å få en overstyring, blir man for tung på gasspedalen.

Og Tesla (www.teslamotors.com) overdriver ikke, når de oppgir modellens spesifikasjoner. Allerede første gang jeg gir pedalen et rapp, svarer Lotus-derivatet med ryggmassasje en fysioterapeut verdig. Her er det viktig å holde hendene "ti på to" og blikket på veien.

Tesla=

Tesla © Nordlien, Egil

Dårlige bremser

Bremsene, derimot, er ikke like imponerende. De virker en smule veike for en slik bil, men den danske Tesla-representanten forsikrer oss om at det bare er å bestille en bil med forsterket bremsesystem. Heller ikke styringen er like direkte som på modellen det er nærliggende å sammenlikne med Tesla, nemlig Lotus Elise. Men så skal det tas høyde for at vi kjører en prototyp som allerede har gått ett år på veiene.

Grunnen til at vi sammenlikner den med en Elise, er at Tesla eksteriørmessig har mye til felles med Elise. Så skrus den da også sammen på Lotusfabrikken i Hethel i England. Antakeligvis er førstnevnte fakta en årsak til at vi ikke vekker særlig oppmerksomhet i hovedstadens gater. Tross alt går det en og annen Lotus her, og folk tror nok at vår Tesla bare er enda en.

En annen årsak til at mange ikke ser oss, er at de ikke hører oss. Den tilnærmet midtplasserte batteripakka og motoren mellom bakhjulene lager nemlig ingen støy. På den andre siden er dette også årsak til at noen virkelig legger merke til oss. Kul sportsbil, tenker de, og ser etter oss - men hvor svarte er lyden?

Tesla=

Tesla © Nordlien, Egil

13 bestillinger

Like før vi skviser oss inn bak rattet - som i en Lotus er det nemlig en trang atkomst til Tesla, men du sitter godt når du først har lirket deg på plass - har en antatt typisk kunde (kjøreglad og miljøbevisst reklamesjef) vært en snartur med den. Og bestiller en på flekken. Dermed blir han der og da den trettende Teslakunden med norsk pass.

Ikke så rart. Norge er kanskje det landet som gir elbiler flest fordeler (f. eks. ingen avgift, moms eller bompengeavgift, samt at du kan kjøre lovlig i kollektivfelt). Godt moment kan dessuten alle glede seg over, uansett fartsgrenser. At Teslas toppfart er relativt beskjeden - til sportsbil å være - spiller dessuten ingen rolle her. 210 km/t er som kjent over det dobbelte av høyeste lovlige hastighet i furet værbitt.

Norske Tesla-kunder får sine biler i mai neste år. Til en pris av rundt 800 000 kroner blir de i all stillhet landets mest miljøvennlige sportsbileiere, med null CO2-utslipp.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!