Siden Klikk.no åpnet 1. september har vi skrevet en lang rekke artikler om elektriske biler. Vi har samlet dem i listen under.

Trondheim-Oslo på 48 timer

Og ja, vi lengter etter dem, elbilene. Ikke minst nå, siden det antagelig hadde vært balsam for bilindustrien.

Men fortsatt er det lenge til elbilen eller plugginnhybriden er et reelt tilbud til til norske familier som har lyst til å kjøre miljøvennlig. Og billig.

Hva vi mener? En bil som faktisk kan oppfylle vårt transportbehov - ikke bare være et egoistisk og dårlig alternativ til kollektivtransport.

Think City er det foreløpig solgt 111 eksemplarer av i år. Ikke de helt store volumene altså. Litt av forklaringen? Se Trondheim-Oslo på 48 timer.

Når kommer litium?

Think er riktignok etterspurt, og resten av problemet har vært å klare å produsere. Likevel er det batteriteknologien som er hovedproblemet. Dagens fungerende teknologi er for tung og svak til å levere en rekkevidde det moderne mennesket kan leve med.

Den mest nærligende løsningen kommer når litium-ion-batterier blir klare for bruk i biler, da disse har vesentlig lavere vekt og høyere effekt enn nikkel-kadmium- og nikkel-metall-hybrid-batterier som for det meste brukes i dag.

Men når de blir tilgjengelig for folk flest er åpent spørsmål. Selv neste generasjon Toyota Prius ventes å komme våren 2009, med "gammel" batteriteknologi.

Kjøpe brukt elbil? Sjekk oversikten på Norstart.

=

MEST SOLGT: Dagens Prius er solgt i mer enn en million eksemplarer.

S-klasse, 7-serie og Mini

Kommersielle modeller med litium-ion-teknologi er riktignok varslet fra BMW og Mercedes-Benz til neste sommer - i S-klasse og 7-serie. Altså direktørbilene.

Mini har akkurat lansert sin Mini E. Men det er fortsatt et forsøkskjøretøy som kun lages i 500 eksemplarer for å gå i Los Angeles.

Chevrolet Volt kunne nok ha hjulpet GM voldsomt i disse knipetakstider. Hadde den bare vært klar.

Hekta på 0 utslipp? Da skal du sette av 13.-16. mai 2009 og dra til Stavanger, som er vertsby for det 24. internasjonale symposiumet for elektriske biler, hybridbiler og brensecellebiler. Les mer her.

Din til sommeren 2013?

Men det er selvsagt at elbilenes tid vil komme, en gang. For nærmest alle nasjoner og bilprodusenter på kloden jobber med saken. Også norske batteriforskere - se SINTEF-avleggeren ReVolts produkter her.

Men for deg og meg, som er hyperklare for å kjøre elbil, går det nok minst tre, antagelig fem år til før det kan være et reelt alternativ. Vi får kose oss med å sykle i mens.

KONSEPT: I fjor viste Chevrolet frem sitt bidrag i klassen, Volt. © GM

Disse elbilene og hybridene har Klikk Bil skrevet om i høst

Dato

Tittel

Bil

Type

Batteri

Ventes i salg

13.11

Framtidsbil testes i Norge

Mitsubishi i-MiEV

Elbil

Litium

2011

16.10

Er dette nye Prius?

Toyota Prius III

Hybrid

NiMh?

Tidlig 2009

15.10

Video: Se Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

Plugginn

Litium

Sent 2010

3.10

Renault Z.E. Concept

Renault Z.E. Concept

Elbil

Litium

Usikkert

3.10

Nøysom mini-hybrid fra Audi

Audi A1 Sportback Con.

Hybrid

Litium

2010

25.9

Chrysler på elbølgen

Jeep Chrysler Dodge EV

El/hybrid

Litium

Sent 2010

24.9

Superdesignere lager elbil

Pininfarina

Elbil

Ukjent

Sent 2010

17.9

Verdens første elektriske Elise

Detroit Electric Proton Lotus Elise

Elbil

Ukjent

Usikkert

5.9

Indisk elbil først til Norge

Tata Indicia EV

Elbil

Ukjent

Ila. 2009

5.9

Her er Hondas nye hybrid

Honda Insight

Hybrid

Ukjent

Våren 2009

2.9

Tesla er verdens raskeste elbil

Tesla Roadster

Elbil

Litium

Mai 2009

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!