I dag forbinder de fleste Tesla med en Lotus-liknende og lydløs roadster, kjørt av profilerte, fartsglade og imagebevisste mennesker som Frederic Hauge.

Men California-baserte Tesla Motors er på gang med en ny modell, som kommer til å stille deres egen Roadster helt i skyggen.

Model S er en kombikupe med tydelig og sportslig coupéprofil, og er i motsetning til Roadster et potensielt salgsprodukt for et bredt spekter av mennesker - fra den single mann og kvinne med sans for design og miljøprofil, til barnefamilier med fokus på det samme.

Så planlegger da også Tesla å produsere 20 000 Model S årlig, mot 250 Roadster!

Les også: De syv beste syvseterne

RASK: Elbilen har en toppfart på 190 km/t.

RASK: Elbilen har en toppfart på 190 km/t. © Foto: Tesla Motors

Rask, lekker, praktisk.

Tesla Model S har kvaliteter som gjør at den vil bli interessant for mange, også her i Norge.

Rask? Visst. Den drives av et gulvmontert lithium ion-batteri, som via en trinnløs girkasse sparker den fra stillestående til 100 km/t på cirka 5,8 sekunder.Toppfarten er på drøye 190 km/t.

Lekker? Undertegnede synes i hvert fall Tesla Model S er rålekker å se på. Den kan umiddelbart bringe tankene hen til italienske designikoner med "GT"-merke på hekken. Og den får brorparten av dagens elbiler til å virke hverdagslige og designmessig utdaterte.

Praktisk? Antakeligvis. Tesla Model S er en kombikupe og - om ønskelig - en syvseter! Riktignok en slags "5+2". Baksetene (60/40) kan legges helt flate, og da skal du ha plass til en sykkel.

Rimelig?

Rimelig? Kanskje ikke spesielt. I USA er startprisen skarve 320 000 kroner, men det inkluderer et miljømotivert avgiftsfritak for elbiler på over 40 000 kroner.

For å anslå prisen i Norge, må vi skjele til Roadster. Den har en startpris på cirka 580 000 kroner i USA (inklusive det samme avgiftsfritaket på 40 000 kroner), men den europeiske versjonen koster 750 000-800 000 kroner. Prisforskjellen skyldes blant annet at den europeiske versjonen har garanti og et annet ladesystem.

- Det blir en egen Europa-versjon av Model S, også. Vi har hørt rykter om at den vil koste rundt 60 000 euro. Men prisen kan endre seg. Hittil har vi skrevet 15-16 kontrakter om kjøp av Model S, og til kundene våre har vi sagt at de må ta høyde for at den i 2012 vil koste over 400 000 kroner; kanskje rundt en halv million. Men prisen vil jo også avhenge mye av hvilken batteripakke du velger, sier Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motors.

LEKKER: Telsa Model S har en rålekker design som får andre elbiler til å virke designmessig utdaterte.

LEKKER: Telsa Model S har en rålekker design som får andre elbiler til å virke designmessig utdaterte. © Foto: Tesla Motors

Noe negativt?

Tesla Model S er en elbil, og har som alle elbiler distansemessige begrensninger. Ut i fra hvilken batteripakke du velger, er rekkevidden mellom 260 og 480 km ved normal kjøring. Fortsatt går ikke distanser som Oslo- Stavanger eller Oslo-Trondheim i ett jafs.

Så er det prisen. Om 500 000 kroner er dyrt for en slik bil, er for tidlig å si. Vi har som kjent ikke kjørt Model S, og kjenner ikke til ting som kjøreegenskaper og materialkvalitet.

Men vi kan trygt hevde at uten fritak for engangsavgift og moms hadde den blitt håpløst dyr i Norge - fort rundt en million kroner.

Likevel - Tesla Model S er en utvilsomt en pen, praktisk og miljøvennlig kombikupe, som en vakker dag kan passere deg i kollektivfeltet!

IKKE SPESIELT RIMELIG: Når bilen kommer i salg her i Norge i 2012, vil den sannsynligvis ha en prislapp på over 400.000 kroner.

IKKE SPESIELT RIMELIG: Når bilen kommer i salg her i Norge i 2012, vil den sannsynligvis ha en prislapp på over 400.000 kroner. © Foto: Tesla Motors

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!