Electrovan - GM forsøkte allerede i 1966 å konstruere en elektrisk drevet bil som gikk på hydrogen og oksygen.=

Electrovan - GM forsøkte allerede i 1966 å konstruere en elektrisk drevet bil som gikk på hydrogen og oksygen. © GM

GMs brenselcellekonsept AUTOnomy, fra 2002.=

GMs brenselcellekonsept AUTOnomy, fra 2002. © GM

I alle år har vi vært vant med at elbilen enten er en snål "tegneseriebil" med dårlig plass til to pluss et par liter melk, eller en ombygget liten og grå tass fra Italia eller Frankrike. Sakte men sikkert vek visjonene om en fremtid med batteridrevne elektriske biler for visjonene om en annen type elbil - brenselcellebilen.

Men den hydrogendrevne bilen med brenselcelle lot vente på seg, selv om mange spådde at den ville være i serieproduksjon rundt 2010. Utviklingen har gått senere enn forventet, pluss at den velkjente "høna og egget"-diskusjonen har bremset fremskrittet.

For hvem vil kjøre på hydrogen når det knapt finnes hydrogenpumper, og hvem vil etablere hydrogenpumper når det knapt finnes biler som går på dette? Tilsynelatende ingen, selv om nedenforstående link viser at bildet fortsatt er uklart.

Ni av verdens største bilprodusenter vil satse på kommersiell introduksjon av brenselcellebiler i 2015!

Dermed så hybridbilen sitt snitt til å ta teten i "kampen" om å bli fremtidens miljøbil. Med fremsynte Toyota i spissen, ble Prius selve "miljømodellen", mens andre bilprodusenter tok opp kampen ved å produsere tradisjonelle bensin- og dieselmotorer med stadig lavere utslipp av CO2.

Men så - nesten umerkelig - har elbilen gjort et formidabelt come back. I kjølvannet av datarevolusjonene er batteriene forbedret, og med det har elbilenes rekkevidde økt, og ladetiden er blitt mye kortere.

Produsenter som lager designlekre og sågar supersportslige elbiler har meldt seg på markedet. Aldri har det vært kulere å kjøre miljøvennlig!

Les om andre viktige Frankfurt-nyheter her!

Frankfurtmessen er høstens store bilbegivenhet i Europa, og utstillingen viser klart at vi vil bli bombardert med hybrider og elbiler i årene som kommer.

BMW Vision EfficientDynamics

I Frankfurt stiller BMW ut sin ekstreme dieselektriske hybrid Vision EfficientDynamics. I tillegg stiller BMW med hybridversjoner av et par tradisjonelle bensinslukere, 7-serie og X6.

Active Hybrid 7 får drahjelp av elmotorer, mens også X6 får elektrisk motor sammen med V8eren med twinturbo. Dessuten kommer 320 med EfficientDynamics neste år, med et CO2-utslipp på 109 g/km.

BMW Vision EfficientDynamics=

BMW Vision EfficientDynamics

Hyundai ix-Metro/i10 Electric

I bilindustrien er blått den "grønn fargen", og Hyundai har sin "Blue Drive", der konseptbilen ix-Metro er stjernen under Frankfurt-messen. Koreanerne kaller den for en "Hybrid Electric CUV" ment for det europeiske markedet, og med et CO2-utslipp på drøye 80 g/km.

Vel så interessant er egentlig den elektriske modellen i10 Electric, som skal i vanlig salg i Sør-Korea neste vår. Men Hyundai vurderer å lansere i10 Electric på det europeiske markedet, også.

Den skal ha en rekkevidde på 160 km, og en toppfart på cirka 130 km/t. Med vanlig 220-volts spenning kan batteriet fullades i løpet av fem timer, mens du kan lade det 85 % fullt i løpet av et kvarter med 415 volt.

Regn ut ditt eget CO2-utslipp her!

Hyundai i10 electric=

Hyundai i10 electric

Mercedes Benz Vision S 500 Plug-in Hybrid / Blue Zero E-cell Plus

Luksussedanen S 500 Plug-in Hybrid har en rekkevidde på tre mil hvis den kjøres utelukkende på batteriene, noe som gjør den potensielt svært miljøvennlig ved bykjøring. Ved "blandet kjøring" - elmotorer sammen med en treliters BlueEfficiency-motor - gjør at den skal ha et CO2-utslipp på kun 74 g/km.

Mercedes-Benz regner med at vi vil få en serieprodusert hybridversjon av S-klasse når neste generasjon av den kommer på markedet.

Samme konsept benyttes av B-klasse-baserte Blue Zero E-cell Plus, som kombinerer muligheten for utslippsfri bykjøring med lang rekkevidde.

Ved hjelp av kombinasjonen batterier og vanlig tresylindret bensinmotor med turbo, kan denne kjøre 100 km på den elektriske motoren, og hele 600 kilometer totalt.

=

Peugeot RCZ Hybrid4 / iOn / 3008 Hybrid4

Vi har tidligere skrevet om iOn, som lanseres neste år. iOn har fire dører og en rekkevidde på 130 kilometer. Vel så interessant er det at batteriene kan lades 80 % i løpet av en halvtime.

Vi har også skrevet om 3008 Hybrid4, som er en SUV som kombinerer en dieselmotor med en elektromotor, og som også er på markedet neste år.

Peugeot har dessuten stilt ut en sportslig modell ved navn RCZ. Neste vår er den på gata, i serieprodusert versjon. I Frankfurt vises en RCZ i kombinasjon med Hybrid4-pakka som finnes i 3008. En toliters HDi-motor foran og en elektromotor bak.

På bakgrunn av dette har RCZ Hybrid4 firehjulstrekk, rundt 200 hk og et utslipp av CO2 på bare 95 g/km.

Peugeot RCZ Hybrid4=

Peugeot RCZ Hybrid4

Toyota Auris Hybrid

Nå skal Toyota putte hybridteknologi inn i samtlige modeller, og først ute i kjølvannet av Prius (som nå dessuten blir ladbar) er Auris. I Frankfurt står en konseptbil, men forskjellen fra den til en serieprodusert versjon (kommer neste år) er neppe stor.

Toyota følger opp med stasmerket sitt. Hovedattraksjonen på Lexus-standen er, symptomatisk nok, også en hybrid. LF-Ch er en miljøgunstig tilnærming til kompaktsegmentet.

=

Smart

Mange har svevet i den villfarelsen at Smart er en elbil, men det blir den først nå. Etter vellykkede markedstester i Storbritannia, er modellen fortwo nå klar for serieproduksjon i el-versjon. Først i liten skala til leasing, men fra 2012 i vanlig salg.

Den blir utstyrt med lithium-ion-batterier, og skal ha en rekkevidde på 135 kilometer. Vi har allerede prøvekjørt den - les om det her.

=

© Daimler AG, press department

Audi e-tron

Med e-tron introduserer Audi en elektrisk drevet versjon av V8. Ingen pingle, dette heller. Et litium-ion-batteri sørger for 313 hk, og kreftene fordeles til en elektromotor på hvert hjul. 0-100 km/ skvetter unna på 4,8 sekunder, og rekkevidden er ved normal kjøring nærmere 250 km.

=

Opel Ampera

Opels versjon av Chevrolet Volt ble vist frem under Geneve-messen i vår, men er også på plass i Frankfurt. Ampera er ingen tradisjonell hybrid, siden den kan kjøre på batterier alene (med 6 mil rekkevidde). Opel viser også frem nye Opel Astra med EcoFlex-system, som har et CO2-utslipp på 109 g/km. Også motorer som går på fossilt brennstoff er inne i en periode der utslippene reduseres sterkt!

Slik fungerer en hybridbil!

Opel Ampera=

Opel Ampera

Ikke overraskende er storprodusenten VW en av de beste på det området. Og i Frankfurt viser de frem den reneste fireseteren i verden, blant biler med vanlige forbrenningsmotorer - en Polo Blue Motion 1,2 TDI som bare slipper ut 87 g CO2 pr. kilometer. Den settes i produksjon i begynnelsen av 2010.

Konkurransen om å lage de beste batteriene

Reva først med Li-ion-teknologi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!