Tekniske data Nissan Leaf

EL-MOTOR, YTELSE, kW: 80

EL-MOTOR, YTELSE, Nm: 280

TOPPFART, KM/T: 140

EGENVEKT, KG: ikke oppgitt

LENGDE x BREDDE x HØYDE, MM: 4445X1550X11770

REKKEVIDDE, KM: 160

LADETID, TIMER: "Under 8 timer"

HURTIGLADER (MAKS 80 %), TIMER: 0,5

PRIS KR: Ikke oppgitt

Nissan har akkurat avduket det som kan bli elbilens virkelige gjennombrudd: En Golf-klassestørrelse familiebil med lithium-ionbatterier og 160 km rekkevidde - til en antatt folkelig pris.

Se også Mitsubishi iMiev.

Vi må fortsatt vente til slutten av 2010 før bilen er klar for markedet (Japan, USA og Europa samtidig).

Men det er for det første tross alt ikke lenger enn et år til. Og for det andre: Dersom Nissan holder hva de lover, kan Leaf etter alt å dømme bli den først funksjonelle elektriske familiebilen på markedet.

Nissan's new electronic vehicle, the Leaf, is displayed during an opening ceremony of the company's new headquarters in Yokohama, Japan, Sunday, Aug. 2, 2009. It was the first time the external design was shown of Nissan Motor Co.'s environmentally friendly automobile, set to go on sale in Japan, the U.S. and Europe next year. Nissan has promised that the Leaf, which goes into mass-production as a global model in 2012, will be about the same price as a gas-engine car such as the 1.5 million yen ($15,000) Tiida, which sells abroad as the Versa, starting at about $10,000. (AP Photo/Itsuo Inouye)=

Nissan Leaf ble vist frem i Yokohama i Japan i går for verdenspressen. © Itsuo Inouye

Stor elbil for familien

Med 445 centimeters lengde er det faktisk en stor bil i Golf-klassen, på størrelse med foreksempel nye Opel Astra som lansere på Frankfurt-messen i høst. Den har dessuten hele 155 centimeters høyde, som nesten er et MPV-mål.

Det betyr at vi med rimelig grad av sikkerhet kan si at innvendig størrelse virkelig blir familievennlig. I motsetning til de fleste elbiler som finnes eller er lovet på markedet i snarlig framtid, som Buddy, Think , Smart - eller Mercedes A-klasse E-Cell .

Over 100 hester betyr akseptable ytelser

Ytelsene i Leaf skal være 80 kW, altså ca. 107 hester, og med 280 newtonmeter dreiemoment. Uten å ha fått oppgitt hvor tung bilen blir, har vi likevel grunn til å tro at dette er tilstrekkelig motorkraft til at bilen vil være kurrant å håndtere i trafikkbildet.

En svært relevant sammenlikning vi nylig har kjørt, er Mercedes hydrogendrevne elbil B-Klasse F-Cell. Med 136 hester og 320 newton fordelt på 1700 kilo føltes denne ganske så sprek i hastigheter opp til 60 - 70 km/t.

Og i likhet med F-Cell, har Nissan Leaf batteripakken plassert i guvet, hvilket betyr at man i stor grad beholder akseptable kjøreegenskaper selv om bilen skulle være tung. Toppfarten er forøvrig satt til 140 km/t.

Nissan Leaf elbil 2010=

SPREKE LINJER: Design er etter hvert anerkjent som viktig også for introduksjon av elbiler. Leaf har både klassiske kompaktklassetrekk og stilelementer som skiller seg ut. © Nissan

8 timer hjemmelading, halvtime på ladestasjoner

Batteriet skal altså være av type lithium-ion, hvilket betyr at det har en høy energi/tetthetsfaktor kontra dagens batteriteknologi. Ladetid tilkoblet et vanlig eluttak er "under 8 timer". Nissan jobber også med å få bygget ut stasjoner for hurtiglading, der du får 80 prosent lading på 30 minutter.

Vi har i tildligere artikler om elbiler presisert at hovedårsaken til at vi fortsatt ikke har fungerende familie-elbiler på markedet., er tilgang på disse kraftige litium-ionbatteriene til en pris den alminnelige forbruker kan svelge.

Nissan er imidlertid en av pionerene i bilbransjen hva lithium-ion angår, og vi det er dermed større grunn enn vanlig til å tro at de faktisk vil kunne levere. Batteriene skal i hovedsak produseres i Japan, akkurat som bilen, men med produksjon også i USA, England og Portugal.

Nissan Leaf elbil 2010=

TØFF? Leaf ser massiv, sportslig og strømlinjeformet ut bakfra. © Nissan

Prisbombe i Norge?

Så var det prisen da. Den er selvsagt ikke klar så tidlig, men i det minste er pressemeldingen lovende:

Leaf skal være prismessig konkurransedyktig med "godt utstyrte biler" i C-segmentet. Eller med andre ord, på høyde med velutstyrtet Golfer, Focuser og Astraer, som er biler norske bilkjøpere elsker. Altså rundt 300.000 kroner.

Her i Norge har vi dessuten en annen spennende faktor: Høye avgifter på nevnte biler - men som faller vekk på elbiler = godt under 300.000 kroner? Med andre ord kan Nissan sitte med en ordentlig markedsbombe i elbilen Leaf.

Les om flere miljøbiler:

Nissan Leaf elbil 2010=

OG LITT FRANSK: For det er ikke vanskelig å se på linjene at Nissan og Renault har en tett allianse. © Nissan

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!