Vel, alt er relativt. Hele seks timer bruker Peugeot iOn på å fullade tomme batterier, og da snakker vi "natta" eller "arbeidsdagen".

Det som er mer interessant er at 80 % av batteriene kan lades i løpet av en halvtime (220 V-uttak). Da snakker vi en caffe latte på hjørnet!

iOn er ikke på markedet før i slutten av 2010 (til Norge året etter), men det kan være verdt å gi den litt oppmerksomhet allerede nå. Peugeot er nemlig, historisk sett, tidenes største produsent av nullutslippsbiler.

Først og fremst takket være el-versjonen av 106, som ble produsert mellom 1995 og 2003, og som det går flere av på norske veier (men det lyser ikke "elbil" av dem).

Motorvei-fart

iOn er noe helt annet. Mer spektakulær i designen. Mer "elbil". Som navnet mer enn antyder, går den på lithium-ion-batterier, og skal ha en rekkevidde på 130 kilometer. Det holder lenge for noen dagers kjøring i en by.

Elmotoren yter 64 hk, og har et dreiemoment på 180 Nm. Toppfarten oppgis til 130 km/t. Lengden er på 3,48 meter, mens svingradiusen er på 4,5 meter. Og iOn har fire dører!

Til sammenlikning så er Think City 3,14 meter lang, har to dører, en rekkevidde på 180 kilometer og hele 9,5 timers oppladningstid for å fylle batteriene 80 %.

Fordel iOn, altså. For skal en lykkes med suksess i byen, er nok kort oppladningstid viktigere enn rekkevidde!

Les også:

Vi har prøvekjørt iOns "søsterbil", Mitsubishi iMiEV.

Elbil i Golfklassen.

Barsk kompakthybrid.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!