Et av hovedtrekkene når vi sjekker årets nyheter er stadig flere biler som helt eller delvis elektrisk drevet. Ford, Peugeot, Renault og VW er blant merkene som kommer med mer eller mindre rimelige elbiler i år, mens Mercedes lanserer den lynraske og svært dyre superelbilen SLS AMG Electric Drive. Ikke minst kommer Tesla Model S i salg i Norge - de første bilene skal ut til kundene i vår.

Lexus/Toyota er som alltid aktive på hybridfronten, og de får følge av blant andre Mitsubishi, som bygger en plug-in-hybrid (batteriene kan lades via strømnettet) av den nye SUV-en Outlander. VW lanserer en hybridutgave av Golf-slektningen Jetta, og da er ikke en hybrid-Golf langt unna. Selv et luksusbeist som den nye Range Rover kommer i en hybridutgave, og flere andre følger på.

En annen svært synlig trend er at bensin er blitt stuereint igjen. Årsaken er at stadig flere merker bygger små og effektive turbomotorer som bruker betydelig mindre bensin enn forrige generasjon bensinmotorer.

Listen over nye biler i år er lang. Her finner vi blant annet biler som Porsche Macan, ny BMW X5, Audi A9 og Volvo V40 Cross Country.

Vi har plukket ut 10 biler som vi mener vil peke seg ut i 2013.

Tesla Model S

Den amerikanske elbilen har allerede vunnet flere Årets bil-priser rundt om i verden, og mellom 800 og 1000 nordmenn har reservasjonsbetalt 31 000 kroner for å sikre seg Tesla Model S. Nå venter de på å få bilen levert. Model S er nesten fem meter lang og har plass til sju seter (de to siste er trange). Med største batteripakke har den oppgitt rekkevidde på 480 km. Den billigste modellen med 60 kWh er prisatt til 446 000 kroner i Norge. Med 85 kWh koster den fra 506 700 kroner. Den gjør ifølge Tesla 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Nylig viste Tesla frem den Model S-baserte Model X med høyere bakkeklaring og firehjulstrekk.

Tesla Model S LEKKER: Model S gjør ikke vondt i øyet! FOTO: Geir Svardal=

MANGE VENTER: Tesla Model S. FOTO: Geir Svardal

VW Golf

Den nye Golfen ble lansert i fjor, men en rekke versjoner er først tilgjengelige i år. En av de mest spennende nyhetene i VW Golf-programmet er firehjulsdrift i kombinasjon med 1,6 TDI på 105 hk. Den koster 298 000 som Comfortline og 310 600 som Highline.

Golf med firehjulsdrift lanseres i februar, GTI (bildet) i mai og GTD i juni. En helt ny Golf stasjonsvogn følger på sensommeren, samtidig med den forbruksoptimerte Golf BlueMotion. El - og hybridversjoner kommer i 2014.

=

BESTSELGER: VW Golf - her den nye GTI-versjonen. FOTO: VW

Mercedes-Benz CLA 220 CDI, (C117), 2012, Lack: Patagonienrot metallic BRIGHT, Ausstattung: Leder Saharabeige=

OFFENSIV: Mercedes CLA. FOTO: Daimler AG

Mercedes E-klasse

Store, staute E-klasse kommer i oppgradert utgave på ettervinteren. Det tyske bilmagasinet auto motor und sport, som følger Mercedes svært tett, kaller det "den største faceliften i Mercedes' historie". Blant annet er fronten kraftig endret, og en ny serie gjerrige bensinmotorer er på plass.

Her kan vi også nevne Mercedes CLA, en mindre versjon av Mercedes CLS. Den er bare et par måneder unna og motorutvalget består av fire bensinmotorer og én diesel. I billigste versjon med 1,6-liters bensinmotor på 122 hk vil den koste fra 313 000 kroner. CLA kan leveres med 4Matic.

E-Klasse, E 250 T-Modell, Avantgarde mit AMG Sportpaket, (S 212), 2012, Lack: Hyazinthrot metallic, Ausstattung: Naturbeige/Schwarz Leder Exclusiv=

OFFENSIV: Mercedes er på offensiven. Ny E-klasse kommer i år. FOTO: Daimler AG

Mazda 6

Mazda har hatt tunge år i Norge, men det kan være i ferd med å endre seg. CX-5, som kom i fjor, er den kanskje beste SUV-en i sin prisklasse. Det lover godt for familiebilen Mazda 6, som er i ferd med å rulle inn i bilforretninger landet rundt. Virkemidler Mazda kaller Skyactive gir lavere vekt og forbruk.

En av de mest interessante modellene blir varianten med 2,2-liters dieselmotor med 150 hk og manuelt gir. Forbruket er oppgitt til 0,44 liter per mil, med et CO2-utslipp på 115 g/km. Det er bare litt mer enn hybridbilen Toyota Prius.

Mazda 6=

FAMILIEBIL: Mye bør ligge til rett for at Mazda6 kan bli en suksess. FOTO: Mazda

Skoda Octavia

Den utgående Octavia-modellen er blitt kalt Norges mest fornuftige bil. Den nye utgaven som kommer på ettervinteren (stasjonsvogn i mai), deler motorer og en hel del teknikk med siste utgave av VW Golf og Audi A3. Om noen få detaljer er litt enklere i Octavia, har den til gjengjeld betydelig mer plass.

Nye Octavia er opptil 102 kilo lettere enn den utgående modellen, til tross for bilen både er større og pakket med flere nye sikkerhetsløsninger. Lavere vekt bidrar til at Greenline-versjonen av Octavia med 1,6 TDI og 110 hestekrefter skal ha et CO2-utslipp på 89 g/km og et forbruk på beskjedne 0,34 liter per mil.

=

POPULÆR: Skoda Octavia. FOTO: Skoda

BMW 3-serie GT og 4-serie

Den "vanlige" 3-serien fra BMW får avleggere. 3-serie GT er en firedørscoupé som kommer til sommeren. 4-serie (bildet) er BMWs nye navn på 3-serieutgaver med to dører, og her er det snakk om en coupé- og en kabrioletversjon. Som vanlig for merket står kjøreegenskaper i fokus.

Konseptet BMW 4-serie coupe ble vist frem på bilutstillingen i Detroit, og avslører at 4-serie blie større enn 3-serie coupe både når det gjelder lengde, bredde og akselavstand. Taklinjen er betydelig lavere.

=

UTSTILT: BMW 4-serie. FOTO: Newspress

Toyota RAV4

Den utgående RAV4 har ikke holdt tritt med horden av ferske konkurrenter når det gjelder egenskaper. Toyota lover forbedringer, og en ny RAV4 vil garantert bli en storselger når den lanseres i mars - Toyota kvalitetsry er et sterkt salgsargument.

RAV4 er blitt 20,5 cm lengre, tre cm bredere, men 2,5 cm lavere enn forgjengeren. Den er totalt 4,57 meter lang, og har en akselavstand på 2,66 meter, noe som gir mer innvendig plass sammenlignet med forgjengeren, og gir plassforhold på linje med større D-segment biler. For første gang blir en toliters dieselmotor med 2WD tilgjengelig i RAV4. Dette blir den billigste modellen, med en startpris rett over 300 000 kroner. En hybridutgave er ventet seinere.

2013 Toyota RAV4=

SUV: For første gang blir en toliters dieselmotor med 2WD tilgjengelig i RAV4. FOTO: Toyota

Ford Focus Electric

Elbilsuksessen Nissan Leaf får konkurranse fra flere hold, blant annet fra Ford. Focus, som var Norges nest mest solgte bil i fjor, lanseres i andre halvår i en utgave som utelukkende drives framover av elmotor. Ford oppgir rekkevidden til 16 mil. Batteriene skal ikke stjele av bagasjeplassen. Dette blir Fords første nullutslipps personbil for Europa. Ford, Audi, BMW, Mercedes, General Motors, VW og Porsche er blitt enige om en felles teknologistandard slik at framtidens elbiler kan lades hurtigere.

Ford Focus on Oxford to London Eco Rally, 18 August 2012.=

BESTSELGER: Fords bestselger i Norge kommer som elbil. FOTO: James Lipman

Nissan Leaf

Avgiftsfritak og carte blanche til bussfila har bidratt til å gjøre Nissan Leaf til en salgssuksess i Norge. Den ble landets 13. mest solgte bil ifjor med 2298, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, og solgte dermed noe mer enn Toyota Prius (2248).

I mai kommer en oppgradert Leaf, og rekkevidden skal være forbedret takket være bedre batteri og lavere vekt. Rekkevidden på nåværende modell er oppgitt til 175 km, men vår test av bilen viser at det kan være en utfordring å få til.

=

OPPGRADERT: Nissan Leaf. FOTO: Newspress

Mitsubishi Outlander plug-in-hybrid

En folkelig og populær SUV som hybrid høres ut som et besnærende konsept, og nå kommer det. Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er planlagt lansert i Norge i løpet av sommeren. På ren eldrift skal den kunne ha en rekkevidde på inntil 55 km. Bilen er utstyrt med en batteripakke for fremdrift på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver (82 HK + 82 HK) og i tillegg en toliters bensinmotor som både kan lade og kjøre bilen direkte. Firehjulstrekk har den også.

=

FOLKELIG: Mitsubishi Outlander kommer som plug-in hybrid. FOTO: Newspress

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!