Toyota RAV4 ble introdusert som en kompakt (3,69 m) tredørs modell i 1994, og var blant de første folkelige SUV-ene. Den hadde en relativt liten to liters tverrmontert motor og et selvbærende karosseri med uavhengig hjuloppheng. I dag finnes det over 20 forskjellige modeller i segmentet, og hver fjerde nybil i Norge er en SUV.

Nå kommer fjerde generasjon RAV4 med mer drivstoffgjerrige motorer og nytt Integrated Dynamic Drive System, som skal gi bedre kjøreopplevelse, ifølge Toyota.

Den er hele 20,5 cm lengre, tre cm bredere, men 2,5 cm lavere enn forgjengeren. Nye RAV4 er 4,57 meter lang, og har en akselavstand på 2,66 meter, noe som øker innvendig plass betydelig, og gir plassforhold på linje med større D-segment biler. Avstanden mellom første og andre seterad er på 97 cm, noe som er klasseledende, ifølge Toyota. Et tynnere forsete gir økt benplass i baksetet.

Baksetet har fått lengre sitteputer og bedre støtte, men kan forsatt "easy flat seating system og kan foldes ned med 60:40 splitt.

Mer bagasjeplass

Lengden på lasterommet er økt, noe som gir et bagasjerom på 547 liter. Til sammenligning har Mazda CX-5 et bagasjerom på 503 liter, VW Tiguan har 470 liter, Mitsubishi Outlander har 477 liter, mens Honda CR-V har 589 liter.

Rommet under gulvet på nye RAV4 er også økt med 49 liter - fra 51 til 100 liter.

Den sidehengslede bakdøren er erstattet av en topphengslet variant, som kan utstyres med elektrisk operasjon. Lastehøyden er på kun 64,5 cm, noe som er lavest i sin klasse. Samtidig er lastebredden 1,335 meter, noe som skulle sikre en enkel tilgang.

RAV4. Nye Toyota RAV er hele 20,5 centimeter lengre enn forgjengeren. FOTO: Toyota

Mer avansert

Den nye RAV4 bygger videre på tidligere modeller, men skal ha fått et forbedret understell, fornyet elektrisk servostyring og et nytt Integrated Dynamic Drive System med en helt ny Sports-modus.

RAV4 blir nå tilgjengelig med Down-hill Assist og Hill Start Assist Control.

Det nye Integrated Dynamic Drive System er et styringssystem som kan benyttes i høy hastighet og som koordinerer og kontrollerer ulike systemer som firehjulstrekk (Dynamic Torque Control 4WD), stabilitetskontroll (VSC) og elektrisk servostyring (EPS). Det integrerte systemet skal forbedre bilens ytelse, kjøreegenskaper og sikkerhet.

Bedre firehjulstrekk

Det nye firehjulstrekk-systemet (Dynamic Torque Control 4WD) overvåker og kontrollerer kontinuerlig kraften som går til forhjulene og bakhjulene gjennom en elektromagnetisk kopling plassert foran den bakre differensialen. Fordeling av kreftene foran/bak kan varieres fra 100:0 til 50:50, med forhjulstrekk (100:0) automatisk innkoblet under normal kjøring for å redusere drivstofforbruket.

Dynamic Torque Control 4WD-systemet benytter informasjon som sendes fra flere forskjellige sensorer (fart, styrevinkel, gasspedalpådrag og retning) som benyttes til å overføre krefter til bakhjulene ved behov.

BEDRE: Firehjulstrekket er blitt bedre, ifølge Toyota og bilen kan leveres med Down-hill Assist og Hill Start Assist Control. FOTO: Toyota

I normalmodus (når verken Sport- eller Lock-innstilling er valgt) vil overføring av krefter til bakhjulene skje når hjulslipp oppdages (slik som på tredjegenerasjon RAV4), men også når systemet oppdager understyring i en sving.

Når den nye Sport-innstillingen velges (standard på 4WD-modeller), overføres krefter til bakhjulene så fort rattet beveges til siden. Det nye firehjulstrekksystemet, vil med feedback fra førerens styreinput automatisk fordele kreftene til 90:10 foran/bak for å redusere belastningen på fordekkene.

Hvis en virkelig understyring oppstår, fordeles kreftene til bakhjulene automatisk med opp til 50 prosent, for å redusere belastningen på forhjulene og for å gi bedre veigrep.

I tillegg til å aktiveres "dynamisk" ved å fordele krefter til bakhjulene, gir sportsinstillingen også modifisert servostyring, skarpere gassrespons og gir høyere omdreininger på motoren.

For kjøring under vanskelige forhold kan føreren benytte en 4WD Lock knapp. Aktivering av knappen gir en låst fordeling på 50/50 foran og bak og virker i hastigheter opp til 40 km/t.

LØFTET: Førermiljøet er helt nytt. FOTO: Toyota

Ny diesel med 2WD

En toliters dieselmotor blir nå tilgjengelig i RAV4 for første gang, i kombinasjon med trekk på forhjulene.

Utvalget består nå av en toliters bensinmotor på 151 hk, en ny 124 hk dieselmotor på 2,0 liter og en 2,2 dieselmotor med 150 hestekrefter.

Alle motorene nyter godt av redusert CO2-utslipp, som gjennomsnittlig går ned med 12 prosent.

Den helt nye dieselmotoren blir utstyrt med stopp/start-teknologi, noe som reduserer CO2-utslippet til 127 g/km, ifølge Toyota.

FORFINET: Kvaliteten på interiøret ser ut til å ha fått et løft. FOTO: Toyota

Motorutvalget

Motor

Hk

Drift

Gir

CO2 (g/km)

2.0 bensin

151

4WD

6-trinns manuell

167

2.0 bensin

151

4WD

CVT

166

2.0 diesel

124

2WD

6-trinns manuell

127

2,2 diesel

150

4WD

6-trinns manuell

147

2,2 diesel

150

4WD

6-trinns auto

173

BEDRE Å KJØRE: RAV4 har fått et forbedret understell, fornyet elektrisk servostyring og et nytt Integrated Dynamic Drive System med en helt ny Sports-modus. FOTO: Toyota

Sikkerhet og teknologi

Den nye Toyota-SUV-en er utstyr med anti-whiplash setedesign, syv kollisjonsputer som standard, inkludert en knekollisjonspute for føreren og to-trinns sidekollisjonsputer.

Den kan også utstyres med tre nye teknologier hva gjelder RAV4 - automatisk nedblending av hovedlys, avkjøringsvarsling og dødvinkelvarsling.

Bilen lanseres i Norge i mars 2013. Prisene er ennå ikke klare.

TIL NORGE: Bilen lanseres i Norge i mars neste år. FOTO: Toyota

MER PLASS: Avstanden mellom første og andre seterad er på 97 cm, noe som er klasseledende, ifølge Toyota. Et tynnere forsete gir økt benplass i baksetet. FOTO: Matt Vopser

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!