Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper og -opplevelse

+ Mye utstyr for pengene

+ Forholdsvis god plass


- Valgfrihet for ekstrautstyr

- Stiv på brå ujevnheter med 19-tommershjul

De kompakte SUV-ene er svært populære. Nordmenn liker den litt røffere framtoningen, økt høyde og muligheter for firehjulsdrift (men svært mange av dem selges faktisk med kun forhjulsdrift).

Konkurransen i bilklassen blir stadig hardere. Nå er Mazda her med CX-5, og etter alt å dømme vil den raskt bli merkets bestselger.

CX-5 er blant de større bilene i klassen. Derfor har Mazda pekt ut VW Tiguan som den nærmeste konkurrenten, men venter også hard kamp om kundene fra den kommende Ford Kuga, som vokser litt.

Andre biler i klassen er den stadig godt selgende Nissan Qashqai, Subaru XV, Mitsubishi ASX, Honda CR-V, søskenparet Kia Sportage og Hyundai ix35 samt Toyota RAV4.

For å foregripe konklusjonen: Mazda CX-5 gjør seg overhodet ikke bort når vi sammenligner den med de andre SUV-ene fra "folkebilmerkene".

Kjøreegenskaper: 6

Vår testbil har firehjulsdrift og toliters bensinmotor med 160 hk. I testperioden har det vært tørre veier.

Under slike forhold er Mazda CX-5 helt på topp i sin klasse når det gjelder kjøreegenskaper. Den legger seg nærmere en vanlig, lav personbil enn de andre i klassen.

Dette merker vi både når vi tester de egenskapene i kritiske situasjoner på lukket bane og under mer normal kjøring.

Mazda CX-5 2,0 4x4

VELKJØRENDE: Mazda CX-5 stiller til start med kjøreegenskaper i tetsjiktet blant SUV-ene. Én årsak til det er at Mazda har holdt vekta nede. FOTO: Petter Handeland

Skyactive

Nye modeller fra Mazda skal bygges etter prinsipper kalt Skyactive.

Noe av det viktigste med Skyactive er lavere vekt. Virkemidlene er omfattende: Mazda bruker mer strekkfast stål, og kan dermed redusere mengden av metall samtidig som styrken faktisk øker. I karosseriet er bærende deler lagt i så rette linjer som mulig.

For understellets del oppgir Mazda at en systematisk gjennomgang i hvordan deler konstrueres både har spart kilo og økt kjøreglede.

Også motorene er lettere. For dieselmotorens del er dette delvis et resultat av at kompresjonen er senket til 14,0:1. Det gir "snillere" eksplosjoner i motoren, som i sin tur lar Mazda bruke mer aluminium og tynnere gods i bevegelige deler. Girkassene er også slanket i volum og vekt.

I banetestene (dobbelt unnamanøver - også kalt elgtest - og slalåm) imponerer Mazda CX-5 ved å ta seg trygt og kontrollert gjennom kjeglene i hastigheter få andre SUV-er greier.

Ved bykjøring er den lettkjørt, og høyden gir den følelsen av ekstra oversikt og trygghet som mange liker. Under ivrig landeveiskjøring gjenspeiles resultatene fra banekjøringen: CX-5 er forutsigbar og føles godt balansert. Her er det for eksempel ingen overdreven krenging.

CX-5 er den første Mazdaen bygd etter merkets nye Skyactive-filosofi, som blant annet handler om å redusere vekta.

CX-5 er lettere enn de fleste andre bilene i klassen (1450 kg med fører), og det er en av grunnene til at CX-5 er bra når prøvelsene blir tøffe. Mye vekt i høyden er nemlig ikke en god oppskrift på god kjøredynamikk. Mer om Skyactive kan du lese i rammesaken til venstre.

Firehjulsdriftssystemet i CX-5 er av den typen som kobler seg inn når sensorer oppdager hjulspinn. Da kan inntil 50 prosent av kraften sendes til bakhjulene.

På tørt underlag med godt grep er det ikke mulig å kjenne stort til hvor drivkreftene går under normale hastigheter. I hovedsak oppleves bilen som om den er forhjulsdrevet, blant annet med lett understyring dersom en gir gass i en sving.

Mazda CX-5 2,0 4x4

TO OG FIRE: Som nesten alle andre kompakt-SUV-er på markedet kan Mazda CX-5 fås med enten to- eller firehjulsdrift. Kun forhjulsdrift sparer penger og drivstoff, mens firehjulsdrift særlig gir bedre vinteregenskaper. Firehjulsdriftssystemet er av den typen der bakhjulene får kraft først når sensorer registrerer hjulspinn. FOTO: Petter Handeland

TESTDATA OG TEKNISKE DATA Mazda CX-5 2,0 4x4

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1998
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 160/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 208/4000
  • EGENVEKT, KG: 1450
  • TILHENGERVEKT, KG: 1800/725
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 454/184/167
  • BAGASJEROM, LITER: 503-1602
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,66
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 155
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,5
  • TOPPFART, KM/T: 197
  • PRIS FRA, KR: 351 600 (Advance)
  • PRIS TESTBIL, KR: 394 600

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 10,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 9,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 13,2
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 14,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 22,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 39,0
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,8
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,9
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,7

Motor: 4

Testbilen har en toliters bensinmotor med 160 hk og 208 Nm dreiemoment. Teknisk sett utmerker den seg med svært høy kompresjon (14,0:1), som gir høyere virkningsgrad og skal redusere forbruket.

Motoren har ikke turbo, i motsetning til svært mange andre nye bensinmotorer for tida. Den generelle trenden er lavere sylindervolum (typisk 1,6 liter) sammen med turbo for bokstavelig talt å blåse opp kreftene.

Sjekk hvordan små, bensindrevne turbomotorer fungerer i ulike biler.

En særegenhet ved motoren er at den går opp på middels høyt turtall når du starter den, før den roer seg etter rundt 20 sekunder. Dette er en tilpasning til den høye kompresjonen.

Ellers oppleves den som en vanlig selvpustende motor. Støynivået er lavt og lyden snill. Den er lettbrukt, og det er mulig å bruke sjettegiret mye under normal kjøring.

Men du må gire ned minst to trinn om du ønsker akselerasjon. Her ville turbo og høyere dreiemoment gitt en mer moderne følelse.

Mazda CX-5 leveres også med 2,2-liters diesel med 150 hk og 380 Nm dreiemoment. Test av den kommer så snart vi har fått kjørt den.

Ytelser: 4

Tallenes tale for Mazda CX-5 2,0 4x4 er 7,5 sekunder som bestenotering for 60-100 km/t og 8,2 sekunder for 80-120 km/t.

Om vi sammenligner med måleresultater for folke-SUV-er flest (de aller fleste med dieselmotor), er det første tallet relativt svakt, mens det andre er godt. Det er typisk for en bensinmotor som trenger høyt turtall for å yte sitt beste.

En direkte sammenligning til Mazda CX-5 2,0 4x4 finner vi egentlig ikke i teststatistikkene våre - så sjeldne er selvpustende bensinmotorer blitt blant SUV-ene.

Nærmest kommer Subaru XV 2,0, men den har CVT-automat. Subaruen er klart raskere ved kickdown, med 5,5 og 7,2 sekunder som tilsvarende akselerasjonsresultat. Da høres det til gjengjeld ut som om motoren er på vei ut av motorrommet, for da går XV på tilnærmet maksimalt turtall hele tida.

Ved normal kjøring savner vi mer dreiemoment på lavt turtall i CX-5 med bensinmotor. Det ville gjort for eksempel en forbikjøring til en mer avslappet affære.

Mazda CX-5 4x4

RYDDIG: Mazda CX-5 i Sport-utgave har masse utstyr inkludert skinnseter. Det løfter inntrykket av interiørkvaliteten, uten at bilen når statusbilnivå. (Testbilen har manuelt gir, ikke automatgir som på bildet.) FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Eksteriør: 5

Det er ikke bare Skyactive som er nytt ved Mazda CX-5. Også designtemaet, som kalles "Kodo - soul of motion", er det CX-5 som er først med.

Kodo er inspirert av kreftene, skjønnheten og bevegelsene i naturen, sier Mazda. Intet mindre.

Om vi skal beskrive utseendet, vil vi si at kombinasjonen av rolige hovedlinjer og kurver og linjer i sidene gjør CX-5 til en elegant folke-SUV. Dessuten bidrar blant annet en bratt grill til at CX-5 minner litt om en BMW-SUV i noen vinkler sett forfra.

Interiør: 5

Som nevnt er CX-5 blant de større bilene i klassen for folkelige SUV-er. Bilklassen er ikke kjent for å gi veldig mye plass i forhold til utvendig størrelse, men i CX-5 er plassen relativt godt utnyttet.

I kupeen har vi ingenting å klage på. Undertegnede er 187 cm, og jeg har god plass når jeg sitter i baksetet "bak meg selv" (altså med forsetet stilt inn for en behagelig sittestilling for meg).

CX-5 er også noen centimeter bredere enn de nærmeste konkurrentene. Det kan være avgjørende om du for eksempel skal ha plass til tre barneseter (avhengig av barnesetetype).

Bagasjerommet er oppgitt til 503 liter. Målebåndet vårt viser at det er lengre og bredere enn i de fleste konkurrentene, mens høyden er middels. Med unntak for billigste versjon (Go) er seteryggen tredelt. Skal du ha med en lang gjenstand, kan midten legges ned, mens det fortsatt er to gode sitteplasser på sidene. En smart måte å øke tilgjengelig plass på.

Bakseteryggen kan dessuten felles ned via spaker i bagasjerommet.

Testbilen er av den høyeste utstyrsserien (Sport) og har skinnseter og masse elektronikk. Skinnet er perforert, og det føles ikke klamt (slik det gjør i mange andre mer eller mindre rimelige biler med skinninteriør).

Betjeningen er lett å lære seg. Mellom forsetene kan menyen styres med "museknapp" med direktevalg-knapper, men for sikkerhets skyld gir Mazda de samme betjeningsmulighetene også rundt skjermen. Dette kan virke litt vel dobbelt opp.

Mazda CX-5 2,0 4x4

STORSNUTETE: Med bratt grill i fronten minner Mazda CX-5 fra visse vinkler om en BMW-SUV. Den rette SUV-framtoningen er på plass. FOTO: Petter Handeland

Komfort: 5

I SUV-er merker du i større grad enn i andre biltyper at produsentene må ta et valg. Skal bilen ha best mulig kjøreegenskaper, må de ofte ty til et stivt understell for å holde kontroll på masse som bygger i høyden.

Ønsker du komfort, kan det fort bli krenging og en vel duvende kjøreopplevelse ut av det.

Vi synes at Mazda har truffet meget godt med sin understellsavstemming. Oppe i fart er jober understellet smidig og eter i seg de fleste typer ujevnheter.

Bare i lav fart er bilen vel brå over skarpe ujevnheter, noe som testbilens 19-tommershjul trolig må ta litt av skylda for.

Støynivået er generelt sett behagelig, men på spesielt grove asfalttyper blir det en del rumlelyd (igjen er 19-tommere ingen fordel).

Vi finner raskt en god sittestilling i førersetet i testbilen, som har elektrisk seteregulering i nær sagt alle retninger.

Ønsker du komfort? Her er det mest komfortable bilene (fra 2010).

Sikkerhet: 4

Mazda CX-5 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og vi setter derfor standardkarakteren 4 her.

CX-5 har alt vanlig sikkerhetsutstyr som standard, og i de øvre utstyrsklassene følger også blindsonevarsling med.

Som vi har vært inne på, jobber antiskrenssystemet på en meget god måte når vi simulerer kritiske situasjoner.

Mazda CX-5 2,0 4x4

PÅ MOTEN: I sidene har Mazda CX-5 kurver og linjer som ifølge designerne skal få oss til å tenke på et dyr som er klart til angrep. Lignende designgrepet er definitivt på moten i bilindustrien, for du finner det på en mangde nye bilmodeller. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Mazda CX-5 har relativt sterke motorer. Med bensin snakker vi om 165 hk med forhjulsdrift og 160 hk med firehjulsdrift. Dieselmotoren har 150 hk uansett om den har drift på to eller fire hjul.

Hestekrefter er som kjent med på å øke prisen i det norske avgiftssystemet. Mazda Norge opplyser at nedtrimmede " norgesversjoner" som sparer avgiftskroner ikke er aktuelt.

Med dette som bakgrunn koster billigste Mazda CX-5 284.100 kroner (bensin/forhjulsdrift), mens den billigste med firehjulsdrift koster fra 351.600 kroner (bensin).

Antakelig er det vel så interessant at billigste versjon med kombinasjonen dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir koster fra 384.800 kroner. Mazda CX-5 er blant de rimeligste til å tilby denne ettertraktede trippelen.

Mazda kjører en strikt utstyrsnivå-politikk. For CX-5s del handler det om fire nivåer, fra Go, via Advance og Advance Plus til toppserien Sport.

Modellen Gos vesentligste formål er å gi lav fra-pris i annonsene, for den er enkelt utstyrt etter dagens standard. De to øverste pakkene gir en godt utstyrt CX-5.

Fordelen med Mazdas system er at det gir mye utstyr for pengene. Ulempen er liten valgfrihet. For eksempel er du nødt til å kjøpe et av de to dyreste utstyrsnivåene om du vil ha bixenonlys.

Forbruk: 4

Mazda CX-5 med firehjulsdrift og bensinmotor er oppgitt til å bruke 0,66 l/mil (EU-mix). CO2-utslippet er oppgitt til 155 g/km.

I vår faste forbrukstestløype på 20 mil får vi 0,68 l/mil som resultat, og det er ikke ille for en SUV med bensinmotor.

Samtidig ser vi at forbruket på typisk SUV-vis øker mer enn for andre biltyper når belastningen øker. Du kommer straks opp mot 0,8 l/mil ved lovlydig motorveikjøring i Norge.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene i testen, men et uttrykk for hvordan bilen er målt mot konkurrenter da testen ble gjennomført.

Vår første test av Mazda CX-5 etterlater et godt inntrykk. Den er helt klart blant de mest velkjørende SUV-ene, har riktig pris i forhold til konkurrenter og har den rette SUV-framtoningen. Skyactive framstår som mer enn et markedsføringsord.

Vi ville definitivt ha testet dieselversjonen før vi hadde valgt motor til CX-5. Bensinmotoren fungerer greit, men mange synes mer kraft på lavt turtall (som med diesel) er riktigere i en SUV.

Les også:

Alle våre Mazda-tester

Vi har testet over 600 biler

Bildequiz: Hvilke biler ser du her?

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris 351600

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!