Mercedes CLA

Mercedes for Facebook-generasjonen

Ny Mercedes til Norge i mars.

Sist oppdatert

Mennesker med mye kunnskap om sosiale medier og ditto forbruk av tjenester som Facebook, Twitter og dets like, nevnes av Mercedes som hovedmålgruppen for nykommeren Mercedes CLA, som er en mindre versjon av lekre og smekre Mercedes CLS.

Smarttelefoner kan helintegreres med bilen operativsystem. Mercedes' Digital Drive Style-app er oppgradert, og skal sammen med Drive Kit Plus for iPhone gi sømløs integrering av mobilen.

For de hyperaktive på sosiale medier er høydepunktene i systemet antakelig Siri og Glympse. Siri er en stemmestyrt assistent som kan utføre oppgaver for deg i iOS, som å skrive sms (virker bare på engelsk). For eksempel kan du melde: "Text my girfriend/boyfriend: I will be late for dinner". Du kan også bruke Siri til å bestille bord på restaurant.

Dersom man absolutt ikke vil ha en pause fra sosial integrasjon, kan man bruke tjenesten Glympse. "Check-in"-tjenesten på Facebook er populær, men Glympse tar steget videre, og er ifølge NRKbeta mer en posisjoneringstjeneste. Med Glympse kan du fortellle andre at du er på vei og hvor langt unna du er. Mottakeren(e) kan følge ferden din på Google Maps.

Foruten Facebook og Twitter finnes funksjoner som internettradio, AUPEO Personal Radio, samt navigasjonstjeneste fra Garmin med webbasert real-time trafikkinformasjon som inkluderer Street View og kartvisning i 3D.

MARS: Mercedes CLA kommer til Norge i mars. Bilder viser CLA 220 CDI. FOTO: Daimler AG
MARS: Mercedes CLA kommer til Norge i mars. Bilder viser CLA 220 CDI. FOTO: Daimler AG

Sikkerhetstjeneste

Med alle disse onlinetjenestene er det antakelig smart at det radarbaserte bremsesystemet (Collision Prevention Assist) er standard. Systemet varsler sjåføren om kollisjonsfare i hastigheter ned til syv km/t. Tretthetsvarsler og adaptiv fartsholder er også standard.

Dessuten kan bilen settes opp med andre sikkerhetstjenester som blindsonevarsler og assistent som hjelper sjåføren med å holde seg i riktig fil. CLA kan også fåes med firehjulstrekksystemet 4Matic, panoramasoltak og robot som hjelper sjåføren å lukeparkere.

Bilen er 4,630 meter lang, 1,777 meter bred og 1,437 meter høy. (C-klasse: 459/177/144).

Gjerrige motorer

Kun én dieselmodell står på motorprogrammet, og oversikten viser at CLA i teorien skal kunne greie seg med relativt beskjedent forbruk. Det sørger blant annet verdensledende aerodynamikk for, ifølge Mercedes.

Bilen kommer til Norge i mars.

Motorutvalget

CLA 180

CLA 180 BE

CLA 200

CLA 250

CLA 220 CDI

Gir

6-trinns

6-trinns

6-trinns

7G dobbelklutsj

7G dobbelklutsj

HK

122

122

156

211

170

Nm

200

200

250

350

350

Forbruk

0,54-0,56 l/mil

0,5 l/mil

0,55-0,57 l/mil

0,61-0,62 l/mil

0,42-0,45 l/mil

CO2-utslipp

126-130 g/km

118 g/km

127-131 g/km

142-144 g/km

109-117 g/km

0-100 km/t

9,3 sek

9,9 sek

8,6 sek

6,7 sek

8,2 sek

Toppfart

210 km/t

190 km/t

230 km/t

240 km/t

230 km/t

Les også:

AMG: Toppmodellen er foreløpig CLA 250 (bildet), men en AMG-versjon kommer.
AMG: Toppmodellen er foreløpig CLA 250 (bildet), men en AMG-versjon kommer.

Stor test: Her er spylervæskene som tåler kulda

Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge

Familiebiler trenger ikke være kjedelige

Vi fatter ikke hvorfor SUV-en er så dyr

DETROT: Mercedes CLA tyvstartet bilutstillingen i Detrot. Her poserer den sammen med Daimler-boss Dr. Dieter Zetsche. FOTO: Daimler AG
DETROT: Mercedes CLA tyvstartet bilutstillingen i Detrot. Her poserer den sammen med Daimler-boss Dr. Dieter Zetsche. FOTO: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også