Fjerde generasjon RAV4 kommer til Norge i mars drivstoffgjerrige motorer og nytt Integrated Dynamic Drive System, som skal gi bedre kjøreopplevelse, ifølge Toyota.

Nylig kom prisene på konkurrenten Ford Kuga, men nå er også prisene på nye RAV4 klare. For første gang blir en toliters dieselmotor med 2WD tilgjengelig i RAV4. Dette blir den billigste modellen, med en startpris rett over 300 000 kroner.

RAV4 er blitt 20,5 cm lengre, tre cm bredere, men 2,5 cm lavere enn forgjengeren. Den er totalt 4,57 meter lang, og har en akselavstand på 2,66 meter, noe som gir mer innvendig plass sammenlignet med forgjengeren, og gir plassforhold på linje med større D-segment biler. Avstanden mellom første og andre seterad er på 97 cm, noe som er klasseledende, ifølge Toyota. Et tynnere forsete gir økt benplass i baksetet.

Baksetet har fått lengre sitteputer og bedre støtte, men kan forsatt "easy flat seating system og kan foldes ned med 60:40 splitt.

Mer bagasjeplass

Lengden på lasterommet er økt, noe som gir et bagasjerom på 547 liter. Til sammenligning har Mazda CX-5 et bagasjerom på 503 liter, VW Tiguan har 470 liter, Mitsubishi Outlander har 477 liter, mens Honda CR-V har 589 liter.

Rommet under gulvet på nye RAV4 er også økt med 49 liter - fra 51 til 100 liter.

Den sidehengslede bakdøren er erstattet av en topphengslet variant, som kan utstyres med elektrisk operasjon. Lastehøyden er på kun 64,5 cm, noe som er lavest i sin klasse. Samtidig er lastebredden 1,335 meter, noe som skulle sikre en enkel tilgang.

Prisene

Modell

CO2

Hk

Pris

2.0L D-4D DPF 2WD 6-trinns manuell

127

124

301 200 - 342 500 kr

2.0L Bensin 4WD CVT

166

151

385 600 - 437 300 kr

2.0L Bensin 4WD 6-trinns manuell

167

151

366 800 - 420 200 kr

2.2L D-4D D-CAT 6-trinns automat

173/176

150

440 400 - 474 900 kr

2.2L D-4D DPF 4WD 6-trinns manuell

147

150

371 700 - 423 -100 kr

Prisene variere på hvert motorutvalg avhengig av utstyrsnivåene Sense, Active eller Executive

2WD: For første gang kan RAV4 fås med toliters diesel i kombinasjon med trekk på kun forhjulene. Det gjør den langt billigere enn med firehjulstrekk. FOTO: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!