Ryktene som har versert på nettet om at Mercedesen får Renault-motor, er heldigvis ikke sanne.

Dagens E-klasse kom på markedet i 2009 og er en bil som har gjort det godt i våre tester. Men med ny Audi A6 og BMW 5-serie på markedet, kan vi forstå at Mercedes vil pynte litt på E-klasse for å holde den konkurransedyktig.

Bilen er riktignok ikke ny fra bunnen av. Den er bygget over samme lest som dagens E-klasse, uten at det gjør noe i det hele tatt, og er ifølge Mercedes-Benz en stor facelift.

Og det er først og fremst det visuelle som Mercedes har jobbet med, og det er i fronten endringene er størst. Mercedes går bort fra to atskilte lykter og har samlet disse i ett tradisjonelt lyshus. Fronten har også fått mer avrundede linjer og er ikke like kantete som dagens modell. Frontfangeren er ny og grillen mer framtredende.

Langs siden er ikke forandringene de største, men nye profiler gir nykomlingen mer sportslig look. Hekken har fått moderate endringer i form av LED-baklys, annen utforming på eksosrørene og litt mer moderne utforming.

Stor tro

Informasjonsansvarlig Henning Larsen i Bertel O. Steen, den norske Mercedes-Benz-importøren, forteller at lansering av ny E-Klasse skjer i månedsskiftet mars/april 2013. - E-Klasse er en av våre viktigste modeller, og har i alle år vært blant våre to-tre mest solgte biler. Med den nye modellen vil det bli ny og forsterket interesse for modellen. Den kommer fra lansering både som sedan og stasjonsvogn, forteller han med stor iver.

LITE LØFT: Mercedes er kjent for praktfulle førermiljøer. Nye E-klasse blir ikke et unntak.

God allrounder

Mercedes slår naturlig nok på stortromma når de nå lanserer en ny E-klasse. Ved siden av ny design, lover produsenten god innvendig plass, høyt sikkerhetsnivå med en lang rekke aktive sikkerhetselementer, luksuriøst interiør, overlegen komfort og selvfølgelig kjøreegenskaper i toppklasse.

Miljø og ytelser

I tillegg lover Mercedes at motorene, en god blanding av diesel- og bensinmotorer, vil bli ytterligere foredlet for å gi så gode ytelser og lavt forbruk som overhodet mulig. Blant annet lanserer de en helt ny firesylindret bensinmotor i den allerede eksisterende BlueDIRECT-familien, som fram til nå kun har vært å få som seks- eller åttesylindrede motorer.

Den nye toliteren yter enten 184 hk (E200) eller 211 hk (E250), der begge to har et CO2-utslipp på beskjedne 135 gr/km. Det tilsvarer et forbruk på 0,58 l/mil.

Tidenes raskeste E

Nye E-klasse kommer også som Hybrid (E300 BlueTEC Hybrid med CO2-utslipp på 107 gr/km) og i en skikkelig verstingutgave fra hustuneren AMG. Sistnevnte yter 558 hestekrefter og skal sende E-55 AMG fra stillestående til 100 km/t på hysteriske 3,5 sekunder - raskere enn Audi RS6 og BMW M5.

Les også:

Stor test: Her er spylervæskene som duger i kulda

Kan du stole på alkomålerne?

Snart blir det billigere å importere bil

Her er nye Skoda Octavia

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!