Nye Mazda 6 er ventet til Norge rett over nyttår. Den blir den første Mazda-modellen med det drivstoffbesparende bremse-regeneringssystemet i-Eloop. Lagret bremseenergi kan brukes til elektriske funksjoner, slik at motoren avlastes, og forbruket reduseres.

Bilen er designet etter retningslinjene til Mazdas nye designspråk - Kodo, Soul of Motion, som ble presentert og demonstrert via konseptbilen Shinari. Det gjør at den ser ganske sprek ut.

Sammenlignet med forrige generasjon av familiebilen Mazda 6, er den nye blitt lengre og bredere, med omtrent samme høyde. Lengden er 4,87 meter (økt med 11 cm), bredden er 1,84 meter (økt med 4,5 cm) og høyden er 1,44 meter. Økt akselavstand gir mer benplass i baksetet.

Bagasjeplassen i stasjonsvognen er på 522 liter - 1664 liter med baksetene nedfelt. Til sammenligning har VW Passat 603/1731 liter, Ford Mondeo 549/1740 liter og Toyota Avensis 543/1609.

Ny teknologi

Mazda 6 er den andre Mazda-modellen, i tillegg til SUV-en CX-5, som har denne designen, og gjør bruk av Skyactive-teknologien.

Skyactive er det fjonge begrepet på Mazdas vektbesparende teknologi. Mazda bruker mer strekkfast stål, og kan dermed redusere mengden av metall samtidig som styrken faktisk øker. I karosseriet er bærende deler lagt i så rette linjer som mulig. For understellets del oppgir Mazda at en systematisk gjennomgang i hvordan deler konstrueres både har spart kilo og økt kjøreglede.

Også motorene er lettere. For dieselmotorens del er dette delvis et resultat av at kompresjonen er senket til 14,0:1. Det gir "snillere" eksplosjoner i motoren, som i sin tur lar Mazda bruke mer aluminium og tynnere gods i bevegelige deler. Girkassene er også slanket i volum og vekt.

=

PLASS: Bagasjeplassen i stasjonsvognen er på 522 liter - 1664 liter med baksetene nedfelt. Det er noe mindre enn de antatt tøffeste konkurrentene. FOTO: Mazda

Nesten like gjerrig som Prius

En av de mest interessante modellene blir varianten med 2,2-liters dieselmotor med 150 hk og manuelt gir. Forbruket er oppgitt til 0,44 liter per mil, med et CO2-utslipp på 115 g/km. Det er bare litt mer enn hybridbilen Toyota Prius.

Flere av Mazda 6-versjonene tilfredsstiller allerede EUs utslippskrav, formulert i Euro 6-reglene, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.

Den rimeligste dieselen er priset til 330 000 kroner. Selv om den da er med det laveste ustyrsnivået som Mazda kaller Core, er den ikke dårlig utstyrt. Den har blant annet 17-tommers lettmetallfelger, automatisk klimaanlegg med to soner, elektrisk innfellbare sidespeil, en 5,8-tommers fargeskjerm, dekktrykkovervåking, cruisekontroll, regnsensor, automatisk avblendbart bakspeil og bakkestartassistent.

=

FINERE: Materialkvaliteten på interiøret ser ut til å ha fått et løft. FOTO: Mazda

Martin Jansen

Den beste folkebilen

Denne folkebilen slår tyskernes egen folkevogn.

Opp et hakk til utstyrsnivå Vision kommer også bilen med parkeringssensorer, ryggekamera, bi-xenon kurvelys, automatisk fjernlyskontroll, LED kjørelys, filskiftevarsler og integrert TomTom navigasjon.

Går man opp ytterligere et hakk til utstyrsnivå Optimum er dette standard: 19-tommers lettmetallfelger, skinnseter, elektrisk justering av forseter med minnefunksjon til førersete, smart Key, ryggekamera og Bose lydanlegg med surround og 11 høyttalere.

Toppmodellene kan også fås med adaptiv cruisekontroll og girhendler på rattet. Nødbrems fås kun i kombinasjon med automatgir.

Priser bensin

Utstyrsnivå

Hk

Gir

Pris

Core

145

Manuell (6-trinns)

317 000 kroner

Vision

145

Manuell (6-trinns)

334 000 kroner

Vision

165

Automat (6-trinns)

360 000 kroner

Optimum

192

Automat(6-trinns)

419 900 kroner

Priser diesel

Utstyrsnivå

Hk

Gir

Pris

Core

150

Manuell (6-trinns)

330 000 kroner

Core

150

Automat (6-trinns)

350 000 kroner

Vision

150

Manuell (6-trinns)

347 000 kroner

Vision

150

Automat (6-trinns)

367 000 kroner

Optimum

150

Manuell (6-trinns)

368 000 kroner

Optimum

150

Automat (6-trinns)

398 000 kroner

Optimum

175

Automat (6-trinns)

419 500 kroner

=

SER BRA UT: Bilen er designet etter retningslinjene til Mazdas nye designspråk - Kodo, Soul of Motion. FOTO: Mazda

Dette koster konkurrentene

Til sammenligning koster en VW Passat BlueMotion 1,6 105 hk TDI fra 319 200 kroner. For en Passat Comfortline 2,0 140 hk TDI BMT må du ut med 362 900 kroner. En Passat Highline 2,0 140 hk TDI BMT koster fra 386 600 kroner.

Ford Mondeo med laveste utstyrsnivå Trend og 1,6 liters TDCi-motor med 115 hk og manuelt gir koster fra 308 000 kroner. Trend EcoNetic med samme motor koster fra 302 400 kroner.

For toliters TDCi med 140 hk må du ut med 342 900 kroner. Samme motor, men med utstyrsnivå Titanium blir prisen 356 900 kroner. Med Premium utstyrsnivå i en toliters dieselmotor med 140 hk og manuelt gir blir prisen 405 200 kroner.

Rimeligste Toyota Avensis er en 1,6-liters Valvematic med det laveste utstyrsnivå Comfort, 132 hk og 6-trinns manuell girkasse koster fra 288 700 kroner. Med toliters diesel D-4D med 124 hk, manuelt gir og Comfort utstyrsnivå er prisen 309 300 kroner. Med Advance-nivå blir prisen 329 400 kroner - 379 600 kroner med utstyrsnivået Premium. For en 2,2-liter med 150/177 hk, sekstrinns automat og det nest laveste utstyrsnivå Advance, koster 405 400 kroner. Toppmodellen koster 468 000 kroner.

Les også:

De beste og verste bilene siden 1997

Her er bilene med flest og færrest feil

Hakket hvassere enn en vanlig stasjonsvogn

Verdens kuleste stasjonsvogn

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!