"Miljøvennlig" er ikke det første som slår en når man snakker om SUV-en Range Rover. Men på tampen av 2013 kommer luksusbilen som dieselhybrid med et C02-utslipp på 169 g/km, ifølge Land Rover.

Det er langt mer enn en dieselhybrid som Peugeot 3008 HYbrid4, som har et utslipp på 99 g/km, men så snakker vi om en bil på 2,2 tonn. Det er fortsatt tungt selv om bilen faktisk er blitt 420 kilo lettere takket være monocoque-konstruksjonen i aluminium.

Vektreduksjonen gjør sitt til at den nye Range Roveren skal bruke mindre drivstoff enn stålforgjengeren som fases ut.

Den nye treliters dieselmotoren LR-TDV6 med 258 hk skal være like sterk som TDV8-motoren på 4,4 liter, men ha 22 prosent lavere forbruk. Ifølge Land Rover UK skal den greie et forbruk på 0,75 liter per mil med et CO2-utslipp på 175 g/km. Motoren leveres i kombinasjon med en åttetrinns automatkasse

I tillegg til TDV6-motoren hører en kompressormatet V8-er med 510 hk, samt en 4.4-liters SDV8 med 339 hk, med i motorutvalget

En Range Rover skal per definisjon være i stand til å ta seg fram der ingen normale mennesker ville finne på å bruke en svært kostbar luksusbil.Også den nye utgaven er tro mot dette. Den får den nyeste generasjonen av Land Rovers Terrain Response-system, som blant annet automatisk justerer en rekke innstillinger avhengig av underlaget. En nyutviklet luftfjæring skal dessuten gi enda bedre komfort og bedre veigrep. Mer presis styring skal også være blant fordelene.

=

LETTERE: Fortsatt stor, men 420 kilo lettere. Foto: Land Rover

I begynnelse av neste år

Fjerde generasjon Range Rover blir i tillegg noe større innvendig med 12 centimeter bedre benplass i baksetet og mer lasteplass. En solid smørbrødliste med komfort- og sikkerhetsutstyr hører også med:

* Er du litt slapp i neven når du skal smelle igjen døren slik at den ikke lukkes skikkelig, gjør bilen jobb selv.

* 8-tommers berøringsskjerm, surroundanlegg fra Meridian og stemmekontroll.

* Firesoners klimaanlegg, stoler med massasjefunksjon og LED-interiørbelysning der du kan bestemme fargen.

* Parkeringsassistent som hjelper til ved lukeparkering.

* Cruisekontroll med automatiske avstandsregulering, samt nødbremsfunksjon.

* Blindsone-monitor, surroundkamera og ryggesensor med varsling.

- Man vil oppleve en markant endring i komfort, ytelse, design og kjøreegenskaper, samtidig som bilens egenart er ivaretatt, sier salgsdirektør Rune Pedersen i Land Rover Norge.

Nye Range Rover blir å se på veien i begynnelsen av 2013. Prisene i Norge blir klare på slutten av året.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!