Kort sagt:

+ Fint automatgir

+ Gode ytelser

+ Bra passiv og aktiv sikkerhet

+ Godt pris/utstyrsforhold


- Bredde i bagasjerom

- Ikke blant de mest sportslige

Ifølge tradisjonell tenking har SUV-er vært for trange, dyre og tørste. Dessuten har ikke veiegenskapene holdt mål mot firehjulsdrevne stasjonsvogner.

Men kundene krever SUV: Hver fjerde nybil i år er en SUV, med stigende tendens.

Og heldigvis går SUV-utviklingen merkbart fremover.

Biler som Mazda CX-5 og VW Tiguan har lagt lista høyt. En list også den nye Honda CR-V og ikke minst testbilen Mitsubishi Outlander gjerne vil passere med god margin. For de nyeste SUV-ene er blitt rommeligere, mer drivstofføkonomiske og hipp hurra: Mer personbilaktige å kjøre.

SUV-kundene tar gjerne med seg automatgir og masse utstyr når de skal handle. Derfor er toppversjonen av Mitsubishi Outlander, med diesel, automatgir og en rikholdig utstyrspakke, en av versjonene importøren regner med vil være blant bestselgerne. Prisen på drøye 450 000 kroner skremmer tydeligvis ikke Ola nordmann.

Men du får rimeligere utgaver av Outlander: Prisene starter på 299 000 kroner for billigste 150 hk bensinversjon, skal du ha den med automat blir prisen fra 336 500,- og med 4WD og automat koster bensinversjonen fra 406 500 kroner.

For 150 hk diesel med forhjulsdrift begynner prisen på 319 900 kroner, mens bilene med 4WD starter fra 396 500,-.

Mitsubishi Outlander automat 2013=

OUTLANDER: Prisene starter på 299 000 kroner for billigste versjon med 150 hk bensin. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 3

I den nye Outlander finner du en videreutviklet versjon av Mitsubishis velprøvde 4WD-system. Det er fortsatt en elektronisk styrt clutch som bestemmer hvor mye krefter bakhjulene skal få, men den får nå signaler fra flere sensorer.

Du styrer 4WD-systemet med en trykknapp mellom forsetene. 4WD ECO gir forhjulsdrift, mens 4WD kobles inn ved behov. 4WD AUTO kobler inn 4WD raskere enn i ECO-innstilling. 4WD LOCK brukes under krevende forhold og behov for ekstra fremkommelighet.

Det var varierende vinterføre da vi kjørte Outlander, og bilen er forutsigbart på glatt føre: Den sklir først over forhjulene, og når du slipper gassen, følger hekken på i en liten sladd ESP-systemet raskt fanger opp.

Du merker at 4WD AUTO nok er den foretrukne innstillingen på vinterføre, siden bilen føles mer kontant i oppførselen på glatt underlag.

Noen sportslig kjørefølelse får du ikke. Men den litt tilbakelente kjørestilen du dermed anlegger, kler Mitsubishi Outlander enda bedre i automatversjon enn den manuelle utgaven.

Mitsubishi Outlander automat 2013=

FULLPAKKET: Det mangler ikke mye på førerplassen i en topputstyrt Mitsubishi Outlander. Betjeningsskjermen fungerer bra. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

60-100 km/t, 3. gir: 5,6

60-100 km/t, 4. gir: 6,3

60-100 km/t, 5. gir: 9,7

60-100 km/t, kickdown: 5,9

80-120 km/t, 4. gir: 7,6

80-120 km/t, 5. gir: 10,1

80-120 km/t, 6. gir: 14,3

80-120 km/t, kickdown: 7,7

Støy tomgang, dBA: 46,5

Støy 50 km/t, dBA: 63,0

Støy 80 km/t, dBA: 67,8

Støy 100 km/t, dBA: 70,7

Testforbruk, l/mil: 0,64

Motor: 5

I Mitsubishi Outlander sitter det en kraftig dieselmotor på nesten 2,3-liter. Effekten er den samme i begge versjoner med 150 hk, mens dreiemomentet er noe lavere i utgaven med automatgir: 360 kontra 380 Nm, men over et bredere turtallsområde.

Automatgiret har seks trinn og fungerer bra. Det er ikke like kjapt og direkte som eksempelvis VWs DSG eller BMWs åttetrinns automat, men sammenlignet med konkurrenter som Mazda CX-5 og Honda CR-V gjør det en god figur.

Spesielt setter vi pris på at automatgiret ikke legger seg på for lave turtall hele tiden, men leser kjøresituasjonen bra og holder riktig turtall i bakker og andre situasjoner med en viss motorbelastning.

Ytelser: 5

Med automatgir er Mitsubishi Outlander noen små tiendedeler langsommere enn den manuelle versjonen vi testet for en stund siden.

Siden alle kreftene er tilgjengelig ved et trykk på gasspedalen, vil nok automatversjonen være den kvikkeste i praksis, om du ikke er en virtuos meg girspaken.

I likhet med den manuelle utgaven er Mitsubishi Outlander blant de kjappeste bilene i denne delen av SUV-klassen.

Eksteriør: 3

Den forrige Outlander hadde et markert og tøft utseende. Den nye er mer anonym i linjene.

Fasongen er pent avrundet, med en SUV-typisk fremtoning det er vanskelig å ha store innvendinger mot.

Detaljene i front og hekk, spesielt grill og lys, er pent integrert i linjene og gjør at Outlander ikke vekker spesiell oppsikt. En hekkspoiler på testbilen gjør et bra inntrykk.

Mitsubishi Outlander automat 2013=

MANGLER NOE: Du sitter godt i Outlander, men hjulsstøy og et middels bra varmeapparat i vinterkulda, trekker komfortinntrykket noe ned. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Motor, cm³: 2268

Effekt, hk ved o/min: 150/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 360/1500-2750

Egenvekt, kg: 1685

Tilhengervekt, kg: 2000/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 466/180/168

Bagasjerom, liter: 477-1022

Standard dekkdimensjon: 225/55-18

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,58

CO2-utslipp, g/km: 153

0-100 km/t, fabrikk, sek: 11,7

Toppfart, km/t: 190

Pris fra, kr: 424 500

Pris testbil, kr: 455 500

Interiør: 4

Innvendig gjør Mitsubishi Outlander et godt inntrykk. Her er spesielt materialkvaliteten og designen blitt mer elegant enn i forgjengeren. Dermed holder den et godt følelsesmessig nivå sammenlignet med de viktigste konkurrentene.

Plassen innvendig er rikelig for fire personer og akseptabel for fem. Hvis en gjennomsnittlig voksen skal få plass bakerst, må mellomraden skyves fram - og da blir det svært trangt for dem som sitter i midtraden.

Outlander har ikke flerbruksinnredning som kan konkurrere med for eksempel en Ford S-Max. Like fullt: De to ekstrasetene kan være akkurat det man trenger en gang iblant. Takhøyde og benplass er blant de beste i SUV-klassen, mens det mangler litt i bredden mot de rommeligste på det området.

Det går også igjen på bagasjeplassen, der lengde og høyde på lasterommet er meget bra, men bilen taper litt i bredden, særlig med subwoofer på plass.

Vår bil var en syvseter, der ekstrasetene er best egnet for korte turer. Tredje seterad er delt 50/50, slik at du også kan ha en seksseter med noe bagasjeplass.

Komfort: 3

Som nevnt i vurderingen av kjøreegenskaper, er ikke Mitsubishi av de strammeste SUV-modellene når det gjelder understellsoppsett. Det får du igjen på komfortsiden.

Selv på tverrskjøter og småruglete asfalt i lav hastighet, glir Outlander pent over. Ute på landevei kjennes fjæringen stor sett behagelig og på hullete grusvei er Outlander helt klart på hjemmebane.

Setene og sittestillingen er typisk høyreist SUV, men behagelig nok - ikke minst siden Mitsubishi omsider har fått på plass lengde- i tillegg til høydejustering av rattet.

Vi har kjørt Outlander og konkurrenter under like forhold i minus 20-25 grader. Da tok det lengst tid å få opp temperaturen i Outlander.

I tillegg opplevde vi tidvis dugging også ved lavere hastigheter. Det bør fabrikk og importør kikke nærmere på.

I likhet med en del konkurrenter mangler det fortsatt litt på dempingen av dekkstøy i lande- og motorveifart.

Mitsubishi Outlander automat 2013=

ROBUST: Med bra bakkeklaring og 18-tommers hjul i fornuftig dimensjon tar Mitsubishi Outlander seg fint frem på vinterveier. © FOTO: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Mitsubishi Outlander er testet av EuroNCAP med gode resultater. Som de aller fleste andre biler får den fem av fem stjerner som totalkarakter. Delkarakterene gir en score på 94 % for beskyttelse av voksne, 83 % for barn og 64 % for barn.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at beskyttelsen for voksne gjennomgående er god, men at i den tøffe testen med sidekollisjon mot stolpe er beskyttelse av brystregionen marginal.

En god grunn til å velge automatversjonen av Mitsubishi Outlander er at den som eneste Outlander-variant har, filvarsler, adaptiv cruisekontroll med frontkollisjonsvarsling og bremseassistanse. Filvarsleren er litt ivrig og noe du nok skrur av ved landeveiskjøring, men er en fin sikkerhet ved lange etapper og motorveikjøring. Avstandsradaren og kollisjonsvarsleren fungerer meget bra og skal kunne unngå påkjørsel på tørr asfalt opp til 30 km/t.

Pris/utstyr: 6

Karakter seks til en bil som koster nesten 460 000 kroner? Ja, rett og slett fordi Mitsubishi Outlander er en komplett og praktisk SUV til den prisen. Her har du "alt" utstyr, med automatgir og avstandsradar til en beskjeden merpris i forhold til den manuelle versjonen.

I tillegg har Outlander av forrige generasjon vært meget populær som bruktbil og teknisk sett holdt seg godt. Det er liten grunn til å tro at noe skal bli veldig annerledes med den nye og da blir totaløkonomien gunstig.

Mitsubishi Outlander automat 2013=

PLASSTYVER: Fremspring og subwoofer i bagasjerommet stjeler noe plass. © FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Mitsubishi Outlander med diesel og automatgir bruke 0,58 liter per mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet vil da ligge på 153 gram per kilometer.

I vår faste forbruksrunde på 20 mil, ligger ikke bilen faretruende langt unna normforbruket. 0,64 liter per mil er på linje med de viktigste konkurrentene og for lommebokens del bare ubetydelig over det vi oppnådde med den manuelle varianten.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Hvis vi først skulle kjøpe en toppversjon av Outlander, er det liten tvil om at vi ville valgt automatversjonen, så sant spesielle behov ikke krever en bil med manuelt gir. Ved siden av en merkbar økning i kjørekomforten, teller det også inn at du får med en velfungerende kollisjonsvarsling og cruisekontroll med avstandsradar. Det bedrer komfortopplevelsen ytterligere. Fortsatt er Outlander en praktisk og familievennlig SUV som både med tanke på egenskaper og form er blitt et hakk mer avrundet enn tidligere.

Mitsubishi Outlander automat 2013=

LIKER SEG I HØYDEN: Mitsubishi Outlander er en typisk hytte og fjellbil, som fungerer bra også under røffe kjøreforhold. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!