Skoda Octavia var ved utgangen av november Norges 10. mest solgte bil, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 2574 biler er solgt så langt i år.

Nå har Skoda sluppet bilder av nye Octavia som vokser i lengde, bredde og høyde sammenlignet med forgjengeren. Octavia har blitt 90 millimeter lengre og akselavstanden har økt med hele 108 millimeter. Kupéen har blitt tilsvarende lengre.

Bredden har økt med 45 millimeter, noe som har gitt mer albuerom foran og bak. Høyden under taket har også økt sammenlignet med dagens modell. Bagasjerommet er på hele 590 liter. Som dagens modell leveres Octavia med stor bakluke og nedfellbart baksete.

På listen over sikkerhetsutstyr finner vi ni kollisjonsputer, samt en rekke nye sikkerhetssystemer som Front Assist med nødbremsefunksjon (fra mai 2013), feltvarsler (Lane Assist) som holder bilen i rett kjørefelt, multikollisjonsbrems som reduserer risikoen for nye sammenstøt ved kollisjoner, proaktiv passasjerbeskyttelse som blant annet lukker vinduer og takluke ved sammenstøt, tretthetsvarsler og fotgjengerbeskyttelse.

NY: Skoda Octavia. FOTO: Skoda

Lettere og mye utstyr

Nye Octavia er opptil 102 kilo lettere enn den utgående modellen, til tross for bilen både er større og pakket med flere nye sikkerhetsløsninger. Lavere vekt bidrar til at Greenline-versjonen av Octavia med 1,6 TDI og 110 hestekrefter har et CO2-utslipp på 89 g/km og et forbruk på beskjedne 0,34 liter per mil.

Octavia blir levert med fire TSI-bensinmotorer og fire TDI-dieselmotorer. Manuelt gir eller DSG-kasse er tilgjengelig. Bilen kommere senere også med firehjulstrekk. En RS-versjon er også underveis.

Bilen kan leveres med adaptiv fartsholder, automatisk dimming av fjernlys og parkeringsassistent. Skiltgjenkjenning er også tilgjengelig, det samme med panoramatak og KESSY, nøkkelløst start/stopp system.

Av de mer kuriøse tingene kan det nevnes at den kommer med isskrape skjult ved tanklokket.

NY: Skoda Octavia. FOTO: Daniel Krauss © Daniel Kraus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!