På forhånd var det mye vi ville finne ut av.

Hvordan er det å leve med en elbil? Hvor langt kommer vi på en lading, og hva påvirker rekkevidden? Kjører den som en vanlig bil? Er den stor nok? Hvem passer den for, og hvem vil ikke være tjent med en elbil? Blir det mye styr med ladingen?

For å finne svar har vi i løpet av testperioden lånt ut Nissan Leaf til folk utenfor bilredaksjonen.

Testsjåførene har forskjellige behov hva gjelder kjørestrekninger og daglig bruk av bil, og helt ulik elbilerfaring.

Båtjournalist Terje Haugens fremste egenskap når det gjelder bil, er å gjøre bruktbilkjøp han i ettertid ikke er fornøyd med. Han har kjørt litt elbil før, men er fortsatt en fersking med ladeledningen. Haugen bor Akershus, i tre-fire mils avstand fra jobben i Oslo. Slik sett passer «profilen» hans med mange elbileiere. Han kjører VW Caravelle til daglig.

Familien Fjeldstad/Mikelborg i Oslo har aldri kjørt elbil før. De bor i et tettbygd boligstrøk og sykler mye i det daglige - ved siden av at det er praktisk, ligger det også en miljøtanke bak syklingen. Bilturer i hverdagen er stort sett korte, av typen dagligvareinnkjøp, kjøring til trening med barna og av og til bil til jobben. Familien eier en aldrende VW Touran.

Vår tredje tester har kjørt elbil i 12 år. Øyvind Lundes første Think City holdt i 199 970 km. Han utfører tester på elbil.no, der han presenteres som en mann som bråvåkner om natta dersom han ikke har kjørt 20 elbilmil.

Nydalen 24082012 Øyvind Lunde ELBil=

EKSPERTEN: Elbilekspert Øyvind Lunde er en mester på å tyne kilometer ut av en elbil, og synes Nissan Leaf har litt for kort rekkevidde. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Oslo-familien Fjeldstad/Mikelborg

Pluss:

+ Komfortabel og lettkjørt

+ Kjører med god samvittighet

+ Føles moderne

Minus:

- Rekkevidde er stressfaktor

- Treg lading

- Utseende

Kan den neste bilen deres bli en Leaf?

- Nei. Omstillingen

Et stressmoment

Testobjektet er en Nissan Leaf. Etter at den kom for et år siden, er det den som er sjefen blant elbilene for folk flest når det gjelder salgstall. Holder rekkevidden? Dette er et svært sentralt elbilspørsmål. Leaf har en rekkevidde på 175 km (NEDC-standarden), men testerne finner at dette tallet skal tas med en stor klype salt. Det legger heller ikke Nissan skjul på, for i tillegg oppgir de en rekkevidde på 100 km dersom det er streng kulde, bilen kjøres i rykk og napp eller i kø.

Det viser seg at det ikke trengs kulde og snø for at reell rekkevidde må ned mot ti mil. Det holder med en god andel rushtidskjøring. Det er nemlig nettopp 101 km vi får som beregnet gjennomsnittlig rekkevidde (se rammesak) for hele testperioden. Testsjåførene oppgir at de har kjørt omtrent slik de ville kjørt sin egen bil.

Fjeldstad/Mikelborg beskriver rekkevidden som tilstrekkelig for det meste, men likevel et stressmoment.

Akershuspendler Haugen, som er den som bruker mest energi per mil, er derimot godt fornøyd. Han kommer seg både til og fra jobb på én lading, og en butikktur i tillegg tåler bilen også.

Øyvind Lunde, som vi henter inn for å se hvor langt en erfaren elbilsjåfør kan kjøre med Leaf, kommer ikke uventet betydelig lengre. Med to i bilen på en tur som avsluttes med et stykke kraftsugende motorvei, blir beregnet rekkevidde 150 km. Det er Lunde litt skuffet over, for med sin egen Think har han rekordnoteringer på godt over 20 mil.

Oslo 17082012 Nissan Leaf=

KNOTETE: Redaksjonens egen ""testkanin"" Terje Haugen synes det er knotete med ledningen, men kunne gjerne eid en Nissan Leaf. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Akershuspendleren Terje Haugen

Pluss:

+ Rekkevidden holder

+ Leaf har masse utstyr

+ Lettkjørthet

Minus:

- Litt rotete dashbord, mye grafikk

- Lading med ledning er knot

Kan din neste bil bli en Leaf?

- Ja. Perfekt til jobbpendling.

Mye styr å lade

I testperioden var det i hovedsak det som kan kalles kjølig sommertemperatur. Vi vet derfor ikke hvor mye kortere Leafs rekkevidde er om vinteren. Lunde forteller at hans egen Think i praksis rekker 10-15 prosent kortere, men som erfaren elbilsjåfør kler han seg godt for ikke å pese varmeapparatet. Leaf kan i likhet med andre elbiler styres til å lade helt fullt eller kun til 80 prosent.

I testperioden har vi ladet til 100 prosent, men batterienes kapasitet over tid holder bedre om de i hovedsak lades kun til 80 prosent.

Lading krever sitt. Ved siden av rekkevidden er ladingen det som mest skiller en moderne elbil som Leaf fra andre biler. Mens det for Lunde er like naturlig å lade som det er for andre bilister å fylle drivstoff, synes de ferske elbilbrukerne at det blir mye styr.

Nissan anbefaler at Leaf-eiere installerer en hjemmeladeenhet (16 ampere). Enheten koster 10 000 til 20 000 kroner. Ved siden av raskere lading (fullt batteri på åtte timer) har den blant annet kapasitet til å kunne varme kupeen samtidig som den lader (se rammesak «Teknoparty»).

Nissan Leaf langtest case 2012=

REKKER DEN HJEM?: Familien Fjeldstad/Mikelborg synes reddevidden er en stressfaktor. FOTO: Petter Handeland

Elbileksperten Øyvind Lunde

Pluss:

+ Stillegående

+ Sprek nok

+ «Motivasjonsgrafikk» kan bidra til å øke rekkevidde

Minus:

- Litt tung, sidrumpa i skarpe svinger

- Lyst interiør

- Litt for kort rekkevidde

Kan din neste bil bli en Leaf?

- Nei, fordi jeg bruker elbilen som grovt arbeidsredskap

Hva med dokkingstasjon?

Familien Fjeldstad/Mikelborg har ikke tilgang til en hjemmelader. For dem er gateparkering i Oslo utfordrende nok i seg sjøl, og mye verre blir det når de må rekke fram til bilen med en ledning.

De synes dessuten at ladingen tar veldig lang tid, med opp mot 12 timer med ladeenheten som følger med bilen.

Haugen, som både har lademulighet på jobben og egnet plass til å lade bilen hjemme, unngår oslofamiliens problemer med å finne egnet ladeplass. Derimot synes han at ledning og kontakt er en anakronisme.

- I 2012 burde vi hatt noe som minnet om en dokkingstasjon, mener han. (Flere enn han mener det, for det jobbes med ulike tekniske løsninger.)

Hurtiglading på spesielle stasjoner har vi ikke fått prøvd i testperioden. Disse laderne dukker opp på stadig flere steder der elbiler (ventes å) ferdes. Mot betaling på stedet eller abonnementsløsninger kan batteriene lades til 80 prosent på fra en halv time til rundt det dobbelte, avhengig av blant annet temperatur.

En vanlig lading til fullt batteri koster for øvrig rundt 15-20 kroner, avhengig av strømpris. Med testbilsjåførenes snittrekkevidde betyr det at strøm for to kroner rekker til drøyt én mil.

Nissan Leaf 2011. Instrumenter. Dashbord miljøbiler=

MYE INFO: Det er masse informasjon på dashbordet. Mye av den handler om å oppdra deg til å kjøre effektivt. FOTO: Petter Handeland

Teknoparty

Nissan Leaf leveres som "ferdigpakke", og elektronikk mangler den ikke. Du får skjerm med navi og en mengde informasjon om bilens tilstand, og ikke minst kan du «snakke» med bilen via mobilen eller datamaskinen din. Da kan du blant annet sjekke rekkevidde, starte lading eller slå på kupévarmeren. Vi opplevde til tider at det tok lang tid å oppdatere, og noen ganger at vi ble feilinformert (bilen sto til lading, mens systemet sa at den ikke gjorde det). Du har dessuten blant annet mulighet til å konkurrere med deg selv eller andre i økokjøring.

Slik kjører den

Leafs kjøreopplevelse blir i all hovedsak positivt beskrevet. Samtlige sjåfører synes den er svært lettkjørt, og «moderne» er et ord som går igjen. Det er bare å vippe joysticken bakover og trykke på gassen, så drar bilen i vei med kjapp respons og godt med kraft innenfor lovlige norske hastigheter.

Leafs 4,5 sekunder på 0-60 km/t ville mange normalt sterke forbrenningsmotorbiler hatt mer enn nok med å greie. I lave og middels hastigheter er Leaf svært stillegående.

Understellet er mykt, og du merker godt at Leaf veier like mye som en betydelig større vanlig bil (1600 kg). Elbilveteran Lunde, som regnes som en racer til å ta med seg fart gjennom svingene i sin egen Think, synes den blir litt «sidrumpa».

I våre kjøretester på lukket bane (elgtest og slalåm) sliter miljødekkene med å holde grepet allerede i ganske lav fart, men oppførselen er konsekvent og lite dramatisk.

Nissan Leaf langtest case 2012=

TUNG: Elbilen er tung og myk, og det merkes når vi simulerer kritiske situasjoner. FOTO: Petter Handeland

Beregnet rekkevidde

Det ville vært ekstremt upraktisk å kjøre batteriene tomme etter hver lading (tauing er stikkordet). Dessuten er Nissan Leafs egen indikator for rekkevidde altfor lettskremt. Avslutter du en biltur med en motbakke, kutter den altfor hardt i gjenstående kilometer. Derfor har vi måttet beregne oss fram til den reelle rekkevidden. Det har vi gjort ved å notere batteristand, kjørelengde, oppgitt rekkevidde samt data om kjørestil, fart, kjøremodus osv. før og etter hver eneste tur. Resultatene bruker vi som indikatorer - 100 prosent korrekte vil de aldri bli når det er snakk om flere sjåfører, ulike veier osv.

Hvem passer elbil for?

Erfaring fra tre testere samt vår egen kjøring av Leaf i testperioden er et spedt grunnlag til å gi svar på et stort og viktig spørsmål, bare så det er sagt. Men noe peker seg likevel ut.

Skal den være eneste bil i en husholdning, må den rette innstillingen være på plass. Leaf er stor nok for mange familier, men det er veldig lenge til du uanstrengt kan besøke tante i Mosjøen og onkel i Sogndal i løpet av en ferietur med elbil.

Men mye går om du vil: På diverse elbilnettsteder finnes elbileieres fortellinger om turer fra Østlandet til både Sørlandet og Trøndelag. Testsjåfør Lunde har selv kjørt 42 mil fra Bergen og hjem til Nittedal på et døgn, men anbefaler det ikke.

Dessuten må «infrastrukturen» som Fjeldstad/Mikelborg savner, være i orden. En fast, lett tilgjengelig plass for lading er langt på vei en nødvendighet, helst både hjemme og på jobb.

Slik sett er det neppe tilfeldig at elbiltettheten er stor mellom eneboligstrøk i Akershus og kontorbygg med kjellergarasje i Oslo.

Uten å ha statistisk belegg for det, er det dessuten grunn til å tro at mange elbileiere har en «vanlig» bil i tillegg.

Mangler mange av disse faktorene, bør du ha bestemt deg for å elske din elbil på forhånd.

Oslo 17082012 Nissan Leaf=

HAUGENS DOM: Terje Haugen bor Akershus og mener Nissan Leaf er perfekt til pendling. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Ekspertens kjøretips

Øyvind Lundes beste tips for stor rekkevidde:

* Kjør med flyt. Planlegg kjøringen, se langt fram.

* Ta vare på farta når du kan. Brems bare når du må - regenerering av kraft er oppskrytt.

* Ikke gi mer gass enn du trenger for å komme fram.

* Ikke kjør fortere enn tungtransport på motorvei.

* Hvis du ikke har biler bak, øk farta før bakker, dabb litt av mot toppen.

* Lær bilen din å kjenne. Utnytt styrkene.

* Bruk batterisparemodus hvis bilen har det.

* Bruk moderne elbilers «motivasjonselektronikk» til å konkurrere med deg selv om å nå langt.

Vi Menn Bil Top Gear mener:

Nissan Leaf er den beste elbilen for folk flest på markedet i dag - med god margin. Dette er den første elbilen som også er en ordentlig kompaktbil, men alltid med rekkevidden som begrensende faktor.

Til tross for at den er best blant elbilene, ruller vi ikke terningen til mer enn en firer. Grunnen er at det finnes rom for forbedringer, og at forbedringene kan komme fort - den moderne elbilen er fortsatt i startgropa. Innovatører som lurer på om de skal kjøpe Leaf, bør ha tenkt gjennom det.

Teknisk data og testdata Nissan Leaf

MOTOR:

Synkron AC-motor, li -ionbatteri

EFFEKT, HK VED O/MIN:

109

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

280

EGENVEKT, KG:

1600

TILHENGERVEKT, KG:

0

L/B/H, CM:

445/177/155

BAGASJEROM, LITER:

330

STANDARD DEKKDIM.:

205/55R16

REKKEVIDDE, KM (NEDC):

175

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

11,9

TOPPFART, KM/T:

145

PRIS FRA, KR:

255 000

PRIS TESTBIL, KR:

255 000

0-100 KM/T, SEK.:

11,3

60-100 KM/T, KICKDOWN:

6,6

80-120 KM/T, KICKDOWN:

9,5

STØY TOMGANG, dBA:

Ingen hørbar lyd

STØY 50 KM/T, dBA:

61,9

STØY 80 KM/T, dBA:

65,9

STØY 100 KM/T, dBA:

68,9

REKKEVIDDE, GJ. SNITT, KM:

101

Oslo 17082012 Nissan Leaf=

HAUGENS DOM: Ledninger er en anakronisme og noe knot. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!