Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre

Med firehjulsdrift på toppen av mange andre gode egenskaper er BMW 530dA Touring xDrive en nær perfekt bil. .

VIL HA EN: Kjører bra, er sikker, komfort på toppmivå, firehjulsdrift, fin plass, masse krefter...og slik kan vi fortsette.

VIL HA EN: Kjører bra, er sikker, komfort på toppmivå, firehjulsdrift, fin plass, masse krefter...og slik kan vi fortsette. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært gode veiegenskaper

+ Meget høy komfort

+ Solid sikkerhetsstandard

+ Gode ytelser

- Koster skjorta

Da BMW 5-serie kom på markedet i 2010 satte den så mange nye standarder på viktige områder at vi omtalte den som "sannsynligvis verdens beste bil".

Gjennom et år har vi testet alle de viktigste variantene, sammenlignet den mot Mercedes E-klasse og fått en smak av hvordan den vil takle utfordringen fra den nye Audi A6 .

Og nå har vi testet den perfekte 5-serie versjonen for Norge: Den første modellen med firehjulsdrift. Det er en fantastisk bil. For en forbrukerjournalist er den irriterende feilfri - det er nesten ikke mulig å kritisere den for noe som helst av betydning. Annet enn prisen, og den gjør meg sur:

Ingen nordmann med normal inntekt vil noensinne ha råd til å oppleve hvor behagelig og sikker bilkjøring kan være. I alle fall ikke før denne bilen har fått 10 år på baken og blitt en rimelig bruktbil.

Kjøreegenskaper: 6

Vi har tidligere kjørt test av det som kan rulle og gå av BMW 5-serie. Uansett motor og karosseriversjon kjører BMW 5-serie best i klassen. Riktignok nå med sterk konkurranse av den nye Audi A6, som er sportslig nok til å utfordre BMW.

Et ankepunkt for noen er BMWs bakhjulsdrift. Selv om balansen i bilen er nydelig, sliter de motorsterke versjonene å få kreftene i bakken når det er glatt.

Her kommer testbilen med xDrive firehjulsdrift til sin rett. I likhet med biler som BMW X1, BMW X5 og den nye BMW X3 sørger xDrive for perfekte kjøregenskaper og fremkommelighet, også når bakken er hvit.

Motor: 6

Drivlinjen med BMWs diesel-rekkesekser og åtte-trinns automatgir er for øyeblikket målestokken i klassen. Her er det jevn, sterk kraftutvikling og et svært harmonisk automatgir som sørger for silkemyke girskift.

Motorlyden er tilbakeholden og per i dag gjør ingen dette bedre enn BMW.

KOMMANDOSENTRAL: Girspaken styrer om du vil ha de åtte girene i normal, sport eller manuell modus.

KOMMANDOSENTRAL: Girspaken styrer om du vil ha de åtte girene i normal, sport eller manuell modus. Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 5

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 3,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 4,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 5,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 4,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 6,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 8,0
  • 80-120 KM/T, 7. GIR: 10,2
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,9
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,2
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 65,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72

Med 258 hk og 560 Nm går du aldri tom for krefter. Våre akselerasjonsmålinger viser at BMW 530dA Touring xDrive holder følge med de aller raskeste konkurrentene.

Rundt 150 kilo høyere egenvekt i forhold til en bakhjulsdreven BMW 530dA har imidlertid en virkning på testresultatene.

Siden Audi A6 først kommer som stasjonsvogn til høsten, får den endelige dysten vente til da, men foreløpig ligger Audi A6 3,0 TDI quattro og tvillingmodellen Audi A7 3,0 TDI quattro et lite hakk foran i de viktigste forbikjøringsområdene.

I daglig bruk spiller disse tallene liten rolle. En BMW 530dA Touring xDrive både kjennes og er lynrask.

Eksteriør: 5

BMWs designspråk gir BMW 5-serie et markert utseende. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruten skråner slakt mot hekken.

Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill. I forhold til nye Audi A6 vekker BMW 5-serie kanskje ikke like mye oppsikt, men i denne prisklassen kan et diskret ytre også ha sine fordeler.

Interiør: 5

PLASS NOK: Vi har sett dem større, men bagasjerommet i BMW 5-serie Touring klarer seg bra.

PLASS NOK: Vi har sett dem større, men bagasjerommet i BMW 5-serie Touring klarer seg bra. Foto: Handeland, Petter

Det er gode plassforhold i BMW 5-serie Touring. Foran er plassen formidabel, samtidig som du har en tett kontakt med dashbordet og føler deg ett med bilen.

Bakseteplassen er god også for voksne, og selv om bagasjerommet preges av en avrundet utvendig design, får du med deg en solid dose familiebagasje eller store gjenstander.

Like stor som Mercedes E-klasse stasjonsvogn er den likevel ikke.

Komfort: 6

Testbilen var utstyrt med standard dekkdimensjon på 225/55-17. Det ga oss en sjelden anledning til å oppleve hva 5-serie faktisk kan by på av fjæringskomfort, siden mange av bilene vi har kjørt tidligere har stått på større og stivere dekkdimensjoner.

I kombinasjon med komfortinnstilling av hjulopphenget blir det noe Hollywood og limousinaktig over det hele.

Dermed faller vi til ro med normalinnstillingen, der bilen kjennes mer enn behagelig nok, og samtidig er passe fast for kjøregledens del. Fortsatt er fjæringskomforten utmerket: Verken store eller små ujevnheter forstyrrer.

I tillegg er støynivået meget lavt. Vår bil hadde vinterdekk, men også 5-serie modeller vi har målt med 19-tommers sommerdekk er relativt stillegående.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP testet BMW 5-serie i 2010. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (95 prosent).

UNDERHOLDNING: Får du ikke kjøre BMW 530dA Touring xDrive, må du nøye deg med bakseteunderholdningen.

UNDERHOLDNING: Får du ikke kjøre BMW 530dA Touring xDrive, må du nøye deg med bakseteunderholdningen. Foto: Handeland, Petter

Kollisjonsresultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.

I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære

Pris/utstyr: 2

Med en startpris på snaut 850 000 kroner kan BMW 530dA Touring xDrive gjøre selv en voksen bankkonto skjelven i knærne.

Vi har gått gjennom utstyrskonfiguratoren til BMW et utall ganger, og vet at du gjerne skal legge på 150-200 000 kroner før en dyr 5-serie som denne er riktig utstyrt.

KLISTER-KOMFORT: Få andre biler enn BMW 530dA Touring xDrive klarer kombinasjonen av topp komfort og ditto veiegenskaper.

KLISTER-KOMFORT: Få andre biler enn BMW 530dA Touring xDrive klarer kombinasjonen av topp komfort og ditto veiegenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Da snakker vi ikke bare om nytelsen mens du eier bilen, men også om verditapet som brukt. Selv bruktbilpublikummet på en slik bil er en kresen rase.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 2993
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 258/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 560/2000
  • EGENVEKT, KG: 1940
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 491/186/146
  • BAGASJEROM, LITER: 560-1670
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55 R17 Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 154
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,3
  • TOPPFART, KM/T: 250
  • PRIS FRA, KR: 843 400
  • PRIS TESTBIL, KR:1 289 000

Miljø: 4

BMW har fått til mye bra med sin EfficientDynamics-pakke, og BMW 530dA Touring xDrive er ikke noe unntak. Riktignok er det oppgitte EU-miks forbruket i det optimistiske hjørnet, med 0,58 l/mil og CO2-utslipp på 154 g/km.

I vår faste testrunde brukte vi 0,72 l/mil. Sammenlignet med naturlige konkurrenter med og uten firehjulsdrift er det et godt resultat.

Vi kjørte også bilen i og rundt Oslo-området, og observerte at den holder seg så vidt under 1,0 l/mil på kortere turer og mer nærkjøring på programmet.

Konklusjon: 6

BMW 530dA Touring xDrive er noe nær den perfekte bilen om vi tar alle viktige egenskaper med i betraktningen. Ulempen er selvfølgelig at den med en så kraftig motor er dyr i utgangspunktet, og i tillegg takles hardt og i knehøyde av norske avgifter. Inntil den får duellert med den kommende Audi A6 Avant, troner den alene på toppen av listen over firehjulsdrevne stasjonsvogner du gjerne skulle ha eid, men aldri kommer til å få råd til.

Les mer

Nesten-BMW til VW Golf-pris

Slik unngår du bruktbil-fella

Slik kobler du opp iPhone og iPod i bilen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag