For temmelig nøyaktig ett år siden satte vi oss for første gang bak rattet i dagens utgave av BMW 5-serie.

Stedet var Golsfjellet, snøen var dyp og termometeret bunnfrossent. Vi trengte noe som kunne spre varm glede i kroppen. Det fikk vi fra bilene, for her var det nye takter.

Hevet lista for statusbiler

BMW var åpenbart gått lei av å høre at bilene deres ikke var på Audis nivå når det kom til materialbruk og opplevd kvalitet. Det tyske og strenge var byttet ut med modernitet, med bilklassens største infoskjerm som selve markeringen av det hele.

Allerede de første kjøreturene fortalte oss at 7-serieluksus nå var krøpet ned til 5-serie. Understellet greier en spagat som er svært vanskelig å komme ned i: Du får sport og kjørefølelse i massevis. Samtidig gir fjæringskomforten lyst til å kjøre direkte til Vladivostok. Det nye automatgiret med åtte trinn gjør manuell giring tilnærmet overflødig.

Da vi litt senere fikk bilene inn til ordentlige tester, med faste målerutiner av alt fra akselerasjon til innvendige mål, og ikke minst mange mil på varierte norske veier, ble inntrykkene både bekreftet og forsterket: BMW hadde hevet lista for store statusbiler.

I jakten på den beste utgaven har vi kjørt i alt seks motorvarianter og testet både sedan og stasjonsvogn.

Her er vår dom, med kåring av vårt valg til slutt.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!