Audis nye tilskudd på familietreet er snart i salg, og som noen av de første i Norge har vi testet bilen på Sicilia.

Sjekk ut hva vi synes om nye Audi A6 under.

Jålete statusbil?

Man kan gjerne si at Audi A6 tilhører en egen, liten bilklasse. Om den har få medlemmer, har den derimot mange mer eller mindre passende navn.

Vi nevner i fleng: statusstorbil, premium, direktørbil, familieluksus - eller rett og slett stor jålebil for dem med spiss tunge.

De to andre som fullt og helt tilhører denne klassen, er Mercedes E-klasse og BMW 5-serie.

E-klasse har vært det gode valg for den som søker komfort og mye plass. 5-serie har imponert stort ved å levere supre kjøreegenskaper i en bil som samtidig er svært komfortabel.

Andre utfordrere til de tre tyske bilene er for eksempel Volvo S80 og V70 samt Saab 9-5.

Del

SINTE ØYNE: Audi pleier sitt sportsimage med aggressive lykter i fronten. Lyktene kan få i en hel-LED-variant som ved hjelp av data fra Google Earth avpasser lysstyrken og dreier lyskjeglen automatisk. © Audi

Tekniske data Audi A6 2,0 TDI 177 hk

  • MOTOR, CCM:R4, 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:177/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:380/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1650
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1600
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM192x187x146
  • BAGASJEROM, LITER:530
  • DEKKDIMENSJON:225/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:129
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,7
  • TOPPFART, KM/T:228
  • PRIS FRA, KR: 492 400

Finner veien med Google

Den nye prestisjemodellen fra Audi blir lansert i Norge i mars. Den virkelige storselgeren, stasjonsvognen Audi A6 Avant kommer på markedet i september.

Med tanke på hvor gode konkurrentene er, må Audi virkelig levere varene med A6. Bare ved å se på den, og samtidig skjele til spesifikasjonene, er det klart at de har prøvd hardt.

Dessuten fikk vi et forvarsel om hvordan den nye A6 er, da vi kjørte den mer sportslig anlagte firedørscoupeen A7 Sportback tidligere i vinter. Test av A7 finner du her.

Utvendig har sportslig eleganse vært målet for A6, med en silhuett med lange, rolige kurver. Fronten preges av to sinte øyne, lykter som kan "tenke" selv med data fra Google-kart om du setter tilstrekkelig mange kryss på ekstrautstyrslista.

Kommer du til et kryss, gir LED-lyktene et bredt lys. Kjører du ned på motorveien, slår de på fjernlysene allerede oppe på påkjøringsrampa. Selvsagt dreies lyskjeglen med svingene. Kommer det en bil imot, slås fjernlysene av automatisk. Og tar du ferja til Storbritannia, skifter systemet til venstrekjøringslys.

Test bilkunnskapen din: Hvilke baklys ser du her?

Med stemmen kan sjåføren be Google finne fram til for eksempel hotell langs reiseruta, igjen forutsatt evne og vilje til å sette kryss på Audis ekstrautstyrsliste, der hvert kryss tradisjonelt er dyrt.

SLANKERE: Audi er stolte av at den nye A6 veier mindre enn forgjengeren. Mer enn 20 prosent av karosseriet består av aluminium, og enkelte versjoner er opptil 80 kg lettere enn tilsvarende utgaver av forgjengeren. © Audi

Tekniske data Audi A6 2,0 TDI 163 hk

  • MOTOR, CCM:R4, 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:163/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:380/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1650
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1600
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM192x187x146
  • BAGASJEROM, LITER:530
  • DEKKDIMENSJON:225/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:129
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,1
  • TOPPFART, KM/T:223
  • PRIS FRA, KR: 471 200

Tekniske data Audi A6 3,0 TDI Multitronic

  • MOTOR, CCM:V6, 2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:204/3750-4500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:400/1250-3500
  • EGENVEKT, KG:1720
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1800
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM192x187x146
  • BAGASJEROM, LITER:530
  • DEKKDIMENSJON:225/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,52
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:137
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,2
  • TOPPFART, KM/T:240
  • PRIS FRA, KR:618 100

Påkostet interiør

Innvendig følger Audi opp det som har vært et av merkets vinnerkriterier: Materialkvaliteten og finishen er i luksusklassen.

I førersetet har du så mange muligheter til å regulere sittestillingen at du nærmest er nødt til å finne en god posisjon.

Dashbordformene buer seg rundt sjåføren og sidepassasjeren, og en bred midtkonsoll styrker cockpitassosiasjonene.

Har du ikke fått cockpitfølelsen før, får du den i hvert fall når du ser at den viktigste kjøreinformasjonen blir projisert i flere farger opp i frontruta i jagerflystil (ekstrautstyr). Du kan også bestille et nattsynssystem som advarer mot fotgjengere med en rød figur i frontruta lenge før du ser personen med det blotte øyet.

Navi/infoskjermen kommer opp av dashbordet av seg selv, og betjeningen virker logisk ved vårt første, korte møte. I dyreste versjon er skjermen 8 tommer stor. Blant skjermens fordeler er at du kan skrive bokstaver og tall på den med fingeren, i stedet for å lete fram bokstavene på et tastaturbilde.

Lukeparkerer selv

Det skal gjøre det lettere for sjåføren å skrive inn for eksempel et reisemål.

Selvsagt, for det er det blitt for en bil i denne klassen, har den også ekstrautstyr som gjør at den blant annet kan lukeparkere eller faktisk også kjøre nesten helt av seg selv.

Med den mest avanserte versjonen av den adaptive cruisekontrollen kan bilen både gi gass og bremse selv, inkludert nødbremsing hvis trafikken stopper helt opp.

Blant standardutstyret er Drive select, som per tastetrykk lar sjåføren endre ratt- og girkarakteristikk (med automatgir) samt gasspedalrespons. Luftfjæring som tilpasser seg kjørestil og underlag er derimot ekstrautstyr.

A6 har ikke vokst i lengden sammenlignet med forgjengeren, men akselavstanden er økt med 9 cm. Det gir bedre plass i kupeen, særlig i baksetet. Undertegnede er 187 cm høy og langbeint, men sitter godt "bak meg selv" i baksetet.

STOR SEDAN: Audi A6 er 492 cm lang og 146 cm høy. Dermed er det duket for langtrukne linjer. Mer av vekten er plassert mellom akslene, og det er gode nyheter for kjøreegenskapene. © Audi

Tekniske data Audi A6 3,0 Quattro S Tronic

  • MOTOR, CCM:2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:204/3750-4500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:450/1250-3500
  • EGENVEKT, KG:1795
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1800
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM192x187x146
  • BAGASJEROM, LITER:530
  • DEKKDIMENSJON:225/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,57
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7
  • TOPPFART, KM/T:240
  • PRIS FRA, KR: 661 600

Lettere enn fergjengeren

Audi er selv mektig stolte over at bilen er lettere enn forgjengeren. For enkelte modeller er forskjellen opptil 80 kg, og det er lovende for kjøreopplevelsen.

Slankingen har blant annet skjedd ved at over 20 prosent av karosseriet er bygd i aluminium.

Vektreduksjonen, stopp-start-systemet, gjenvinning av rulleenergi, bedre aerodynamikk og finpuss av flere motoralternativer har ført til at det oppgitte forbruket har gått ned. Best på forbruk er den billigste versjonen, 2,0 TDI, som finnes i versjoner med 163 eller 177 hk (14 hk ekstra koster 21.000 kroner).

Ifølge EU-normen skal denne motoren med manuelt gir (den fås også med trinnløst automatgir fra sommeren) greie seg med 0,49 l/mil. Det er lite for en såpass stor bil.

3,0 TDI-motoren med trinnløst automatgir som standard, følger opp med 0,52 l/mil. Det er lite for en så stor motor.

Selv med firehjulsdriftssystemet Quattro, som kommer med dobbeltclutchgirkassen S Tronic som standard, skal forbruket for 3,0 TDI holde seg under 0,6 l/mil (se rammene med tekniske data for flere detaljer).

For de få som foretrekker bensinmotor i sin storbil, er 2,8 FSI med 204 hk billigste utgave. Den koster en anelse mindre enn trelitersdieselen med like mange hk, men har høyere forbruk. Tidlig i 2012 kommer A6 også som hybrid med bensinmotor.

OMSLUTTENDE: Interiøret buer seg rundt de to i forsetene. Finishen er slik vi er blitt vant til i Audi: Fenomenal. © Audi

Men hvordan kjører den?

Når vi starter motoren, merkes raskt at Audi har strevd for at også ørene skal trives. "Stillest i klassen," sier de som har stått for lydisoleringsjobben, som delvis er utført med nyutviklede materialer og teknikker.

Om utsagnet stemmer, er umulig å avgjøre under vår prøvekjøring på fremmed asfalt på Sicilia. Men stille, det er den definitivt, uansett om vi snakker om motor- eller vindstøy.

Den første smakebiten av A6 får vi på monotone motorveier som ikke gir grunnlag for skarpe slutninger om kjøreegenskapene. Vår 2,0 TDI (177 hk) er utstyrt med standardunderstellet med stålfjærer, og med 18-tommers hjul føles fjæring og demping fast og kontant.

Nettopp ordene fast og kontant beskriver førsteinntrykket av hele bilen. Den er typisk tysk, typisk Audi, med faste seter, fast styring og kontante girskift.

Tolitersdieselen har all nødvendig kraft til å passe i en statusbil som skal rulle hovedsakelig i Norge.

Det må den også ha når den skal møte BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Hvordan den står seg i direkte sammenligning med for eksempel BMW 5-serie, kommer vi tilbake til når vi har gjort en ordentlig test av A6 på norske veier.

FARGER I FRONTRUTA: Audi A6 kan leveres med headup-display i farger. Vanlig speedometer blir brått veldig gammelmodig. © Audi

BEDRE PLASS: Akselavstanden er økt med 8 cm sammenlignet med forgjengeren. Det har blant annet gitt bedre beinplass i baksetet. © Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!