LeasePlan er Norges største innen biladministrasjon, og har mer enn 37 000 biler i sin portefølje. Selskapet har i mange år analysert bruktbilmarkedet, og med bakgrunn i sine erfaringer mener de nå å vite hvilke biltyper og bilmerker som vil falle minst i verdi de neste fem årene.

SUV-er, VW og Toyota holder seg best i verdi

Kort sagt kan vi si at vinnerne er alminnelig godt utstyrte dieselmotoriserte mini-SUV-er. Pluss de mestselgende modellene fra Norges største bilmerker, VW og Toyota, som har nesten 30 prosent av det norske markedet så langt i år. Årsaken er alt annet enn oppsiktsvekkende:

- Norske bilkjøpere går i flokk, og alle vil ha det samme. Dermed får vi høy etterspørsel og pris i markedet etter de modellene som selger best, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Vinnerne kommer i første rekke til å være de kompakte firehjulstrekkerne.

- Disse vil etter vår mening holde seg aller best i verdi de neste fem årene. Dette er biler som er miljømessig spiselige, og svært funksjonelle i forhold til det norske markedet, sier Paus. Som personlig beklager utviklingen.

- Det blir jo fort kjedelig når alle skal ha det samme!

Noen gode eksempler på verdivinnere

Vi snakker for eksempel om modeller som Mitsubishi ASX, som vi selvsagt har testet. Eller VW Tiguan, som vi i vår positive test kaller "en folkevogn på stylter". Videre trekker LeasePlan frem storselgeren Toyota RAV4, som vi har testet flere versjoner av.

Men også en virkelig liten firehjulstrekker, Suzuki Swift med bensinmotor, vil antageligvis få et verditap som ligger 5-10 prosent lavere enn snittet av de tjue mest solgte modellene, og det samme tror LeasePlans biløkonomer om 2WD-versjonen av Nissan Qashqai.

Mitsubishi ASX=

VINNER 2: Mitsubishi ASX selger som varmt hvetebrød, og verditapet forventes dertil å bli lavere enn snittet. Foto: Petter Handeland

Historisk verditap

LeasePlan har ikke bare tittet i krystallkulen, men offentliggjør også en statistikk over verditap for de atten mest solgte bilene i første kvartal 2006. Vinnerne her er først og fremst modeller som Suzuki Vitara og Toyota RAV4, som har hatt et verditap på 43-45 prosent av nybilverdien.

Gjennomsnittsbilen koster 330 000 kroner, og de fleste av tyve på topp-bilene faller drøye 50 prosent i løpet av fem år. Med andre ord faller de rundt 2900 kroner i verdi hver måned.

Også mange av de tradisjonelle salgsvinnerne holder seg godt i pris. Som for eksempel VW Golf, som har fått toppkarakter også i våre tester. Den har tapt seg mindre enn storebror Passat, som i vår siste test fikk karakteristikken "familiens drømmebil".

Taperne er eierne av modeller som Opel Astra og Ford Focus (og særlig stasjonsvogn-versjonene av disse), samt modellene Ford Mondeo, Peugeot 307 og Volvo V50. Disse har alle opplevd et cirka 9 prosent høyere verditap enn vinnerne.

Lotsby 10092010 Toyota RAV4 lotsby 10092010 Toyota RAV 4=

VINNER: Toyota RAV4 er en modell biløkonomene forventer vil holde seg godt i pris. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøp denne

Ser vi mer detaljert på det, er det slik at det er visse karosseriversjoner, motorer, utstyrspakker, farger etc. som vil holde seg bedre i pris en snittet.

- Diesel har mindre verditap enn bensin, stasjonsvogner mindre enn sedaner, og firehjulstrekk er uansett helt topp. Hvitt var en fy-farge, men er det ikke nå lenger, mens rødt kan være utfordrende. Men generelt sett har lakkfargen lite å si for verditapet, hevder Marius Paus.

Bildet avhenger imidlertid også av hvilket segment vi beveger oss i. Manuell girkasse er et pre i rimelige biltyper, men en ulempe i dyre biler, mens en automatkasse i en rimelig bil egentlig bare virker fordyrende. I mellomklassen er det mer hipp som happ hvilken girkasse bilen har.

Dermed kan vi jo kåre de kommende års verditap-vinner til å være en dieseldrevet og alminnelig godt utstyrt mini-SUV, lakkert i en av de heller kjedelige fargene som finnes i dagens norske bilpark.

SPÅMANN: Markedsdirektør Marius Paus spår en fortsatt konform norsk bilpark i årene fremover. FOTO: Geir Svardal=

SPÅMANN: Markedsdirektør Marius Paus spår en fortsatt konform norsk bilpark i årene fremover. FOTO: Geir Svardal

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!