Kort sagt:

+ Sportslige og trygge veiegenskaper

+ Lavt forbruk

+ Gode sportsseter og sittestilling

+ SUV-fremkommelighet med personbilegenskaper


- Innskrenket komfort med 18-tommers runflatdekk

- Mager basisutrustning

- Noe motor- og dekkstøy

BMW X1 kom på markedet høsten 2009. Bilen er en utpreget crossover, ikke like høy som en vanlig kompakt-SUV som Honda CR-V eller Mitsubishi Outlander, men litt tøffere enn for eksempel BMWs egen 320d xDrive.

Typiske konkurrenter er:

Kjøreegenskaper: 6

Vi har tidligere kjørt BMW X1 på vinterføre og piggfri vinterdekk, men dette var vårt første møte med bilen på sommerdekk og tørre veier. Om mulig blir X1-forspranget enda tydeligere på sommerføre, godt hjulpet av testbilens dekk i dimensjon 225/45-18.

Sammen med en presis styring og et understell som er smidig og kontant på samme tid, er du så langt unna veiegenskapene til de typiske kompakt-SUV-ene det er mulig å komme.

En ting er den sportslige og kontante følelsen på svingete landevei, en annen den uberørte måten bilen tar seg av unnamanøvertester nesten uten knepping i ESP-systemet. Best blant crossovere og kompakt-SUV-er når det gjelder veiegenskaper, sommer som vinter.

BMW X1 xDrive 18d BMW X1 xDrive 18d=

IMPONERER: X1 kjører som en sportslig bil, ikke som en SUV. © Terje Bjørnsen

Tekniske data BMW X1 xDrive 18d

  • MOTOR, CM3:1995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:136/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1615
  • TILHENGERVEKT, KG:1800/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:445/180/155
  • BAGASJEROM, LITER:420-1350
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/50-17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,57
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:150
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,3
  • TOPPFART, KM/T:192
  • PRIS FRA, KR:399 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 572 000

Motor: 4

Bilen har den samme 1995 cm3 fire-sylindrete turbodieselen som de sterkere X1-brødrene 20d og 23d. Det betyr at motoren går litt røffere og høres noe bedre enn de aller nyeste og mest kultiverte to-liters dieselene.

Samtidig har den en harmonisk kraftutvikling, med jevnt drag fra rundt 1200-1300 o/m og turtallsvilje opp til 4500 o/m. Den seks-trinns girkassen sjalter du kontant og hurtig, og girutvekslingene passer bra til norske kjøreforhold.

Selv om 6. gir er relativt langt, har det grei effekt fra rundt 80 km/t.

Ytelser: 4

Med 136 hk og 320 Nm er BMW X1 xDrive 18d noe svakere enn neste trinn på modellstigen, 20d med 163 hk og 350 Nm. Og du får som du betaler; 18d henger etter 20d i alle våre mellomakselerasjonsmålinger.

60-100 km/t i 4. gir gjøres eksempelvis unna på 8,1 sekunder i 18d, og 7,5 i 20d. For 80-120 km/t i 5. gir er forholdet 11,6 og 10,2 sekunder. Under normal kjøring tenker du ikke over dette, og har følelsen av at den minste X1-motoren holder.

Er du ute etter det sportslige BMW-overskuddet på akselerasjonsfronten, bør du likevel vurdere å putte de ekstra kronene for en 20d-versjon.

Eksteriør: 5

Hver gang vi snakker om BMW X1, kommer vi frem til at bilen ser spesiell ut. Særlig hekken og utformingen av baklysene har vi fortsatt til gode å bli kloke på.

Men når jeg står foran X1 - spesielt i riktig farge og utstyrskombinasjon - blir inntrykket at den fortsatt ser tøff ut på sin helt egen måte. Du kan ikke komme fra at den har en markant profil, og en front som vekker oppsikt.

Også skrått forfra har X1 et bastant utseende som passer godt med crossover-egenskapene.

Gardemoen 06052010 BMW X1=

LOGISK: Det er lett å orientere seg i BMW-betjeningen. © Egil Nordlien HM Foto

Testdata BMW X1 xDrive 18d

  • 0-100 KM/T, SEK.:11,2
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:11,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,8
  • STØY TOMGANG, dBA:47,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:67,3
  • STØY 100 KM/T, dBA:69,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,58

Interiør: 4

Barnefamiliene vil nok synes X1 er trang i forhold til prisen. Men sett opp mot en typisk småsnobbet stasjonsvogn som BMWs egen 3-serie, Audi A4 Avant eller Mercedes C-klasse, er ikke plassforholdene noe å syte over.

Det er grei sittekomfort for fire voksne av gjennomsnittsstørrelse i kupéen, og bagasjerommet tar seg av 420-1530 liter avhengig av hva du foretar deg med baksetene. Det holder for normale behov, mens mer uhånderlige objekter nok får deg til å angre på at du ikke valgte en Ford S-Max i stedet.

Komfort: 4

Vår bil hadde BMWs fremragende sportsseter, og vi anbefaler alle X1-kunder å bruke 5000 raske på slike. Det øker kjøregleden og sittekomforten. Sittestillingen kan justeres i rikelig monn for store og mindre store, og selv liker jeg at du kan sitte såpass lavt at SUV-følelsen blir helt borte.

Litt verre er det med kjørekomforten på runflat-dekk i 18-tommers format og 45-profil. Spesielt i hastigheter under 50 km/t og på tverrgående skjøter eller korte ujevnheter blir det kantete bevegelser i karosseriet. Det bedrer seg når du kommer deg ut av tettbygd strøk, men du er i stand til å fylle ut en ganske detaljert tilstandsrapport om veistandarden etter en tur i X1 og denne dekkutrustningen.

Vi høres kanskje ut som fiender av flotte, lave og brede dekk, men er det ikke. Det kan bare være greit på vite at du med standarddekk i standarddimensjon vil få nesten like skarpe veiegenskaper, og en betydelig forbedring av fjæringskomforten.

Vi tipper også at lydnivået går ned, for dekkstøy er den største bidragsyteren til 69,6 dBA ved 100 km/t. I denne prisklassen er det en høyst gjennomsnittlig prestasjon.

Les også:

Alle våre tester av 4x4-biler

Gardemoen 06052010 BMW X1=

GREIT NOK: To sitter fint i baksetet. © Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

BMW X1 ble sent i 2009 testet etter den nye EuroNCAP-normen. X1 fikk fem av fem mulige stjerner i totalscore. For beskyttelse av voksne oppnår X1 en score på 87 %. Det er mindre god beskyttelse i brystregionen ved sidekollisjon med stolpe, samt marginalt resultat i whiplashtesten som trekker ned. Ellers klarer bilen seg svært bra.

For beskyttelse av barn får X1 86 % score, med god kollisjonsbeskyttelse både for 1,5- og 3-åringer. I fotgjengerbeskyttelse oppnår bilen 63 %. Det er harde områder rundt kanten av panseret og nederste delen av frontruten som trekker ned.

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr.

Pris/utstyr: 4

Med en grunnpris på rett over 400 000 kroner befinner BMW X1 xDrive 18d seg midt i kompakt-SUV-land. Riktignok må du i vanlig tysk premiumstil forberede sjekkheftet på en spissrotgang gjennom en rikholdig, tidvis nødvendig og alltid fristende ekstrautstyrsliste. Litt avhengig av preferanser havner vi på mellom 50 000 og 100 000 kroner, sistnevnte med bl.a. skinninteriør og det flotte Professional navigasjonsanlegget.

Erfaringsmessig holder biler med firehjulsdrift og dieselmotor seg godt i pris, og BMW-merket har sjelden bidratt negativt i den sammenheng.

Kvalitetsinntrykket er godt, og det hjelper også på at BMW-forhandlerne scorer bra på kundetilfredstillelse i uavhengige undersøkelser.

Gardemoen 06052010 BMW X1=

KOSTER FLESK: Ekstrautstyr som skinn og navi drar prisen kraftig i været. © Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 6

BMW kjører på sitt velfungerende "Efficient Dynamics"-konsept med bl.a. regenerering av bremseenergi og start/stopp-anlegg. I EU-mixens blandete normforbruk lover man 0,57 l/mil og et CO2-utslipp på 150 g/km. Meget anstendig for en firehjulsdreven bil med akseptable ytelser og plassforhold.

Også i praksis leverer BMW X1 xDrive 18d, og nøyer seg med 0,58 l/mil i vår testløype. Det betyr at den inntar tronen som den mest sparsomme kompakt-SUV/crossover vi har kjørt på test. Forbruket for tilsvarende andre modeller har ligget i regionen 0,65-0,75 l/mil.

Bilen tilfredsstiller avgasskravene i Euro5-normen, og er således den mest miljøvennlige bilen vi har testet i denne klassen.

Les hele saken
Alle våre BMW-tester

">

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 399000

Konklusjon

KARAKTER 5.

BMW X1 er fortsatt vår favoritt i klassen av kompakt-SUV-er og crossover-modeller under 500 000 kroner.

18d-versjonen har de grunnleggende egenskapene vi liker så godt med X1, samtidig som den minste motoren gir tilstrekkelig kraft. Men vær klar over at dekkvalget har betydning for bilens totalkomfort.

Les også:

Alle våre BMW-tester

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!