Norges desidert mest solgte bil er en bruktbil. I fjor byttet nesten 393 000 bruktbiler eier, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Naturlig nok varierer kvaliteten på bruktbilene mye, og vi har sjekket 19 av de mest solgte modellene i 2009 opp mot tyske Dekras feilstatistikk.

Her kan du sjekke feilstatistikken for fem år gamle biler, inkludert bruktbilguider for 15 aktuelle modeller.

- Sjekk bilen grundig, og bruk helst fagfolk, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF når vi spør om hans aller viktigste tips ved bruktbilkjøp.

- Lag en skriftlig kontrakt, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet når vi stiller ham samme spørsmål.

Begge får jevnlig henvendelser fra bruktbilkjøpere som føler at de har kjøpt katta i sekken. Og begge mener at bilkjøperne med relativt enkle grep kan unngå de verste bomkjøpene. Vil du helst gjøre hele jobben selv, har Engebretsen følgende råd:

Bruktbil Jan Ivar Engebretsen NAF

LYS OG LYKTE: Se etter rust og eventuelle lekkasjer. Bilen bør opp på bukk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Bruktbilinfo på nett

Både www.forbrukerportalen.no/temaer/bil og www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil gir gode råd til kjøpsprosessen. Tyske www.maengelreport.de (finnes også i engelsk versjon) gir kvalitetsvurdering basert på kjøretøykontroller.

- Før kjøring bør du se etter rust og lakkskader samt sjekke frontruta. Kontroller mønsterdybden på dekkene. I motorrommet skal du sjekke oljen og batteriet. Mørk, seig olje er ikke bra. Se også etter fuktighet under gummimattene, og sjekk at alle lys virker, sier Engebretsen.

Altfor mange kjøper bil uten å prøvekjøre den.

- En stor tabbe, sier Engrebretsen.

- Sjekk at motoren starter uten problemer og at clutchen ikke slurer. Prøv bremsene, og trykk og vri på alle hendler og brytere for å kontrollere at de virker. Hør etter ulyder og sjekk håndbrekket.

Bruktbil Jan Ivar Engebretsen NAF

I MOTORROMMET: Sjekk fargen på oljen - mørk og seig olje er ikke bra. Pass på at batteriet er rent og sitter godt montert. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dine rettigheter

En bruktbilkjøper har flere og bedre rettigheter enn mange er klar over. Bruktbilhandel er regulert av to lover, nemlig kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Den viktigste forskjellen for folk flest er hvor lenge reklamasjonsretten varer.

- Ved handel mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven, og den gir reklamasjonsrett i inntil to år. Kjøper du bruktbil i butikk, har du reklamasjonsrett i inntil fem år, sier Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Reklamasjonsretten vil i mange tilfeller handle om følgende spørsmål: Er bilen dårligere enn hva en kan forvente?

- Et eksempel er om motoren i din nylig kjøpte bruktbil bryter sammen etter 100 000 km, sier Skaug Halsos, som mener at en kjøpstest hos NAF er velbrukte penger for alle som ikke er trygge på sin egen bilekspertise. En slik test koster 2390 kroner for ikke-medlemmer og 1990 kroner for medlemmer.

Kjøpevettregler

1. Skriv alltid kontrakt. Sørg for å få med alle detaljer.

2. Undersøk bilens km-stand og årsmodell.

3. Undersøk om bilen har hatt skade.

4. Undersøk om det er registrert heftelser på bilen.

5. Undersøk eierforhold - er det eier av bilen som selger den?

6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett/utfylt.

7. Undersøk bilen nøye. Ta en kjøpstest/salgstest av bilen før kjøpekontrakt inngås.

8. Undersøk om bilen er EU-godkjent.

9. Sørg for at en eventuell garanti gir deg rettigheter utover de alminnelige reklamasjonsreglene.

Kilde: Forbrukerrådet/NAF

Bruktbil

PASS OPP: Før du gir fra deg pengene, bør du ha gjort papirarbeidet grundig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

NAFs råd ved overtakelse

  • Sjekk at bilen er i samsvar med avtalen
  • Sørg for at du får riktig antall nøkler til bilen
  • Ikke betal på forskudd
  • Sjekk at alle papirer følger med/er fylt ut
  • Tegn forsikring
  • Avklar hvem som skal betale årsavgift
VW Passat

FÅ FEIL: Ifølge Dekra har forrige generasjon VW Passat betydelig færre feil enn snittet for bilklassen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!