Annonse

lengre turer er det ofte greit å kunne velge musikken selv, og i disse moderne tider bør det ikke være nødvendig å drasse rundt på en stor CD-mappe for at det skal være mulig. I dag er det veldig mange som har all musikken sin på telefonen eller en separat musikkspiller. iPod er uten tvil den mest populære musikkspilleren, og det er ofte denne som best kan integreres i bilen.

Det finnes i hovedsak tre forskjellige løsninger. Både pris og tilgjengelighet spiller inn på hva som lønner seg i akkurat din bil.

Det aller beste, men også sjeldneste, alternativet er et system hvor iPoden kan fullintegreres i bilen. De siste par årene har dette blitt et mer og mer vanlig utstyr på nye biler. Det betyr at man kobler til iPoden, og at alt deretter kan styres fra bilens eget lydanlegg.

Vår erfaring tilsier at dette fungerer best på biler som har forholdsvis store navigasjons- og underholdningsskjermer. Da har man nemlig muligheten til å se spillelister og lignende i mye større grad enn på de mindre systemene.

Ofte er dette lettest tilgjengelig i de tyske premiummerkene. Vi prøvde disse systemene i både Mercedes CLS og nye Audi A6, og det fungerte knirkefritt i begge bilene. Det er bare å koble iPoden til den medfølgende kabelen, og da dukker den opp på skjermen. Når man så velger den på skjermen, er alt av spillelister og artister lett synlig. Man har også de samme valgene for avspillingsrekkefølge som om man skulle brukt iPoden fysisk.

Selv om dette er vanligst i tyske premiumbiler, er det også tilgjenglig i billigere modeller. Apples amerikanske nettside lister blant annet opp Mazda, Toyota og Hyundai som produsenter som leverer ferdige løsninger for deres produkter.

gardemoen 28042011 iPod i bilen=

ENKELT: Når iPoden er koblet til, kan du velge den på samme måte som de andre lydkildene. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ikke full funksjonalitet

Vi forsøkte å koble til en iPod i USB-inngangen på en Peugeot 5008, og det fungerte utmerket. Det var mulig å velge både artister og sanger ved hjelp av bilens stereoanlegg, men man fikk ikke like god funksjonalitet som i de dyrere bilene. Vi klarte for eksempel ikke å finne frem til noen av spillelistene. Det gjorde at det ble litt kronglete å finne frem til akkurat den musikken du ville ha.

Det er mange produsenter som leverer disse helintegrerte løsningene, men ofte fordrer det at bilen ble bestilt med det som ny. Slike ting kan bli dyre å etterinstallere fordi kablene ofte ligger skjult.

En del biler har også en USB- og/eller AUX-port. USB-porten gjør at du kan spille musikk fra det som gjenkjennes som masselagringsenheter. Dette gjelder en hel del telefoner samt eksterne harddisker og minnepinner. Man får ikke full funksjonalitet med en iPod på denne måten, da den ikke kan brukes som masselagringsenhet. En del biler lar deg likevel styre den gjennom USB-porten, men du koble til en minijack-ledning til AUX-porten i tillegg for å få lyd.

Akkurat hvordan dette fungerer varierer fra produsent til produsent, og i enkelte tilfeller også mellom modellene. Hvis dette er noe som er viktig for det, er det derfor viktig å ta med kabel og spiller når du skal prøvekjøre bil. På den måten kan du se hva som fungerer. Men det er ingen vits å avskrive en bil fordi den ikke støtter iPod-tilkobling på denne måten. Det finnes nemlig flere metoder for å få musikken ut gjennom høyttalerne.

Grefsenkollen 03052011 Peugeot iPhone=

TUNGVIDT: På noen biler med mindre skjermer er det vanskelig å navigere i musikken. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Styres fra lydkilden

Enkelte biler mangler USB-porten, og da er det kun AUX-inngangen som kan brukes. Hvis denne metoden benyttes, får du like god lydkvalitet som med full integrasjon, men du blir nødt til å styre musikken fra kilden.

Hvis du er kyndig, kan det også være at spilleren i bilen din har en linjeutgang bak. Denne kan da brukes til dette, og man kan trekke en kabel til for eksempel hanskerommet. En god del ettermarkedsspillere kan også leveres med AUX-inngang i fronten, og noen har også mulighet for iPod-tilkobling.

Det er verdt å huske på at den bærbare enheten ikke lades om man bruker AUX-inngang. Derfor kan det være lurt å investere i en billader i tillegg - spesielt på lengre turer.

Denne metoden fungerer på alle mediespillere som har en hodetelefonutgang, og kan dermed også brukes med for eksempel en PC.

=

ENKEL LØSNING: En FM-sender er den enkleste løsningen, men kvaliteten kan bli dårlig.

FM-sender er mulig

Den siste muligheten, som også er den enkleste, er en FM-sender. Her finnes det versjoner som kobles til iPod og versjoner som kan brukes uavhengig av spiller. Fordelen med en iPod-løsning er at den lader samtidig som du hører på musikk.

Disse senderne stilles inn til en bestemt frekvens og fungerer dermed som en radiokanal. Ulempene med dette er at lydkvaliteten ikke blir like god som ved bruk av USB eller AUX, og det er også fare for at andre radiostasjoner forstyrrer frekvensen. Dette gjelder spesielt i byer hvor det er trangt om plassen på FM-båndet.

Det er også verdt å merke seg at disse senderne ofte har ekstremt kort rekkevidde. Det betyr at om antennen på bilen din er plassert langt bak, kan lydkvaliteten bli betydelig redusert i forhold til om den er rett over førerplassen.

Til tross for at all betjening av mobiltelefonens tastatur i teorien er forbudt mens man kjører bil, kan Politiinspektør Olav Markussen i UP berolige alle musikkglade.

- Mobiltelefon regnes den først som når man bruker den til kommunikasjon. Musikkavspilling er derfor lovlig, sier han til Vi Menn Bil.

De aller fleste elektronikkbutikker fører utstyr som gjør at du kan koble musikkspilleren din til i bilen. Enten det er i form av FM-sendere, minijackkabler eller ettermarkedsspillere. Hvis du er ute etter en fullintegrert løsning, må du kontakte verkstedet ditt. Mange biler har alt av kabler liggende klart, og da er det ikke sikkert det blir alt for dyrt å montere det som trengs.

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Duell: Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Ladet til kamp

- I noen øyeblikk går jeg tom for ord. Den er raskere.

Test av billys:

Ford på topp og bunn

Selv om lysteknologien stadig løftes mot nye høyder, er det ikke gitt at alle nye biler har gode lys. Det kan i verste fall utgjøre forskjellen på liv og død.