Mercedes E-klasse forsvarer tittelen som "Beste bil uansett klasse" i den nye bruktbilrapporten fra den tyske kontrollorganisasjonen Dekra . Organisasjonen offentliggjør hvert år statistikk over funnene de gjør i de periodiske kjøretøykontrollene, og nå er altså 2015-utgaven av rapporten klar. De to siste årene har Dekra kontrollert 15 millioner biler, noe som gir statistisk holdbar informasjon om svært mange bilmodeller.

Så godt som hver eneste bilmodell som er blitt solgt i Norge finnes i statistikken. Dekra har valgt å sortere bilene etter kilometerstand (0 til 50.000, 50.000 til 100.000 og 100.000 til 150.000 kilometer), fordi de mener at det er en bedre sammenligningsfaktor enn bilens alder.

Må ha sjekket minst 1000 biler

- Tall for en bestemt modell vises bare i rapporten dersom vi har sjekket minst 1000 biler i løpet av evalueringsperioden, sier Dr Gerd Neumann, styremedlem DEKRA Automobil GmbH. 2015-rapporten inneholder totalt 456 modeller.

Biler produsert i Tyskland topper syv av ni klasser, mens Toyota og Volvo topper de to gjenværende kategoriene. I høyere kilometerklasse finner vi 19 tyske bilmodeller blant de topprangerte, men både Japan, Sverige, Frankrike og Italia er representert.

BEST AV ALLE: Beste bil uansett klasse, er Mercedes E-klasse. FOTO: Egil Nordlien © Egil Nordlien HM Foto

Best totalt sett

Kategorien som sier aller mest om bilenes kvalitet, heter "Beste bil uansett klasse". Denne kategorien omfatter alle bilklasser og alle kjørelengder. Det er med andre ord her vi finner totalvinneren.

Som i fjor er Mercedes E-klasse (2009-modell) best uansett klasse. Hele 93,8 prosent gikk gjennom Dekra-testen uten alvorlige feil.

På den neste plassen finner vi  Audi Q5 (2008-modell) der 90 prosent gikk gjennom Dekra-testen uten alvorlige feil.

Tredjeplassen kapres av Mercedes GLK (2008-modell), der 89,1 prosent av bilene passert uten alvorlige feil.

Rapporten fra Dekra reflekterer veksten i særlig én kategori, nemlig SUV-klassen. Hele 53 forskjellige SUV-modeller er med, mot 44 i fjor.  I de andre klassene er tallene relativt konstante sammenlignet med tidligere år.

Dette er de beste bilene (med topp DFI-raking (Dekra Default Inde) - normalt i 0-50.000 km-kategorien)

BilklasseVinnerUten alvorlige feil %
Små bilerAudi A193,0
KompaktklassenToyota Prius94,6
MellomklasseVolvo V60/S6097,5
StorklasseMercedes E-klasse97,6
SportsbilBMW Z496,6
SUVMercedes GLK96,2
MPVFord C-Max93,1
Pickup/vanVW Amarok81,9
VanOpel Movano81,6

 

Tysk dominans

Tyskerne dominerer også når vi ser på alle klasser i alle de tre kjørelengdene. Dekra-rapporten er dermed en nyttig statistikk for deg som er på bruktbiljakt.

Skal du ha SUV er svaret enkelt: Kjøp Mercedes GLK, Volvo XC60 eller Audi Q5. De tre merkene regjerer totalt i SUV-klassen. Resultatet er nesten like entydig i sportsbilklassen, som domineres av BMW Z4, Audi TT og Porsche 911.

VW Golf er Norges mest solgte bil, og når det gjelder kompaktklassen bør VW Golf 6 være et trygt kjøp, dersom vi skal konkludere med Dekra-rapporten som fundament. Den største "bomben" her, er kanskje at Toyota Auris ikke er å finne blant de topprangerte.

Flopp med god kvalitet

Skal du ha den kvalitetsmessig beste stasjonsvognen i storklassen, er svaret enkelt: se etter Mercedes E-klasse. Den topper alle kjørelengder. Blir E-klasse for dyr, så er det antakelig gledelig å se at Skoda Superb er blant de aller beste med lengst kjørelengde.

Luksusbilen VW Phaeton blir gjerne karakterisert som en flopp, men er du på jakt etter en luksusbil, så skal kvaliteten på 2002-modell Phaeton være prima, ifølge Dekra.

Er man av den oppfatning at merker som Fiat og Citroën bare lager møkkabiler, så tro om igjen. Ifølge Dekra er en Citroën Berlingo den beste bilen i klassen "small van" med kjørelengde 100.001-150.000 kilometer. Fiat Dobló er best i kjørelengde-kategorien 50.001-100.000 kilometer.

Beste biler alle klasser og kjørelengder

Bilklasse0-50.000 km50.001-100.00 km100.001-150.000 km
SmåbilAudi A1 (2010)Audi A1 (2010)VW Polo (2009)
 Toyota iQ (2008)Toyota iQ (2008)Toyota Yaris (2006)
 Mazda 2 (2007)Mazda 2(2007)Ford Fiesta (2008)
KompaktklasseToyota Prius (2009)Mazda 3 (2009)VW Golf 6 (2008)
 Ford Focus (2010)Opel Astra (2009)Toyota Prius (2003)
 Mazda 3 (2009)VW Golf 6 (2008)Opel Astra (2009)
MellomklasseVolvo V60/S60 (2010)Volvo V60/S60 (2010)Audi A5 (2007)
 Mercedes C-klasse (2007)Audi A5 (2007)Audi A4 (2008)
 Toyota Avensis (2009)Audi A4 (2008)Mercedes C-klasse (2007)
StorklasseMercedes E-klasse (2009)Mercedes E-klasse (2009)Mercedes E-klasse (2009)
 Mercedes S-klasse (2005)VW Phaeton (2002)BMW 5-serie (2009)
 BMW 7-serie (2008)BMW 5-serie (2009)Skoda Superb (2008)
SportsbilBMW Z4 (2009)BMW Z4 (2009)Audi TT (2006)
 Porsche 911 (2004)Audi TT (2006)Mercedees SL (2001)
 Audi TT (2006)Porsche 911 (2004)VW Eos (2006)
SUVMercedes GLK (2008)Audi Q5 (2008)Audi Q5 (2008)
 Volvo XC60 (2008)Mercedes GLK (2008)Volvo XC60 (2008)
 Audi Q5 (2008)Volvo XC60 (2008)Mercedes GLK (2008)
FlerbruksbilFord C-Max (2010)Opel Meriva (2010)Toyota Corolla Verso (2004)
 Toyota Verso (2009)Toyota Verso (2009)VW Golf Plus (2005)
 Opel Meriva (2010)Ford C-Max (2010)Mercedes B-klasse (2005)
Småvan/pickupVW Amarok (2010)Fiat Dobló  (2010)Citroën Berlingo (2008)
 Mercedes Vito/Viano (2003)Mercedes Vito/Viano (2003)Skoda Roomster (2003)
 Skoda Roomster (2006)Skoda Roomster (2006)Mercedes Vito/Viano (2006)
VanOpel MovanoRenault Master (2010)VW Crafter (2006)
 Renault Master (2010)Mercedes Sprinter (2006)Mercedes Sprinter (2006)
 Mercedes Sprinter (2006)VW Crafter (2006)Fiat Ducato (2006)
 VW Crafter (2006)  
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!