Kort sagt:

+ Solid kvalitet

+ Trygg og forutsigbar på veien

+ Sterk og gjerrig dieselmotor

+ Rommelig

+ Flott på "glatta"


- Ikke spennende

- Sittestillingen kunne vært bedre

For mange nordmenn er merkenavnet Toyota like folkekjært som Kvikk Lunsjen er i påske-sola. Nå har den aller største favoritten, Avensis, kommet i ny utgave - sikrere og mer komfortabel enn noen gang, ifølge Toyota selv.

Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Citroën C5 og Honda Accord er noen av de harde, og gode konkurrentene som skal gi Avensis kamp om kundene. Vil japaneren klare å bli Norges mest solgte bil i 2009?

Kjøreegenskaper: 4

Er du på jakt etter en trygg og stabil kjørevenn som gjør få krumspring på veien? Da er Avensis utvilsomt en bil for deg. Er du derimot på jakt etter underholdning, er det bedre alternativer der ute, blant annet i Ford Mondeo og Honda Accord, for særlig presis styring og lekent understell er ikke Avensis utstyrt med.

Vi må rose Avensis for dens overraskende gode egenskaper på dårlig vinterføre, og for et nyutviklet ESP-system som fungerte utmerket for norske forhold. I motsetning til tidligere systemer griper systemet skånsomt inn når det trengs, og uten å "henge igjen" når du vil det skal slippe tak.

Tekniske data Toyota Avensis 2,0 D4-D

  • Lengde, mm: 4765
  • Bredde, mm: 1810
  • Høyde, mm: 1480
  • Motor: R4, 1998 ccm
  • Effekt, hk: 126 v/ 3600 o/mil
  • Dreiemoment: 310 v/1800-2400 o/min
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,56
  • CO2-utslipp, km: 142
  • Pris testbil, fra: 322 800 kroner

Motor: 4

Toliteren i vår testbil gjør, som forventet, en sterk og respektabel jobb i nye Avensis. 126 hester og 310 Nm er ikke voldsomt mye sammenlignet med toliterne vi finner i flere av konkurrentene, men det fungerer faktisk godt i praktisk bruk. Motoren har et jevnt og godt skyv, og bilen føles ikke på noen måte undermotorisert. Motoren gir inntrykk av å gå penere enn før; den bråker mindre, og har tydelig mindre vibrasjoner.

Ytelser: 5

Avensisen er også å få med en 2,2-liters dieselmotor, på enten 150 eller 177 hester. Bak rattet på 126-hesteren får vi en følelse av at det strengt tatt ikke er nødvendig å hoppe opp på en større motor, med mindre du vil imponere naboen, skal trekke en fryktelig tung tilhenger eller ønsker automatgir. For Avensis blir endelig å få med diesel og automat, men da må du opp på 150-hesteren.

Faktisk klarer bilen 100 km/t på kun ti sekunder med minste dieselmotor, og det er bedre enn flere konkurrenter med betydelig mer effekt i motoren. Toppfarten er for øvrig 200 km/t med manuelt gir, uten at vi anbefaler det her til lands.

Her finner du alle våre biltester.

Eksteriør: 4

Bilen er i hovedsak designet og utviklet i Europa, og på mange måter har den fått et mer stilig og classy utseende enn sin forgjenger, selv om den også var både pen og ryddig å se på. At Avensis nå er klar for nye år på markedet er helt klart, men det er jo også mange andre lekkerbiskener i klassen. Uansett, det er gutset mer på designfronten enn vi er vant med fra relativt konservative Toyota, og det liker vi.

Interiør: 4

Om det ikke har skjedd voldsomt mye på innsiden kontra forrige Avensis, er det nok til at bilen virker både moderne og mer påkostet. Den er ikke helt på konsernfetter Lexus-nivå, men nærmer seg stadig; materialene er langt ifra like harde som i gamle dager, og ting er generelt mer forseggjort.

Bilen byr på rikelig med plass. I baksetet kan tre voksne sitte uten problemer, men på grunn av glasstaket i vår bil er takhøyden noe lav. Bagasjerommet er ikke det største i klassen på oppgitt litervolum, men monner bra for daglig bruk.

Komfort: 4

Avensis overbeviser med et lavt støynivå; man merker ikke noe særlig til verken dieselbråk, vindsus eller veistøy inne i coupeen. Men sittekomforten er ikke den aller beste, noe vi også har gitt tidligere Avensis-utgaver kritikk for. Setene er flotte og solid polstret, ja, og støtten i siden er akseptabel, men rattets plassering i forhold til setet, gjør at de fleste av oss ikke finner en ergonomisk god sittestilling. Dessuten savner vi justeringsmuligheter for bedre støtte under lårene.

Se alle våre Toyotatester her.

Sikkerhet: 5

På lanseringen av bilen, som du kan lese om her, fortalte Toyota at de selv forventer fem av fem mulige stjerner hos EuroNCAP. Bilen er ennå ikke testet, men vi vet jo hvordan forgjengeren klarte seg: Den var svært så trygg for fører og passasjerer, med fem av fem stjerner, men lite skånsom mot forgjengere, der den fikk tildelt kun én stjerne. Avensis har alt av forventet sikkerhetsutstyr på plass som standard, men vi stusser litt over én ting: Toyota tilbyr et nytt Pre Crash-system, men hvorfor er det bare tilgjengelig på de større dieselmodellene? Ellers skal det nevnes at ESP-systemet var fantastisk på uggent vinterføre.

Pris/utstyr: 5

Den nye Avensis koster fra 283 700 kroner dersom du klarer deg med en 1,6-liters bensinfirer under panseret. Hvis du velger minste dieselmotor, som er den vi har testet og som mest sannsynlig blir bestselgeren, må du ut med minimum 322 800 kroner for en Comfort-utgave. Det er ingen dårlig pris, for her er det masse bil og kvalitet for pengene. Dersom du velger å hoppe opp på utstyrs-toppmodellen Executive, koster den kun drøyt 30 000 kroner ekstra, så ei heller ekstrautstyret koster skjorta. Dessuten er dieselmodellen svært så billig i drift, og annenhåndsverdien vil også være god.

Her kan du lese om de varmeste bilene.

Les hele saken
Vår test av den utgående modellen
  • Tester av biler i alle kategorier og prisklasser
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Toyota
    Pris 322800

    Konklusjon

    Jeg skjønner deg godt dersom du blir Avensis-kunde i 2009. Alt ligger til rette for et hyggelig bilhold med lave drifts- og servicekostnader, hyggelig bilpris og overkommelige priser på ekstrautstyr. I tillegg har bilen god plass, et fint utseende og fin motor. Og du vet at den dagen du selger bilen, vil få du en god slant igjen for den. Men spennende og underholdende? Nei, ikke denne gangen heller.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!