Prøvekjørt: Audi Q5 2,0 TDI

Med det lille ekstra...

Audi Q5 sikter seg inn på den eksklusive og sporty delen av kompakt-SUV klassen. Men også Audis egne modeller vil merke dens ankomst.

Sist oppdatert

Tekniske data

Audi Q5 2,0 TDI Quattro

MOTOR: R4, 1968 ccm

EFFEKT, hk ved o/min: 170 v/4200

DREIEMOMENT, Nm ved o/min: 350 v/1750

EGENVEKT, kg: 1730

MAKS HENGERVEKT, kg: 750/ 2000

BAGASJEROM, liter: 540/ 1560

FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,67

CO2-UTSLIPP, g/km: 175

0-100 KM/T, sek: 9,5

TOPPFART, km/t: 204

PRIS, FRA, kr: ca 530 000

I NORGE: Desember, bestilling f.o.m. september

Spania, Valencia: For ikke lenge siden kom Volkswagens kompakt-SUV Tiguan på markedet. Derfor er det nærliggende å tro at Audis eksklusive utfordrer er en jålete og sterkere utgave av den samme bilen. Slik er det ikke. Audi har skjønt at for å hevde seg i et innholdsrikt og populært segment - med en høyere prislapp enn de fleste typiske folkelige modellene - må man spille på andre strenger. Derfor har de basert Q5 på samme plattform som den ferske og kjøreglade fetteren A4. I teorien er det ingen dårlig idè, men hvordan er ting i praksis?

LES ALLE VÅRE BILTESTER HER

Mange om beinet

BMW X3 har for oss i Klikk.no vært den typiske fasiten på en sporty og underholdende kompakt-SUV. Litt komfort har man kunnet ofre for de velbalanserte kjøreegenskapene bilen har "krydret" sin noe trauste klasse med. Men den går en dyster tid i møte. Lanseringen av Q5 finner nemlig sted rett før både Volvo og Mercedes lanserer sine premiumkonkurrenter XC60 og GLK, mens neste generasjon X3 allerede er i en tidlig testfase, skal vi tro våre spionfotografer rett.

Flottere i virkeligheten

Det som på bilder tilsynelatende framstod som en A3-preget Tiguan på stylter, overrasker i praksis. Med mange diskré designelementer merker man umiddelbart at Q5 hører hjemme i en prisklasse over Tiguan og dens argeste konkurrenter. Blant annet er den lengre og bredere, og tilbys med hjul helt opp i 20-toms størrelse. Bilens avrundende form på hekken skaper også et langt mer coupéaktig inntrykk enn vi er vant med i SUV-verdenen. Det forfriskende og sportslige utseendet, sammen med det førerorienterte interiøret, vil nok være et sterkt kort for Audi i kampen mot konkurrentene. Et annet viktig argument er at førsteinntrykket tilsier at bilen skal fungere bra som en familiebil, siden både bakseteplassen og bagasjerommet er større enn på flere av konkurrentene.

il eksempelvis en Volkswagen Tiguan forholdsvis godt. Den gir tross alt det lille ekstra som skal til for å være en premiumbil¿

Rask og lettbeint

Audi Q5 2,0 TDI veier 1 730 kilo, og er med det ingen typisk lettvekter. Likevel er bilen overraskende kjapp, samtidig som den lystrer førerens kommandoer godt når det går unna - også på krevende, svingete veier. Nå hadde riktignok alle våre testbiler det elektronisk justerbare understellet "Drive Select", så trolig vil bilen oppfattes noe mer "folkelig" med vanlige stålfjærer. Men i praksis ble undertegnede under testkjøringen svært overrasket over bilens sportslige og stabile kjøreegenskaper, til tross for et forholdsvis stivt oppsett og svære hjul. Også graden av komfort var vesentlig bedre enn forventet, og både hjul- og motorstøy var godt avdempet ved hjelp av god isolering. Litt vindsus kunne forekomme i høye hastigheter, men også der gjorde bilen en god figur. På sikkerhetsfronten er det også forventet at Q5 skal være på topp i sin klasse, og blant annet er bilen utstyrt med et ESP-system som tilpasser seg bilens taklast ved hjelp av sensorer under takrailene. Siden bilen kan ha opptil 100 kilo på taket, får den et tyngdepunkt som igjen påvirker bilens egenskaper.

På motorfronten tilbys det i første omgang tre motorer; 2,0 TDI med 170 hester og 350 Nm, 3,0 TDI med 240 hester og 500 Nm, og en 2,0 TFSI med 211 hester og 350 Nm. Den største dieselmotoren og bensinmotoren blir levert med Audis nye 7-trinns dobbelkløtsj-girkasse S-tronic som standard. Denne erstatter Tiptronic, som ikke blir tilgjengelig i Q5 - uten at det trenger å være negativt. Den mest aktuelle modellen for Norge, en 2,0 TDI med manuelt gir, gir bilen høyst respektable ytelser og har samtidig et ikke klasseledende, men likevel hyggelig forbruk.

Kommer i desember

De første kundene vil få sin bil levert i desember og bestillingen åpner i midten av september, men prisene er foreløpig ikke klare. Kvalifisert gjetning fra importørens side ligger på rundt 530 000 kroner, siden den må være konkurransedyktig mot BMW X3 og de kommende premium-SUVene fra Mercedes og Volvo. Informasjonsmedarbeider Marius Tegneby hos den norske importøren Harald A. Møller, forteller at de håper å ha 3-400 kontrakter underskrevet før året er omme, og at helst 7-800 Q5er skal finne veien ut til kundene i 2009.

Audi Q5 framstår som en nokså rommelig, sportslig og følelsesladet kompakt-SUV med flotte motorer og permanent firehjulstrekk, som forsvarer prisdifferansen ned til eksempelvis en Volkswagen Tiguan forholdsvis godt. Den gir tross alt det lille ekstra som skal til for å være en premiumbil¿

Denne saken ble første gang publisert 16/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også