Test: BMW 525dA xDrive 2009-modell

Dyr og deilig familie-BMW

Har du råd, burde denne havne under lupen.

Sist oppdatert

BMW 5-serie er kjent som balansekunstneren i sitt eksklusive segment, der Mercedes E-Klasse, Audi A6 og Jaguar XF er de sterkeste utfordrerne.

Vi har kjørt bilen med nest minste dieselmotor og firehjulsdrift, det som burde være den ideelle kombinasjonen for norske forhold.

Prislappen er fortsatt i stiveste laget selv for en husstand med romslig økonomi, likevel kan vi ikke annet enn å sette denne på "vil-ha-lista".

Kjøreegenskaper: 6

Ingen over, ingen ved siden. BMW 5-serie er en stor bil uten at du merker noe til det bak rattet. Her er alt som det burde være, med kvikk styrefølelse, et fint avstemt understell og tilnærmet perfekt balanse.

Det er en sann glede å kjøre en bil som lystrer hver minste kommando den mottar, selv om den også byr på herlig komfort og gode plassforhold.

Firehjulsdrift-systemet xDrive sikrer solid fremkommelighet, og bidrar til å forsterke trygghetsfølelsen bak rattet i den kjøreglade tyskeren.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Motor: 6

Det er ganske absurd å tenke på at motoren i vår testbil er den nest minste dieselutgaven 5-serien utstyres med.

Selv om betegnelsen på bakluken hinter om en 2,5-liter, er det en treliter som sitter under panseret - og for en motor!

Med 197 hester og 400 Nm er det aldri mangel på kraft, og automatkassen jobber overraskende kjapt.

Siden motoren er sekssylindret, oppleves den som mer kultivert og jevnere enn BMWs firesylindrede motorer, og plagsom dieselknatring er det minimalt med.

Vi har også kjørt 5-serie med en sterk toliters diesel

Ytelser: 6

I realiteten kjennes 525dA xDrive enda sprekere enn motoreffekten skulle tilsi. Med en 0-100-tid på 7,9 sekunder er det klart bilen føles sprek, spesielt når vi vet at denne spurten langt ifra er bilens favorittøvelse.

Siden automatkassen reagerer meget kjapt til tradisjonell automat å være, er det i mellomakselerasjoner kraften kjennes best.

Det butter ikke før ved 230 km/t, som er et imponerende tall i en dieselbil.

Eksteriør: 5

Foto: Andreas Handeland

Dagens 5-serie blir straks avløst av en ny modell, uten at det gjør testbilen gammeldags. Bilens utseende har siden den kom vært forfulgt av heftige debatter, og hver enkelt må selvsagt avgjøre om de liker den eller ei.

Vi i redaksjonen synes den er vellykket, og at den holder seg svært godt. Det litt jålete utrykket bilen har - spesielt i fronten - forsterker det eksklusive preget.

Interiør: 5

Om ikke 5-seriens interiør ser ferskest ut i klassen, er det meste som det skal være. Sittekomforten burde vært pensum for de fleste andre bilfabrikkanter, for her sitter man virkelig perfekt.

De skinntrukne og akkurat passe faste setene byr på god sidestøtte, og de mange innstillingsmulighetene sørger for at jobben med å finne den ultimate sittestillingen går som en drøm.

Når det gjelder plass, er ikke BMW 5-serie noe klart førstevalg, i hvert fall ikke som sedan. Bilen er aller best for fire, siden baksetene også er skålformet for komforten og sportslighetens skyld.

Dette går selvfølgelig utover midtsetet bak.

Komfort: 5

Hvis du liker duvende komfort med milevis lang fjæringsvei, er 5-serien kanskje ikke det rette valget for deg.

Foto: Andreas Handeland

Har du derimot lyst på et velfungerende kompromiss mellom en luksusbil og en kjøremaskin, er 525dA xDrive et blinkskudd. Det er tilnærmet umulig å ikke trives i de herlige polstrede setene, og det lille man hører av motorstøy er nesten bare vellyd.

BMW 5-serie er et godt eksempel på hvordan man kan ha kontakt med underlaget uten at komforten må lide voldsomt for det.

Les vår test av 3-serie Coupè med diesel og firehjulsdrift

Sikkerhet: 4

Dagens modell ble kollisjonstestet hos EuroNCAP i 2004, og fikk bare fire av fem stjerner for sikkerheten til passasjerene i bilen, blant annet grunnet påkjenninger i brystet til føreren.

Derimot fikk bilen hele fire av fem stjerner for barnesikkerheten, som er et veldig godt resultat.

Litt verre var det at bilen var lite skånsom i sammenstøt med fotgjengere.

Alt av forventet sikkerhetsutstyr er på plass som standard, blant annet deres tretrinns-justerbare DTC-system (ESP). På vanlig vis er det også masse ekstrautstyr-snadder på tilleggslista du kan føye til hvis lommeboka tillater det.

Pris/ utstyr: 3

Det er ikke startprisen på 606.900 kroner som skremmer mest. At vår bil er en godt utstyrt utgave, er ikke spesielt vanskelig å se, men at ekstrautstyret øker prislappen med 247 800 kroner, er verre å finne seg i.

Det positive er at BMW-modeller generelt holder seg godt i verdi - likevel blir en "loaded" BMW 525dA xDrive forbeholdt de med finansene i orden, dessverre.

Foto: Andreas Handeland

BMW er nærmest som pionerer å regne på effektivisering av sine motorer, og 525 er intet unntak. Til tross for den massive effekten klarer bilen seg med 0,69 liter per mil på blandet kjøring.

Dette til tross for at motoren som nevnt er en nedtrimmet utgave av den vi finner i 530D, med treliters slagvolum.

Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 04/05 2009, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også