Tekniske data: Skoda Superb 2.0 TDI DSG

  • Motor:R4, 1968 ccm
  • Ytelse, hk ved o/min: 140 v/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min:320 v/1800
  • Egenvekt, kg:1512
  • Bagasjerom, l:565 - 1670
  • Forbruk EU-mix, l/mil:0,68
  • CO2-utslipp, g/km:177
  • 0-100 km/t, sek:10,2
  • Toppfart, km/t:205
  • Dekkdimensjon:205/55 R16
  • Pris fra, kr:356 400

Mer info finner du her.

Kort sagt:

+ Enorm plass

+ Gode kjøreegenskaper

+ Sterk motor


- Litt stump med store hjul

- Noe hjulstøy

Forgjengeren var en flott bil, men traff ikke så veldig mange kunder her i landet. Den nye Superb har med seg de samme gode sidene, i tillegg til at den både er flott å se på og å kjøre.

Bilen konkurrerer i den store klassen der vi blant annet finner konsernhalvsøsteren Volkswagen Passat, og biler som Ford Mondeo, Mazda 6, Toyota Avensis og mange andre.

Les alle våre biltester her.

Kjøreegenskaper: 4

Skoda Superb er ikke noen sporty bil, men den kjører godt. Både på dårlig vei, når man cruiser i vei på motorveien, og når veien svinger på seg. Den lange akselavstanden bidrar til god stabilitet, og bilen krenger heller ikke når den presses.

Kontakten med forhjulene er god, og med standardbilens 16-tommere er også komforten flott. Med 17-tommere blir det lett litt ubehagelig over ujevnhetene, i hvertfall de små og brå.

© Foto: Egil Nordlien

Motor: 5

Selv om pumpedyse-toliteren i Superb er en gammel konstruksjon, og i resten av konsernet nå fases ut til fordel for en dieselmotor med common rail-teknologi, gjør den en god jobb i Superb.

Den er godt støydempet - en av de største ulempene med motoren er hard gange og støy - og 140 hk og 320 Nm gir godt kraftoverskudd til bilen. Testbilens DSG-girkasse gjør at man hele tiden får det beste fra motoren, både når man skal kjøre pent og når man kjører litt mer aktivt.

Dieselmotorens høye dreiemoment gir komfortabel fremferd, og dessuten er den imponerende nøysom hva dieselforbruk angår.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 4

140 hestekrefter og 320 Nm er ikke enormt, men kombinert med DSG-girkasse gir dette Superb gode ytelser. Girkassa opptrer akkurat som vi ønsker, og dersom man ønsker å bruke litt høyere turtall og få litt raskere girskift, kan man velge sportsprogrammet.

I praksis er det sjelden man får behov for dette.

Skoda Superb=

Skoda Superb © Nordlien, Egil

Eksteriør: 4

Mens forgjengeren så ut som en forlenget og litt enklere utgave av Volkswagen Passat, har den nye Superb fått sin egen identitet. Den vekker delte meninger; noen synes den ser litt enkel ut, mens andre kommenterer at den ser ut som en klassisk, elegant limousine. Den skiller seg ikke voldsomt ut i trafikken, men er stilren og gjennomført.

Den doble bakluka - du kan selv velge om du vil åpne bakluka som på en sedan eller helt opp til taket som på en kombicoupé - er kanskje mer en gimmick enn noe praktisk. I praksis ble det til at vi benyttet den store luka hele tiden, i stedet for den lille sedan-luka.

Men tradisjoner er vonde å vende, og limousiner som dette skal jo ikke ha kombibakluke.

Interiør: 6

Førermiljøet er oversiktlig, det ser pent ut, og ergonomien er som i øvrige biler fra konsernet: bortimot perfekt. Det er godt med plass foran - selv for de med svært lange bein - og baksetet er et herlig sted å være.

Bilen er ikke voldsomt bred eller høy, men tar igjen med renter når det gjelder lengde. Det er ikke mange biler voksne mennesker kan strekke ut beina i når de sitter i baksetet, og i hvertfall ikke i denne prisklassen. Den er rett og slett gedigen.

Man sitter i tillegg godt i et pent interiør. Bagasjerommet er også stort, og kombibakluka er praktisk.

Skoda Superb=

Skoda Superb © Nordlien, Egil

Komfort: 5

Med 16-tommers hjul på bilen er komforten veldig fin. Ikke noen ullen, flytende opplevelse, mer en iboende fasthet som tar opp ujevnhetene og utlikner dem uten at de i bilen merker noe.

Med 17-tommere blir Superb mer ukomfortabel over de små og brå ujevnhetene, noe som til en viss grad rettes opp i når farten øker og ujevnhetene blir større. I tillegg gir større hjul mer hjulstøy, og Superb er ikke voldsomt godt støydempet i hjulhusene.

Komplette tekniske data finner du her.

Man sitter godt i bilen, Superb har det som skal til av komfortelementer, og den gode plassen bidrar også til å øke komfortnivået.

Sikkerhet: 5

Skoda Superb er kollisjonstestet av EuroNCAP og fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Den har masser av sikkerhetsutstyr - men vi anbefaler ryggesensor eller parkeringshjelper til bilen, for sikten bakover er begrenset.

Skoda Superb=

Skoda Superb © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 6

Om man ser på pris i forhold til innvendig plass, er det få som kan måle seg med Superb. Men også når man ser på hva man får av motor, utstyr og kjøreegenskaper er den også et svært godt kjøp.

Med 1,9-liters dieselmotor på 105 hk begynner Superb-prisen i skrivende stund på 284 900 kroner, mens tolitersdiesel koster deg 324 900 kroner. Førstnevnte er et svært godt kjøp, om du vil ha mye bil for pengene.

Som ellers på Skoda-modeller er også ekstrautstyr relativt rimelig. I ekstrautstyrslista finnes det massevis av godsaker som gir den store bilen enda mer limousine-preg, som for eksempel varme i baksetet og fotskamler.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 356400

Konklusjon

Superb gir ikke bare mye bil for pengene; den gir også mye god bil for pengene.

Bakseteplassen er enorm, men de foran har det også svært bra i bilen. Når bilen kjører så godt som den gjør, og prisene på bil og utstyr er som de er, kan vi ikke annet enn å anbefale den varmt.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!