Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Kan Ford C-Max danke ut vår alles kjære stasjonsvogn?

Sist oppdatert

Vi elsker våre stasjonsvogner her til lands. Det er kommet så langt at det kan være økonomisk galskap å kjøpe enkelte bilmodeller i annet enn stasjonsvognform - det kan rett og slett være vanskelig å få solgt en sedan.

Er stasjonsvogn det eneste rette for deg? Her er tester av 17 rimelige eksemplarer.

Ford C-Max hører til en biltype som i flere år har prøvd å endre på vår stasjonsvogniver. Vi snakker om det en kan kalle flerbruksbiler for kjernefamilien: litt høyere enn de vanlige kompaktklassebilene og som regel med en eller annen form for fleksibel bakseteløsning.

Her kan du se hvordan Vi Menn Bil-redaksjonen utførerer biltestene.

Men sjusetere er de altså ikke. Til det er de for små.

Bilimportørene i Norge har gang på gang spådd suksess for slike modeller. Like mange ganger har norske kunder gitt blaffen.

For hvor lenge er det siden du så en VW Golf Plus på veien sist? Er det mange i gata som har en Mercedes B-klasse? Eller en Renault Scénic?

Ford gir ikke opp. Her er C-Max i annen generasjon. Du ser ikke fra utsiden hva som er best ved den.

Del

Kjøreegenskaper: 6

En delfin har lite frontareal. En gepard er ikke feit. En god alpinist vet å holde tyngdepunktet lavt.

Så hva i all verden er poenget med å bygge en kompaktbil høyere og tyngre?

I C-Max' tilfelle bedrar skinnet. Visst er taket høyt - sjåføren kan gjerne bruke hatt i denne bilen. Men tyngdepunktet er ikke høyt.

Det bidrar til at denne bilen kjører best av bilene i den vesle underklassen den representerer. Faktisk gir den en av de best balanserte kjøreopplevelsene i kompaktklassen generelt.

PEN? Nja, vi vet ikke helt. Førsteinntrykket var ikke det beste, men Ford C-Max tok seg opp i våre øyne i løpet av en uke.
PEN? Nja, vi vet ikke helt. Førsteinntrykket var ikke det beste, men Ford C-Max tok seg opp i våre øyne i løpet av en uke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er et godt skussmål, for her finnes flere supre kjørebiler, som de beste modellene av VW Golf, BMW 1-serie og Audi A3. En av grunnene er relativt lav vekt, og det er alltid et gode når det kommer til kjøredynamikk.

Med fører veier C-Max 1446 kg. Ikke direkte lett, men lettere enn den ser ut. Slik er den også på veien. Bilen har en lettere følelse enn den tunge VW-konsernet bygger inn i sine biler. Det gjør at C-Max kjennes kvikk i responsen, og - tross formene - morsom.

Særlig er det kombinasjonen av kjapp og presis innstyring og godt med tilbakemeldinger vi setter pris på. Tilbakemeldinger er kanskje noe biljournalister maser vel mye om, men det er viktig: Kommer du til et glatt parti, kan gode tilbakemeldinger få deg til å senke farta og berge deg fra en utforkjøring.

Samlet sett er kjøreegenskapene - som bilens høye ytre framtoning ikke akkurat roper høyt om - det beste ved C-Max. Det lover også godt for den nye Focus, som kommer i 2011 og bygges på samme basis.

Motor: 5

Vår C-Max har den reviderte utgaven av en liten hedersdieselmotor. 1,6-literen fra PSA-konsernet (Peugeot og Citroën) har fått mer krefter (pluss 5 hk og 30 Nm til henholdsvis 115 hk og 270 Nm), og er nå bedre enn noensinne.

KAPABEL: C-Max har kjøreegenskaper det er lett å bli glad i. Styring, tilbakemeldinger og komfort er på godt nivå for prissjiktet.
KAPABEL: C-Max har kjøreegenskaper det er lett å bli glad i. Styring, tilbakemeldinger og komfort er på godt nivå for prissjiktet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den imponerer med sin arbeidsvilje. Den er støysvak og har i dieselsammenheng svært pent lydbilde. Den trekker uten ulyder på forbløffende lavt turtall, samtidig som den har litt sprut også opp mot rødmerkingen på turtelleren.

Tekniske data og testdata Ford C-Max 1,6 TDCI 115 hk

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:115/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1750
  • EGENVEKT, KG:1446
  • TILHENGERVEKT, KG:1200/695
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:438/183/159
  • BAGASJEROM, LITER:473-1633
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,46
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,3
  • TOPPFART, KM/T:184
  • PRIS FRA, KR:293 300
  • PRIS TESTBIL, KR:315 800

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.:13,6
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,1
  • STØY TOMGANG, dBA:48,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,5
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,56

Ut fra prisene mener dette er rett motor i C-Max. Selv uten å ha prøvd alternativene i denne bilen.

Det eneste som trekker ned er at testbilen krever svært finstemt koordinasjon mellom gasspedal- og clutchfot for at igangsettingen skal gå smidig for seg.

Ytelser: 4

Testbilen hadde kun 60 mil på telleren da den ble kjørt i våre faste akselerasjonstester. Vi vet av erfaring at dette kan være et minus for ytelsene - ofte går en dieselmotor merk- og målbart bedre etter noen tusen kilometer.

Tallenes tale er også svakere enn følelsen motoren gir, for den har god respons også på små og middels gasspådrag. Derfor kjennes den sterk nok, og altså riktig til bilen.

Raskeste måling for 60-100 km/t er på 7,1 sekunder, og for 80-120 km/t på 10,6 sekunder. Det er litt raskere enn 110-hestersversjonen av samme motor greier i en annen tolkning over temaet høy kompaktbil, nemlig Peugeot 3008.

Det er langt bedre enn 110-hestersversjonen greier i en av årets storselgere i Norge, nemlig Volvo V70 Drivé.

Eksteriør: 4

Den nye C-Max var ikke kjærlighet ved første blikk. Ikke andre eller tredje heller. - Ser den ikke litt koreansk ut, spurte et av redaksjonsmedlemmene da vi betraktet fronten. Den gjør det.

C-Max har mange linjer og hvelvinger i karosseriplatene. Ford kaller det «kinetic design», og målet er at bilen skal se ut som om den beveger seg også når den står stille. C-Max setter Ford-rekord i kinetikk, og spørsmålet er om det blir litt mye.

For dette er og blir en typisk familiebil, til og med av den høye typen. Den trenger ikke se stressa ut.

Umiddelbart forelsket ble vi heller ikke i hekken, som har baklykter som ser ut som to litt utflytende klumper av mørkerød bringebærgelé.

Men når vi ser den ute på veien, skjer det noe. Den har bred «beinføring», med hjulene plassert langt ut mot hjørnene. Bildesignere synes det er stas når tre hjul vises nesten uansett hvor du befinner deg når du ser på bilen, og denne øvelsen gjør C-Max det godt i.

Sideprofilen er også i orden: Den sterkt stigende nedre vinduslinja og det fallende taket gjør at den faktisk ser lett sportslig ut i svingene.

C-Max har vokst på oss i løpet av en uke. Kanskje er den blant bilmodellene som ser bedre ut med tida. Det finnes noen slike, som for eksempel forrige generasjon BMW 5-serie.

Interiør: 4

Det er på dette punktet C-Max skal ta opp kampen med stasjonsvogna - og slik sett også med nordmenns bilvaner. Kan den måle seg med, eller sågar overgå, en stasjonsvogn?

Svaret er ikke entydig. Hva som er best, vil nødvendigvis også avhenge av personlige preferanser.

DET BLE LYS: Men ble det pent? Baklyktene er ikke de tøffeste vi har sett i det siste.
DET BLE LYS: Men ble det pent? Baklyktene er ikke de tøffeste vi har sett i det siste. Foto: Egil Nordlien HM Foto

C-Max gir den litt høyere sitteposisjonen som mange ser ut til å like, selv om den ikke er så høy som bilens ytre gir inntrykk av. Oversikten er god så fort du lærer deg at det usynlige panseret ikke stikker særlig langt fram.

Viktigere er det kanskje hva den rommer i baksetet og ikke minst bagasjerommet. Bakseteløsningen er fleksibel. Her kan du velge mellom vanlig baksete med plass til tre. Da bør personen i midten som vanlig være smal.

Litt begrenset beinplass hvis sjåfør og sidepassasjer er langbeinte gjør at baksetet da er best egnet for barn. De minste har ikke særlig god sikt ut av bilen, for den nedre vinduslinja stiger temmelig mye bakover på bilen.

Jokeren i C-Max-ermet er muligheten til å folde opp eller fjerne setet i midten. Da kan de to ytterste setene skyves skrått bakover, og C-Max blir en fireseter der alle om bord har rikelig med plass.

De tre setene i baksetet kan også hver for seg foldes ned mot gulvet eller opp mot forsetet hvis en trenger ekstra lasteplass.

Til sammen gir dette en fleksibilitet for baksetepassasjerer og/eller bagasjeplass som ingen vanlig stasjonsvogn per i dag gir. Vi tror dette kan passe for mange, men vi tror også at nordmenns stasjonsvognvaner er vonde å vende.

Selve bagasjerommet er litt kortere enn i de rommeligste kompakte stasjonsvognene (prismessig er Skoda Octavia en direkte konkurrent), men det er til gjengjeld mer plass i høyden. Oppgitt volum er 473 til 1633 liter, og det første tallet er kanskje i snaueste laget hvis stasjonsvogn er alternativet.

Flerbruksbiler har høye interiørsider; dørene er høye og dashbordet strekker seg langt forover. Det kan fort gi en påtrengende plastfølelse.

C-Max unngår at plastfølelsen blir overveldende, for Ford har heldigvis brukt en myk plastkvalitet fra albuhøyde og oppover samt i de delene av dashbordet som vender inn mot kupeen. Det er ingen ulyder å høre fra interiøret.

Komfort: 5

PLASS OG PLAST: C-Max gir en rommelig følelse. Betjeningen er enkel, men som så ofte før i høybygde biler kan plastfølelsen bli påtrengende.
PLASS OG PLAST: C-Max gir en rommelig følelse. Betjeningen er enkel, men som så ofte før i høybygde biler kan plastfølelsen bli påtrengende. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Understellet er allerede lovprist under kapittelet for kjøreegenskaper. Her kommer mer skryt.

For mens gode tilbakemeldinger ofte går på bekostning av komfort, har Ford enda en gang skapt et understell som viser omsorg for sin last. Fjæringskomforten er på høyt nivå i klassen, og støynivået er behagelig.

Små trekk får C-Max for litt udempede understellslyder samt mangel på vinkeljustering av sitteputa i førersetet. Det siste reduserer lårstøtten og dermed langturskomforten, i første rekke for langbeinte sjåfører.

Sikkerhet: -

C-Max er ikke kollisjonstestet av den avhengige sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og vi setter derfor ingen delkarakter. Men vi vet at Ford har generelt hatt gode resultater i kræsjtester de siste fem-seks årene, etter at de ikke var blant de beste tidligere.

C-Max har alt det som er blitt standard sikkerhetselektronikk de siste årene, som antisladd, antispinn, full kollisjonsputepakke, bremsekraftforsterker og -fordeler med mer.

Kjøreegenskapene er trygge og stabile, og C-Max er blant de mest håndterbare bilene vi noen gang har kjørt gjennom vår doble unnamanøvertest (elgtest). Så vel styring som balanse i bilen bidrar til det.

Pris/utstyr: 5

Ford priser C-Max litt høyere enn Focus. Økt rommelighet og fleksibilitet gjør at vi synes de kan få lov til det.

C-Max starter på 265.600 kroner for 1,6 TDCI med 95 hk/230 Nm. Prisforskjellen opp til 115-hesteren vi her kjører, er på 10.000 kroner, og det er penger vi ville lagt til.

Ford har gode priser på utstyrspakker. Vår C-Max Titanium med tilleggsutstyr for 22.500 kroner (totalpris 315.800 kroner) er en komplett bil. Bare navi mangler, men det får du bedre og mye billigere hos TomTom.

En parkeringshjelper til 5100 kroner er et flott ekstrautstyr for alle som ikke liker lukeparkering. Trykk på en knapp når du kjører i en gate der du vil parkere, og bilen sier selv fra når den har funnet en passende plass.

PRAKTISK: Her ser du baksetet med tre sitteplasser. Setet i midten kan vippes opp (eller fjernes), og de to ytterste stolene skyves skrått bakover. Da får C-Max fire sitteplasser med svært god plass.
PRAKTISK: Her ser du baksetet med tre sitteplasser. Setet i midten kan vippes opp (eller fjernes), og de to ytterste stolene skyves skrått bakover. Da får C-Max fire sitteplasser med svært god plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Resten fikser den nesten helt av seg selv: Den ber deg legge inn revers og slippe rattet. Rattet dreies av seg selv, mens du har kontroll over gasspedal og clutch. Den retter opp rattet og ber deg kjøre fram og tilbake igjen om nødvendig, men generelt glir den rett inn i selv ganske så trange luker på første forsøk.

Systemet stiller ikke store krav til plassen, for ved ett tilfelle snurret det bilen inn i en luke som var under 1 meter lengre enn selve bilen. Det er bare å kjøpe, for parkeringssensor foran og bak følger med i prisen.

Miljø: 4

Som nevnt er testbilen splitter ny. Også i forbruksrunden kan det være en ulempe, for dieselmotorer kan være som mennesker: De blir gjerrigere med tida.

Et gjennomsnitt på 0,56 l/mil i vår faste testløype på 20 mil er likevel godkjent, særlig med tanke på at bilen er høy og må skyve på litt mer luft.

Til sammenligning har vi kjørt løypa med snittforbruk på 0,48 l/mil med for eksempel VW Golf 1,6 TDI DSG. Den litt større Peugeot 5008 1,6 HDi greide runden på 0,54 l/mil.

KORT, MEN HØYT: Bagasjerommet er ikke like stort som i de mest rommelige kompakte stasjonsvognene.
KORT, MEN HØYT: Bagasjerommet er ikke like stort som i de mest rommelige kompakte stasjonsvognene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også