Tekniske data:

MOTOR, CM3: 1999

EFFEKT, HK VED O/MIN: 151/6200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 191/4500

EGENVEKT, KG: 1345

TILHENGERVEKT, KG: 1000/550

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 446/175,5/147

BAGASJEROM, LITER: 340

DEKKDIMENSJON: 205/50-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,68

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4

TOPPFART, KM/T: 206

PRIS FRA, KR: 310 800

Kort sagt:

+ Flotte kjøreegenskaper

+ Trivelig førermiljø

+ Tøft utseende


- Noe hjulstøy

- Noe plastpreg innvendig

- Krever hyppige girskift

- Dyr nok

Kompaktbilklassen er stor, med mange sterke konkurrenter. Biler som VW Golf , Ford Focus, Toyota Auris og Kia Cee´d har alle sine kvaliteter. Bilene i denne klassen er jevnt over gode, de er forholdsvis rommelige, de er praktiske, og samtidig både rimelige å kjøpe og å kjøre. Altså biler som passer de aller fleste.

Det er ikke rart det selges så mange slike biler her i landet.

Mazda 3 kom nylig inn som et forfriskende pust. Designen er djerv, og mange av de gode egenskapene til forrige Mazda 3 - som kjøreglede i sporty retning, friske detaljer og gledesspredende motorer - er fortsatt med. I tillegg er bilen blitt større, mer komfortabel, og snillere mot lommeboka.

Kjøreegenskaper: 5

Mazda har en strategi om å redusere vekten på bilene de bygger, noe som merkes i praksis. Testbilen veier 1345 kg inkludert fører, og det bidrar til en letthåndterlig bil. Med 17-tommere er styrefølelsen fin, bilen reagerer kjapt på ordre, og det skal mye til før grensene nås.

Like leken som for eksempel vår kjørefavoritt i klassen, den nå så aldrende Ford Focus, er den ikke. Men kompromisset mellom kjøreglede og komfort har Mazda 3 definitivt klart på en god måte.

Mazda 3=

TØFF: Med Sport-utstyrspakken får Mazda 3 enda tøffere utseende, pluss viktig utstyr innvendig. © Egil Nordlien HM Foto

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 9,4

60-100 KM/T, 3./4. GIR: 7,1/10,8

80-120 KM/T, 4./5. GIR: 11,2/16

STØY TOMGANG, dBA: 34,8

STØY 50 KM/T, dBA: 66,3

STØY 80 KM/T, dBA: 69,6

STØY 100 KM/T, dBA: 71,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,76

Motor: 3

Vi har tidligere kjørt en Mazda 3 med 1,6-liters dieselmotor på 109 hk som langtestbil, over 6000 km. Les om dette her. Da savnet vi noe motorkraft, siden bilen ellers har så trivelige kjøreegenskaper. Med bensindrevet toliter på 151 hk ved 6100 o/min og 191 Nm ved 4500 o/min har den fått de ekstra kreftene vi ønsket.

191 Nm er imidlertid ikke all verdens. Dessuten er motoren paret med en manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse av den særdeles langbeinte sorten. Andregiret kan du bruke til 105 km/t...

Motoren har typisk, tradisjonell sugemotorkarakter; greit mellomregister, men det er først på høyere turtall ting virkelig skjer. Dette, kombinert med den høye utvekslingen, gjør at sekstrinnsgirkassa må brukes flittig om man skal kjøre effektivt. Til dagligdags kjøring holder mellomregisteret i massevis, og landeveiskjøring i sjettegir er ikke noe problem.

Det sier imidlertid en del når det 109 hk sterke dieselalternativet er kjappere i alle mellomakselerasjonsmålingene våre. Når man i tillegg ser på alle pengene man sparer når man kjøper bilen, skal man være veldig lite glad i diesel for å velge bensintoliteren.

Toliteren har start-stopp-funksjon, noe som sparer noen bensindråper i tett trafikk og ved bykjøring, uten å ha andre praktiske konsekvenser enn at det blir svært stille i bilen når man venter på grønt lys.

Mazda 3=

NOK: Mazda 3 er rommelig nok for de fleste; selv store, bakovervendte barneseter går inn. Bagasjerommet er også anvendelig. © Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 3

De tekniske spesifikasjonene forteller at Mazda 3 2,0 i-stop skal klare 0-100-sprinten på 10,4 sekunder. Det er helt okay. Når girspaken brukes flittig, er bilen forholdsvis kjapp. Men i alle mer dagligdagse situasjoner gir den ikke inntrykk av å være særlig sprek. Den blir dessuten lett frakjørt av en med mindre dieselmotor.

Eksteriør: 6

Vi innrømmer det glatt: Vi synes Mazda 3 er en tøff bil. Særlig med Sport-stylingpakken, som denne testbilen har. Bilen har mange skarpe, markante former, fronten smiler, og fra alle vinkler ser du at dette er en Mazda.

Med sportsstylingen, som blant annet inkluderer nye støtfangere, får den nesten litt Mazda 3 MPS-preg. Og det er ikke feil i våre øyne. Sport-pakken er imidlertid forbeholdt de sprekest motoriserte utgavene; det burde vært mulig å få dette på de mer normalmotoriserte modellene, også.

Rask som et uvær: Les vår test av Mazda 3 MPS her

Se alle våre biltester her

Mazda 3=

SPORTY: Interiøret i Mazda 3 er småsporty, men preges av en del plast. Særlig påkostet føles den ikke. Sportssetene er imidlertid å anbefale! © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Mazda 3 har et friskere interiør enn forrige generasjon, men fortsatt preges det av en del plast. Ergonomien er fin, det er lett å finne den riktige kjørestillingen, og sportssetene som inngår i Sport-utstyrspakka gir akkurat den støtten vi ønsker oss. Utstyrspakken inkluderer også et stort Bose-stereoanlegg, og nøkkelløs åpning/låsing og start av bilen.

Plassmessig skiller den seg ikke ut på noen måte, selv om de små bakdørene gjør jobben med å få store barneseter inn og ut av bilen litt mer krevende. Bagasjerommet tar unna 340 liter, og dette er heller ikke noe som utpeker seg i klassen.

Mazda 3=

SMIL: Vi smiler når vi kjører Mazda 3. Både fordi den er så trivelig å kjøre, men også fordi den har et utseende andre setter pris på. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 4

Mazda 3 tar fint unna dårlige, norske veier, selv med testbilens 17-tommere. Likevel hindrer understellsoppsettet at bilen oppfører seg som ei jolle med en gang svingene kommer. Motoren hører vi lite til - bare litt tøff brumming når den får høyere turtall. Men dekkstøyen kunne gjerne vært dempet mer.

Ergonomien og sittestillingen er helt riktig med sportssetene i bilen; støtten til lår og kropp som vi savnet i langtest-dieselbilen er på plass med disse setene.

Mazda 3=

GLAD: Mazda 3 er en kjøreglad bil. Uten at det går på bekostning av komforten. © Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Dagens Mazda 3 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Vi vil likevel anta at den gjør det bedre enn forgjengeren - som fikk fire av fem for voksensikkerhet, tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Bilen har det vi forventer av sikkerhetsutstyr i denne klassen, og i Sport-utgave har den også blindsonevarsler og dekktrykksovervåkning.

Pris/utstyr: 3

Isolert sett er ikke 310 800 kr, som er startprisen på testbilen, ille. Du får da en forholdsvis sprek, tøff og kjøreglad bil med mye utstyr for pengene. Det er imidlertid lite som veier for å kjøpe Mazda 3 med denne motoriseringen; en 1,6-liters dieselmotor vil gjøre deg minst like glad i hverdagen og når du skal hygge deg på favorittveiene dine. Og det til en pris som begynner rundt 80 000 kroner lavere. Da går du imidlertid glipp av en god del utstyr som følger med Sport-pakken - som er standard på toliteren med i-stop-funksjon.

Men selv en toppspekket 1,6-diesel koster mer enn 50 000 kr mindre enn testbilen i standardutgave. Da går det an å finne på noe annet lurt for pengene du sparer - til og med bytte forsetene om du ønsker mer støtte under lårene.

Om du vil ha et ordentlig råskinn, og samtidig ha Sport-bitene på plass, tar du Mazda 3 med 2,2-liters dieselmotor på 185 hk i stedet. Den koster 73 000 kr mer enn testbilen, men er ganske enkelt brutal.

Mazda 3=

BEHAGELIG: Med unntak av noe hjulstøy, er Mazda 3 et behagelig sted å være. Ergonomien er fin, og trivselen høy. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris 310800

Konklusjon

Mazda 3 er en svært trivelig bil. Den kjører godt, den er stor nok, og den er tøff å se på. Sport-pakken gjør bilen enda tøffere, og gir den utstyr vi ønsker var tilgjengelig over hele modellrekken. Bensinmotoren er også et hyggelig bekjentskap; sterk, jevn og veldig ålreit å leve med. Men det er ikke veldig mange grunner til å velge en toliters bensinmotor foran en 1,6-liters diesel; i praksis er dieselen kjappere, den drikker mindre, og er også mye billigere å kjøpe.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!