Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus

Bilprodusentene vil surfe på den grønne bølgen. Men resultatet er fortsatt opp til deg.

Sist oppdatert

Ford Focus Econetic er et nytt forsøk på å lage vanlige biler litt mer miljøvennlige, og siden gjøre et veldig stort poeng av dette i markedskommunikasjonen. Ikke ulikt VWs Bluemotion-strategi. Hos Ford har man bedret aerodynamikken, satt på litt smalere dekk og fylt girkassen med lettløpsolje. Det er ikke akkurat slik at verden rystes i sine teknologiske grunnvoller.

Glem forsøket på å smi billig mynt på et halvhjertet miljøstunt. Det er din gassfot som avgjør. For øvrig er Ford Focus en av de bedre stasjonsvognene i mellomkassen.

Kjøreegenskaper

Miljøprofil eller ikke, ingen kan komme bort fra at Ford Focus er blant de aller skarpeste knivene i melloklasseskuffen når det kommer til kjøreglede. Econetic-modellen gjør ikke skam på modellnavnet og er presis, sikker og underholdende. Mer kan vi ikke forvente av en stasjonsvogn i smør-og-brød-klassen.

Motor

Det er den velkjente 1,6-liters dieselen som gjør tjeneste i Ford Focus, en maskin vi blant annet finner hos Volvo, Mazda og Peugeot. Det går relativt pent, men det beste trekket er den jevne gassresponsen fra lave turtall. På høye turtall blir det mye diesellyd. Girkassen har bare fem trinn, og relativt lang utveksling gjør at du må skifte en del mellom 4. og 5. gir.

Ytelser

Du får omtrent det du kan forvente, ut fra bil- og motorstørrelse. Bilen føles relativt kjapp i forbikjøringer, og underveis i normal trafikk har du ingen problemer, selv med litt last eller flere personer om bord. Grunnet langt 5. gir, bør du basere deg på 3. eller 4. gir hvis det haster å få opp farta.

Eksteriør

Ford Focus er ikke akkurat blant bilene som får nakkehårene til å stritte i normalutførelse. Stasjonsvognen virker litt mer adstadig enn kombiversjonen, og det er først og fremst i fronten at faceliften synes. Den er mer vellykket enn midtlivsoppgraderinger flest, men det tar liksom ikke helt av.

Interiør

Det er lite å utsette på plassforholdene, tatt i betraktning at bilen koster rundt 250 000 kroner. Grei familiebilplass i kupeen og et rommelig bagasjerom. Det blir imidlertid noe litt Ford-trist over design og fargevalg, selv om kvaliteten på kunststoff i dashbord er helt på høyden. Kvaliteten virker ok.

Komfort

På tross av sine presise veiegenskaper, har Ford Focus klart å beholde en akseptabel fjæringskomfort. Den er litt stram på små ujevnheter, men veldig fin på noe større slag og dumper. Det mest merkbare støymomentet kommer fra motoren i hastigheter under 70-80 km/t, vindstøy er godt dempet, mens veistøy som vanlig ikke er noe problem på piggfri vinterdekk.

Sikkerhet

Ford Focus ble kjørt gjennom EuroNCAP-testen i 2004, og selv om årets modell er en facelift, har resultatene fortsatt relevans. Bilen fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for et sterkt karosseri og god sidekollisjonsbeskyttelse. Sikkerhetsutstyret holder god standard for klassen og ESP er standard.

Pris/utstyr

Ford Focus Econetic koster rett i overkant av 250 000 kroner (januar 2008), som er en ganske normal pris for en bil av denne typen. Utstyrsnivået er fornuftig, uten å imponere. Avstanden i forbruk og CO2-utslipp til en vanlig Focus med samme motor er minimal: 0,43 kontra 0,48 l/mil, og 115 g/km mot 127 g/km. God bruktbilverdi og lave drivstoffkostnader er et pluss uansett.

Denne saken ble første gang publisert 29/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også