Gir lavkarbo høyere kolesterol? Blir du slankere av å kutte ned på karbohydrater enn av å telle kalorier?

De lærde strides!

Se hva tre eksperter på kosthold og slanking sier om åtte sentrale påstander om denne slankemetoden:

Fedon Lindberg: Lege, spesialist i indremedisin, driver sin egen klinikk. Kostholdsekspert. Har gitt ut flere bøker om middelhavskost, også kalt smartkarbo.

Jøran Hjelmesæth: Professor og leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold.

Sofie Hexeberg: Lege og dr.med. med egen klinikk. Kostholdsekspert. Har gitt ut flere bøker om lavkarbo.

Lavkarbo

Lavkarbo har ingen offisiell definisjon. Her er noen som er mye brukt:

- American Diabetes Association definerer lavkarbo som et kosthold som inneholder under 130 gram karbohydrat pr. dag. Omregnet til prosent av energi og basert på et energibehov på ca. 2000 kcal, tilsvarer 130 gram karbohydrat 26 prosent av den daglige energien.

- Samme forening definerer moderat lavkarbo som et kosthold som inneholder mellom 27 og 45 prosent av energien fra karbohydrat.

- Streng lavkarbo (Atkins) er oftest definert som mindre enn 20 gram karbohydrater daglig (80 kcal) eller under fem prosent av daglig næringsinntak (hvis det er over 1600 kcal). Dette kalles også ketogen kost. Dette betegnes også som lavkarbo-/høyfettkosthold (LCHF).

- De statlige kostrådene anbefaler at inntaket av karbohydrater bør ligge på mellom 50 og 60 energiprosent, og inntaket av tilsatt sukker bør minske til under ti energiprosent.

Her kommenterer Lindberg, Hjelmesæth og Hexeberg åtte myter om lavkarbo:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!