Se de fem storslankerne Klikk Helse skrev om i 2013, og hvordan de ble kvitt 159 overflødige kilo - i gjennomsnitt 32 kilo hver!

Kosthold

- Kostholdet er viktigst for å gå ned i vekt, mens treningen er det viktigste, kombinert med riktig mat, for å beholde vekten stabil, sier professor og overlege Serena Tonstad ved avdeling for preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus, Ullevål.

- At man ikke går ned i vekt, selv om man spiser sunt, er ikke alltid motsigende. Å spise sunt er ikke det samme som å spise moderat med kalorier, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

For eksempel vil et kosthold basert på fet fisk, avocado, nøtter, tørket frukt, vegetabilske oljer og mye brød og ris helt fint kunne kalles sunt, men maten du spiser kan fort utgjøre mange kalorier.

- En hel avocado kan raskt bli vel mye kalorier om den er en del av et måltid. En halv avocado eller kanskje til og med en kvart kan være nok, sier hun.

Trening

Martin Norum, praktisk fagansvarlig for Akademiet i personlig trening, er opptatt av kombinasjonen trening og kosthold.

- Trening handler om å føle seg frisk og om å få sunne vaner. Trening bidrar til å skape et sunnere kosthold, sier han.

Selv om man blir sulten, anbefaler Norum likevel sterkt å gjøre trening til en del av et slankeopplegg.

- Trening gjør det lettere å gå ned i vekt, fordi trening stimulerer til forbedret insulinfølsomhet slik at kroppen håndterer mat og karbohydrater bedre, sier Norum.

Jo hardere du trener, desto bedre.

- Det er selvfølgelig viktig å ha en miks av lettere og tyngre økter, men for de fleste mosjonister er ikke problemet at de trener for hardt, tvert imot, sier fysioterapeut og treningsekspert Jill Jahrmann.

LES OM DE FEM SUPERSLANKERNE:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!