Hvordan bli kvitt de hersens ekstrakiloene på magen, de som klamrer seg fast, uansett hva du prøver? Svaret avhenger av grunnen til at de er der.

Spør en kvinne hvilken kroppsdel hun helst ville gjort noe med, og sannsynligheten er stor for at hun svarer magen.

Flat, stram og glatt skal den være. Og det er den kanskje også, hvis du er ung og slank.

Men så begynner ting å skje. Du legger kanskje på deg. Du slanker deg, for så å legge på deg igjen like fort. Du føder kanskje barn. Du kommer i overgangsalderen. Det setter seg noen ekstra kilo og centimetere rundt magen, og du kjemper en stadig kamp for å holde beltespennen på plass i sitt vanlige hull.

Ikke så enkelt

- Det kan se enkelt ut å «bare» legge om kostholdet og begynne å mosjonere litt, men dette er noe de færreste klarer, sier Jill Jahrmann til Norsk Ukeblad. Hun er leder for livsstil og forebyggende helse ved Synergi helse.

- Endring er slitsomt fordi vi beveger oss bort fra det trygge. En viktig andel av suksessen handler om virkelig å være villig til å stå i endringene og legge en plan. En del av denne planen handler om å være klar over manglende motivasjon og negative følelser som dukker opp. En annen del handler om overkommelige mål og endringer som skal bli en ny livsstil, ikke bare en kur, sier Jahrmann.

Hennes råd er å satse på både fysisk aktivitet og sunnere mat.

- Du mangedobler sjansene for å lykkes ved å påvirke både mosjon og mat, sier Jahrmann.

Følg oss på Facebook

Individuelle forskjeller

Hva kan gjøres? Hvordan spise? Hvordan trene? Gjelder samme råd for unge og eldre kvinner, for dem som SKAL slanke seg, og for dem som HAR slanket seg?

Er det forskjell på hva som fungerer i forskjellige livssituasjoner?

Ekspertene svarer:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!