Viktig om kosthold og trening

Om du trener mye er det spesielt viktig at du ikke tukler for mye med kostholdet. Ifølge Dorthe Stensvold er det ikke lurt å droppe karbohydratene, da de gir viktig energi til musklene.

- Karbohydrater er ikke fy-mat, men noe kroppen din trenger. Det er ikke feil å spise pasta, poteter og ris.

- Det er ikke lurt å trene om du ikke har spist skikkelig, så fastediettene er ikke bra om du trener aktivt.

- Men dropp sportsdrikken og proteinpulveret med mindre du er toppidrettsutøver eller trener ekstremt mye. Vanlig mat og vann gir deg restitusjonen du trenger.

Vidunderdietter høres alltid forlokkende enkelt og smart ut. Men hvis du skal gi nok energi til musklene dine og få fremgang på trening, er det ikke særlig lurt å gamble med maten.

Vi har latt eksperter gjennomgå fem store kostholdstrender og dommen er nedslående.

- Disse diettene har ikke oppstått i forskningsmiljøer, det er ikke fagfolk som har utviklet dem. Mange har lite vitenskapelig dokumentasjon. Noen er ikke testet skikkelig ut ennå, andre har blitt testet i forhold til vektnedgang på kort sikt, men ikke i forhold til helseeffekt over tid. Det er ikke så lurt å være forsøkskanin, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Står vekten stille selv om du spiser sunt? Det er ikke sikkert at en diett er løsningen.

Komplisert og udokumentert

Alle de fem diettene har noen positive trekk, men også mange negative.

Og hvem vil vel leve på et kosthold som ikke gjør maks for en sunn kropp og for treningsutbyttet ditt? Eller som kan ha alvorlige konsekvenser for helsa di senere i livet? Og tør du å følge råd som ikke er dokumenterte og trygge?

- Å gå på diett har blitt trendy. Jo mer komplisert, jo mer viljestyrke viser vi at vi har. Men jo mer dietten skiller seg fra et vanlig kosthold, jo vanskeligere er det å følge den over tid, og jo vanskeligere er det å få varige resultater.

Hvorfor diett?

Dorthe Stensvold er idrettsfysiolog og postdoktor ved NTNU.

Hun forsker på overvekt, trening og hjerte- og karsykdom. Hun er ikke fan av dietter. Hun mener vi må spørre oss hva som er motivet for å hoppe på en slik diett.

- Er det for å gå ned i vekt, leve lenger, eller bli friskere? For de aller fleste er hovedmotivasjonen at de vil gå ned i vekt.

Sundfør er enig i dette, og mener altfor mange er opptatt av utseendet.

- Vi bør heller fokusere på helsegevinsten et riktig kosthold gir. Å skulle leve med strenge kostholdsregler kan føre til et anstrengt forhold til mat. Det tar mye tid, er vanskelig å få til både i hverdagen og i sosial sammenheng. Målet for dagen blir å ha spist riktig, ikke spise så vi når de andre målene vi har i forhold til familie, jobb, studier og trening.

Unge må være forsiktige

Sundfør mener at gravide eller ammende skal være spesielt forsiktige med å eksperimentere med dietter. Det samme gjelder alle i tenårene eller begynnelsen av 20-årene.

- Du er ikke ferdig utviklet før du er i midten av 20-årene. Du er også mer sårbar psykisk. Det er lett å bli påvirket og miste kontrollen. I verste fall kan det ende opp med en spiseforstyrrelse.

Så hva skal du spise? Du vet det nok allerede: Følg helsemyndighetenes kostholdsregler.

De er basert på store europeiske studier og dokumentert forskning.

Solid dokumentasjon

Det kan høres kjedelig og «for enkelt» ut, men en ting er sikkert: Det er dokumentert med omfattende forskning og trygt i motsetning til mange av diettene.

Det betyr at du bør spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Helt konkret bør du spise minst 300 gram grønnsaker og 200 gram frukt og bær hver dag, 2-3 fiskemåltider i uka, magre melkeprodukter og plantebaserte oljer som fettkilder.

Finn din variant

- Men dette er råd til en befolkning og ikke til et individ. Ulike gener, sykdommer, allergier og intoleranser kan påvirke. Finn din variant, men med utgangspunkt i anbefalingene til Helsedirektoratet, råder Sundfør.

Uansett er første bud for et sunnere kosthold å kutte ned på inntaket av alkohol og sukker, som bare er tomme kalorier.

- Så å si alle dietter har som mål å redusere energiinntaket. Dersom du begrenser inntaket av alkohol og søtsaker som kaker, boller og godteri, sparer du kroppen for mange kalorier, og du vil derfor beholde en sunn vekt. Ha et normalt kosthold, og hold deg til disse to rådene, så vil det hjelpe mye, sier Stensvold.

Les også:

Hysteriske slankekurer gjennom tidene

Slik blir fremtidens mat

Derfor går du ikke ned i vekt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!