Vi nedlesses i slanketips.

Noen slanketips er kjempegode, mens andre slanketips er litt mindre gode. Atter andre slanketips kan være direkte farlige.

Når gode råd er dyre, kan det være vanskelig å vite hvilke slanketips man skal tro på og ikke, og ønsket om raske løsninger kan nok friste de fleste til å prøve det meste.

Det kan imidlertid være like greit å droppe enkelte slanketips, mener ekspertene.

Slanketips styrer ikke følelser

- Jeg må innrømme at jeg blir både sliten og oppgitt av alle råd og påstander rundt slanking. Det er samme tullet som går igjen om og om igjen, sier ernæringsfysiolog i Somebody.com, Camilla Andersen.

Hun mener det er på tide at vi forstår at slanking ikke hjelper for å gå varig ned i vekt, og at slanketips ikke gir resultater på sikt.

- Det er ikke maten i seg selv som får deg ned i vekt, men hvordan du tar valgene dine. Det handler om tanker og følelser som styrer valgene våre. Så lenge vi har fokus på konkrete slanketips vil vi ikke få gjort noe med overvektsproblematikken, legger hun til.

Trøstespising er et problem for mange. Klikk Helse har tidligere skrevet om hvilke matvarer som gir mest trøst, og det er de matvarene som ligner på morsmelk når det gjelder næringssammensetning.

Må finne årsaken

Kosthold er personlig.

- Vi kan ikke på generelt grunnlag si at man skal gjøre sånn eller slik. Det er heller ikke slik at det som passer for deg, nødvendigvis passer for alle andre, sier Andersen.

Derfor må vi gå til roten av problemet, og roten finner vi som regel i hodet.

- Ikke tro at en kur, diett eller pille kan løse problemet for deg. Mange går ned i vekt om og om igjen, men ender bare med å gå opp igjen, og for dem handler det ikke om valg av kur eller hva de kutter ut. Det handler om årsaken til at de spiser for mye eller ikke klarer å følge den planen de ønsker, sier hun.

Kan virke mot sin hensikt

Og hvis du kun tar med deg deler av de ulike diettene og rådene, kan det også hende de virker mot sin hensikt.

Du har sikkert hørt at du heller skal spise mange måltider i stedet for få i løpet av dagen, men husk at dette kun hjelper hvis du tenker nøye gjennom hva du legger på tallerkenen.

- Det er totalt kaloriinntak som er avgjørende for vektreduksjonen, og forholdet mellom inntak og forbruk må være negativt hvis man skal gå ned i vekt, sier ernæringsfysiolog og sykepleier Mette Lind Nedregård ved klinikken Fokus på Din Helse.

Hold forbrenningen oppe

Likevel har hun mer sansen for et hyppigere spisemønster.

- Spiser du kun en eller to ganger per dag, går det lengre mellom hvert måltid og kroppen vil reagere med å skru ned forbrenningen, sier hun.

Det er også lett å henge seg opp i de enkelte deler av kostholdet, og tenke at for eksempel fett må unngås for en hver pris.

Dette stemmer imidlertid ikke.

- Du skal ikke unngå fett, men du skal velge sunne fettkilder. Tilfør kroppen fett gjennom for eksempel fet fisk, avokado, oliven, frø og rå nøtter, sier hun.

Her er noen av slanketipsene du kanskje bør studere litt nøyere før du begynner å følge dem:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!