Trener du for sjelden, spiser for mye usunn mat og for lite grønnsaker?

Fortvil ikke hvis du ikke klarer å leve så sunt som du vet du burde, for selv helseekspertene sliter med å følge helsetipsene de gir deg.

Møt legen som spiser for lite fisk, ernæringsfysiologen som ikke trener og treningsrådgiveren som ikke spiser fem om dagen!

Ekspertene

Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen har tidligere gitt oss 12 sunne og gode frokosttips i tillegg til en rekke gode tips til trening og kosthold for den som trener hardt og mye.

Mathisen driver TheMa Nutrition, har profesjonsutdanning som ernæringsfysiolog etter ni års studier ved Norges Idrettshøyskole, Institutt for Ernæring ved Universitetet i Oslo og Loughborough University i England. Parallellt med utdanningen har hun oppnådd flere toppresultater i styrkeløft.

Lege Berit Nordstrand er utdannet fra Universitetet i Trondheim, er spesialist i klinisk farmakologi og har mer enn 20 års arbeidserfaring som lege. Gjennom alle disse årene har hun fordypet seg i medisinsk litteratur på kosthold som ledd i behandling. Som mor til seks barn i alderen 6-22 år er hun særlig opptatt av at barn skal få de byggeklosser i form av næringsstoffer en kropp i vekst og utvikling trenger. Hun er forfatter av bøkene Mat med mer og Mat til sinns.

Tidligere har Nordstrand blant annet gitt Klikks lesere råd om å velge ubearbeidet mat fremfor mat som inneholder ekstra tilsetningsstoffer kroppen ikke har bruk for.

- Kroppen har behov for en rekke essensielle næringsstoffer, altså stoffer den ikke klarer å lage selv. Disse næringsstoffene blir det din jobb å tilføre gjennom maten du spiser, sier Nordstrand.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen er utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo med hovedfag/master i samfunnsernæring. Hun er gründer og daglig leder i somebody.no, som hun har drevet siden 2003, og er opptatt av at mat er mer enn bare næringsstoffer. Camilla ønsker å bidra til at du har et bevisst kosthold som du kan nyte hver eneste dag.

Andersen har gitt oss en rekke sunne alternativer til mat som gir kos eller «trøst» en gang iblant

Personlig trener og fitnessutøver Line Marion Kjøniksen har bachelor i psykologi, mastergrad innen coaching, ledelse og organisasjonspsykologi, samt personlig trener utdannelse med fordypning innen trening for senior, gravide og skadede fra Norges Idrettshøgskole. Hun har mange års erfaring fra treningsbransjen, blant annet som assisterende senterleder ved et av SATS. I 2007 opprettet hun Gympartner med en drøm om å kunne tilby personlig trening for alle.

Kjøniksen har tidligere gitt oss 15 tips til hvordan du bør velge riktig treningssenter for deg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!