Hvorfor er det så lett å tro at en matvare er usunn selv om den er sunn?

Får i ulveklær

- Av og til er skumle, usunne matvarer ikke fullt så fæle som du skulle tro. Faktisk kan det være mye god helse å finne, om du bare velger riktig produkt og spiser dem med fornuft, sier ernæringsfysiolog i Bama AS, Gunn Helene Arsky.

Lese av næringsinnhold

- En fin regel er at desto kortere innholdsfortegnelse, jo bedre. Altså hvor mange ingredienser matvaren inneholder.

Men det er også viktig å lese hva matvaren inneholder av næringsinnhold som protein, karbohydrater og fett, sier Mari Mundal Krogshus, personlig trener og ernæringsfysiolog i Improving Lives.

Hva som er optimalt av innhold er avhengig av hva du skal bruke matvaren til. Skal det være en proteinkilde, fettkilde eller karbohydratkilde?

- Se etter mer protein, mindre fett - spesielt mindre mettet fett, mer kostfiber - om det er deklarert, mindre salt og mindre kalorier når du sammenlikner to ellers like produkter, sier Arsky.

Mindre usunn enn du tror?

Vi har fått ernæringsfysiologene Gunn Helene Arsky, Thea Falck og Mari Mundal Krogshus, i tillegg til Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, til å gå nærmere inn på disse 11 matvarene:

(En versjon av denne artikkelen ble opprinnelig publisert 9. februar. Deler av teksten er byttet ut, red.anm.)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!