Uønskede kilo som sniker seg på kan være veldig irriterende, og når frustrasjonen kommer over deg kan være lett å la seg friste av drastiske tiltak.

Å hoppe på det som virker som enkle løsninger eller å straffe seg selv for vektøkningen er imidlertid sjelden en god idé.

- Husk at hvis det kun er snakk om noen få kilo, er det ingen rundt deg som har sett til at du har lagt på deg. Du kjenner det på buksene, men for andre er det ikke merkbart. Da er det vel heller ikke noen krise om du bruker litt tid på å komme tilbake til trivselsvekten din, sier ernæringsfysiolog hos Grete Roede, Kari H. Bugge.

Ta tiden til hjelp og lag en plan - selv om det bare er et par kilo du vil bli kvitt!

Kronglete vei

- Det å være motivert er helt avgjørende hvis du vil gå ned i vekt. Du må identifisere problemet og finne ut hvorfor du vil nå de målene du setter deg, sier coach Tone Bakkevig.

Vær forberedt på at veien mot mål kan være litt kronglete.

Kanskje tar det også mye lenger tid enn du hadde trodd å gå ned noen få kilo, men når du når målet vil det være verd det.

- Alt trenger jo ikke å være gøy og lystbetont. Du syns kanskje ikke det er moro å trene, men husk at du vil oppnå gevinst i form av at du føler deg mer vel når målet er nådd, sier hun.

Her gir Bakkevig og Bugge deg 12 gode råd om hva du ikke bør gjøre når du har lagt på deg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Test av løpetights