En studie foretatt av The Aerobics Center Longitudinal Study i USA viser at det i alle fall er én fordel ved et samlivsbrudd. Hvis du er mann vel å merke.

Ved å studere endringer i treningsmønsteret til nesten 9000 menn og kvinner mellom 1987 og 2005, kunne de nemlig registrere at sivilstatusen helt klart har en betydning for hvor aktiv man er.

Særlig for menn ser et samlivsbrudd ut til virkelig å booste treningslysten, mens det for kvinner ikke vises samme tendens.

Studien heter In Fitness and Health? (pdf).

Vil bli mer attraktiv etter samlivsbrudd

Ifølge personlig trener ved Gympartner, Line Marion Nielsen Kjøniksen, ville man trolig sett samme resultater i Norge og at de som har vært gjennom et samlivsbrudd skiller seg ut.

- Basert på mine erfaringer som personlig trener gjennom mange år, mener jeg helt klart at nyskilte menn trener mer enn gifte og single. Det sier seg jo selv at man vil gjøre seg attraktiv igjen når forholdet er slutt og jakten på den nye kjærligheten starter, sier hun.

Utseendet og kroppsfokus blir mer og mer synliggjort gjennom media og i reklamer.

Nielsen Kjøniksen tror dette også påvirker dem som nylig har vært gjennom et samlivsbrudd.

Koselige aktiviteter for par

- Sykkeltur - eventuelt med sykkelsete eller sykkelvogn til barna

- Besøk svømmehallen

- Prøv dere i klatreveggen

- Ballspill

- Hopp på trampoline

- Tren styrketrening

- Prøv padling

- Løp en tur sammen

- Spill tennis

- Tren yoga hjemme

(Kilder: Maria Gillespie og Line Marion Nielsen Kjøniksen)

Kan prioritere seg selv

- I tillegg har man kanskje hatt mange år med barn og oppgaver forbundet med hjem, og dette kan ha gjort at trening er blitt satt i skyggen, sier hun.

Etter et samlivsbrudd får man igjen tid til å prioritere seg selv og egen kropp og helse.

- Som trener hører jeg stadig om tilfeller der folk opplever at spesielt småbarnsperioden har stjålet alt av treningstid. Når denne er over, ønsker mange å komme i gang igjen, sier hun.

Mange kosekilo

I en travel hverdag er det imidlertid lett å glemme å sette av tid til trening.

Samtidig føler man kanskje en viss trygghet når man er i et trygt forhold og nedprioriteter treningen av den grunn.

- For selv om fokuset på det ytre er stort i dag, tror jeg dette er noe mange glemmer når de har funnet den de vil være sammen med. Jeg pleier å si at det er vanlig å legge på seg en kosekilo per år man er sammen, sier hun.

Blir samlivet langt og kanskje litt ekstra godt, kan det med andre ord bli ganske mange kosekilo gjennom årene.

Trener mindre enn de vil

Personlig trener ved OK klinikken, Maria Gillespie, er enig.

- Det stemmer nok også i Norge at noen nyskilte trener mer en andre. Muligens skyldes det at de har bedre tid til trening enn da de var i parforhold, sier hun.

Hun tror særlig nyskilte fedre, som har opplevd tidsklemme, kan ha trent mindre enn de egentlig ønsket mens de var gift eller samboer.

- Men ikke alle nyskilte trener mer. Noen beholder samme treningsmengde, mens andre igjen trener mindre etter brudd. Særlig dersom det var partneren som motiverte dem til treningen eller hvis de sørger over bruddet og derfor ikke orker å komme i gang, sier hun.

SPREK OG SINGEL: Særlig menn ser ut til å prioritere mer trening etter et samlivsbrudd.

SPREK OG SINGEL: Særlig menn ser ut til å prioritere mer trening etter et samlivsbrudd. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Større fenomen blant menn

- Jeg tror nok imidlertid at man også vil finne lignende resultater hos kvinner. Det å bli singel fører med seg store forandringer i livet. Uavhengig av om man er mann eller kvinne, øker friheten og muligheten til å fylle dagene med det en selv vil, sier Gillespie.

Heller ikke Nielsen Kjøniksen tror den plutselige treningsgleden etter et samlivsbrudd er forbeholdt menn, selv om hun mener hun ser visse forskjeller mellom kjønnene.

- Damer er intet unntak her, for vi er vel så opptatt av kropp og utseende som menn. Likevel tror jeg dette kan være et større fenomen blant menn, sier hun.

Hun har inntrykk av at det fortsatt er flest kvinner som har barna mest hos seg etter et brudd, og tror dette kan gjøre det vanskeligere for mange å få tid til å prioritere seg selv.

Tren sammen

Husk bare at den nye kroppen og formen ikke nødvendigvis varer evig.

Hvis treningen gir resultater, og fører den nyspreke og nyskilte mannen inn i et nytt forhold, kan det nemlig gå raskt nedover igjen hvis han ikke fortsetter å fokusere på treningen.

Enkelte lever fremdeles med den gamle partneren som et «indre par» lenge etter bruddet. Det kan ødelegge for nye forhold.

For å bevare den gode formen, og holde nye kosekilo unna, kan det derfor være lurt å prøve å trene litt sammen sin nye kjæreste.

- Planlegg og finn på ting sammen. Har dere barn, kan de også gjerne inkluderes. Mange treningssentre har for øvrig barnepass som man kan benytte om man vil trene sammen i studio, sier Nielsen Kjøniksen.

Trening gir energi

Styrketrening er nemlig den perfekte treningen for et par, og husk at treningen holder kroppen ung.

- Styrketrening er supert fordi det å ha en treningspartner ofte gjør at man yter litt mer. Ønsker man å trene hver for seg, er jo det også mulig. Prøv bare å planlegge treingstider for begge parter, sier hun.

Hun minner om at trening gir energi, og det er jo faktisk noe man trenger mye av i en hektisk familiehverdag.

- Det i seg selv bør være motivasjon til å holde treningen igang - selv etter at man er i et parforhold, sier hun.

samlivsbrudd

NYSINGEL: Etter et samlivsbrudd får man igjen tid til å prioritere seg selv og egen kropp og helse. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Behold gamle interesser

La heller ikke ulike interesser ødelegge for treningslysten.

- Jeg mener man bør fortsette med den treningen man elsker. Ofte har paret hatt forskjellige hobbyer før de ble sammen, og de interessene syns jeg man skal holde på, sier Gillespie.

Hvis du for eksempel har spilt tennis i mange år, bør du ikke legge interessen på hylla fordi du får deg kjæreste.

- Treningsglede er noe som fortsetter å gi, også etter at treningsøkten er over. Forhåpentligvis medfører dette at du blir mer tilfreds og balansert ellers i livet også. Det er også større sannsynlighet for at du fortsetter med treningen over tid dersom du gjør noe du liker, sier hun.

Sjansene for å nå de målene man har satt seg øker dramatisk når man legger en treningsplan og følger den.

Yoga på stuegulvet

Fortsett derfor med det du selv trives med, og finn eventuelt noe nytt dere kan drive med sammen hvis dere vil det.

Noe som begge liker og som begge er gode i.

- Det er mange flotte treningsaktiviteter man lett kan dele. Ta en sykkeltur, løp sammen eller begynn å svømme. Dette er aktiviteter det er lett å få til, sier hun.

Pilates kan enkelt trenes hjemme på stuegulvet, og gjerne sammen. Treningen gir styrke og stabilitet i kjernemuskulatur i overkroppen. Sterk mage, sterk rygg og god holdning kjennetegner dem som trener mye pilates. Det finnes ulike vanskelighetsgrader på alle øvelsene.

Gillespie legger til at også yoga er en treningsform det er hyggelig å drive med sammen.

- Da trenger man ikke en gang å forlate stua. Finn bare fram et par matter, levende lys og eventuelt musikk. Dette er perfekt for par med liten tid eller som sliter med dørstokkmila, sier hun.

LES OGSÅ:

Dette avslører psykopaten

Ja, du blir dum av forelskelse

Hilde (43): - Jeg er sexavhengig

Vi har testet 20 hodetelefoner til trening

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!