Jøran Hjelmesæth, lege og senterleder ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, anbefaler å vente med slankekuren til februar.

Da får du tid til å tenke gjennom om du egentlig er klar for å endre vanene dine.

- Jeg syns ikke det er spesielt lurt å begynne en vektreduksjonsplan rett over nyttår. Du ønsker kanskje å gå ned det du har gått opp i julen, men er det bare disse kiloene du vil ha bukt med, forsvinner de ofte av seg selv når hverdagen kommer, sier Hjelmesæth.

Har du gått opp fem kilo i julen, er det nemlig ikke snakk om fem kilo fett.

Bedre helse

Noen av kiloene er en følge av mye salt mat og stillesitting, og den væsken som har lagret seg i kroppen på grunn av dette, vil forsvinne når du kommer i fysisk aktivitet og begynner å spise normalt igjen.

Pulverkurer

Positivt:

+ Raske resultater.

+ Lettere å holde inntaket av energi lavt nok.

+ Du slipper å telle kalorier eller forholde deg til mat.

Negativt:

- Lett å gå opp i vekt når du går over til vanlig mat.

- Følger du en VLCD, kan det være vanskelig å trene ved siden av fordi du tilfører kroppen så lite energi.

- Hjelper deg ikke med å endre vanene.

Kilder: Fedon Lindberg, Therese F. Mathisen, Jøran Hjelmesæth

Er målet derimot å få en bedre helse og gå ned flere overflødige kilo, stiller det seg ifølge Hjelmesæth annerledes.

Da kan kanskje for eksempel en pulverkur som en start på varig vektreduksjon være på sin plass.

Ha planene klare

- Pass bare på å ha en veldig konkret plan både for vektnedgang og tiden etterpå. Mange gjør den feilen at de begynner å spise som før igjen etter en bestemt kur, men da går man gjerne opp både det man gikk ned og enda litt til, sier han.

Dette er ekstra viktig å huske dersom du har valgt en pulverkur eller andre løsninger med veldig lavt kaloriinnhold.

Spis mindre etter vektnedgang

- Jeg er ikke imot pulverkurer i prinsippet, men husk at har du gått ned for eksempel 10 prosent av kroppsvekten din, må du etter kuren spise omtrent 20 prosent mindre enn du gjorde før for å unngå vektoppgang, sier han.

Stoffskiftet ditt er nemlig lavere etter kuren, og kroppen går på sparebluss.

- Noen klarer helt fint å lage en plan selv, men andre kan ha fordel av å få hjelp. Det viktigste er at man lager en strategi for varig vektreduksjon, og at man så klarer å holde seg til denne. Mirakelkurene finnes nemlig ikke, sier Hjelmesæth.

Ned i vekt på 1-2-3:

Her er Jørans Hjelmesæths tre tips for vellykket vektnedgang:

1. Skaff deg nok kunnskap. Hva skal til for å gå ned i vekt, og hva skal til for å holde den? Det er viktig at du leser og orienterer deg nok til at du vet om de utfordringene som kommer.

2. Tenk gjennom om du er motivert nok. Slanker du deg fordi du ønsker bedre helse og sunnere kropp, eller fordi kjæresten din sier at du burde det? Du må være villig til å jobbe hvis du skal nå målet ditt.

3. Velg en strategi som passer for deg. Det som passer for venninner og kollegaer, er ikke nødvendigvis det som fungerer best når du skal gå ned i vekt.

fedon lindberg vår nye kroppsform bedre helse 5 2012=

EKSPERTENE: Lege Fedon Lindberg, lege Jøran Hjelmesæth og ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen. © Foto: Privat

- Snakk med legen

Når man ønsker rask effekt, vil mange prøve seg på såkalte VLCD, Very Low Calorie Diet. Det er da vanligvis snakk om pulverkurer som gir et inntak på godt under 1000 kcal daglig.

Det finnes mange slike kurer på markedet, og for å få et godt resultat, er det viktig at du gjennomfører og avslutter på en god måte.

- Mitt råd er at man ikke følger en slik kur alene uten oppfølging. Forskning viser at sjansene for å unngå bivirkninger og opprettholde vekttapet er mye større dersom man gjennomfører dietter med veldig lavt kaloriinnhold i samarbeid med lege, ernæringsfysiolog eller annet helsepersonell, sier Dr. Fedon Lindberg.

LCD og VLCD

VLCD (Very low calorie diet): Vektreduksjonsdiett med svært lavt energiinnhold. Den består gjerne av en pose pulver du blander i vann. Inneholder maks 800 kcal pr. dag.

LCD (Low calorie diet): Vektreduksjonsdiett med lavt energiinnhold. Kan for eksempel bestå av pulver som blandes i vann eller melk. Inneholder maks 1100 kcal pr. dag.

På sine klinikker tilbyr han et produkt som kun kan brukes etter avtale med lege.

Et godt verktøy

- Hvorvidt pulverkurer og andre lavkaloridietter er bra eller ikke, kan naturligvis diskuteres. Det er ekstremt stor avstand mellom kaloriinntaket i en slik kur, og det man finner i et vanlig kosthold. Men det gir resultater, så ved riktig bruk kan det derfor være et godt verktøy, mener Lindberg.

Han legger til at det er viktig å være bevisst at denne formen for slankekur ikke automatisk hjelper deg med å endre kostvanene dine.

Den delen av jobben må du gjøre selv etter å ha fullført kuren. Sakte, men sikkert må du bygge opp muskelmassen din, øke stoffskiftet og innarbeide nye spise- og livsstilsvaner.

- Mange tror at slanking dreier seg om å gå ned i vekt, men det vesentlige er at man skal gå ned og bli der. Et voksent menneske trenger mellom ett og fem år på å etablere en ny vane, og da sier det seg selv at det kan være nødvendig med hjelp på veien, sier han.

Skal merke forskjell

I tillegg til pulver, barer og ferdigretter av ymse slag, finnes det også en rekke piller som skal kunne hjelpe deg mot målet.

Fedon Lindberg er mer skeptisk til disse, men mener det finnes noen som kan gi litt hjelp på vei mot bikiniformen.

- Husk bare å være kritisk til de produktene du velger. Hvis du ikke merker noen forskjell, er det antageligvis ingen virkning heller. Det finnes for eksempel flere ulike karboblokkere, og er det effekt i disse, vil du merke det ved at du får en del luft i magen. Gjør du ikke det, kan du trygt spare pengene dine, hevder Lindberg.

- Grei måte å starte på

- I utgangspunktet kan det være en grei tanke å kickstarte vektreduksjonen med slike kurer, for når man har bestemt seg for å gå ned i vekt, er man som regel veldig motivert. Man ønsker å se umiddelbare resultater, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

Hun jobber i firmaet Thema Nutrition, som tilbyr kostholdsveiledning.

Så lenge man klarer å holde totalprogrammet som kuren leveres med, der man også ser på livsstilsomleggingen, mener hun det kan være en grei løsning.

- Da må man også gradvis tilvenne seg gode matvaner, og denne tilvenningen må man starte når pulverkuren nærmer seg slutten, sier hun.

Hun tror det er her de fleste feiler. Man er kanskje ikke like motivert for den neste delen, som handler om rutineendring med mer aktivitet og nye kostholdsvaner, og kanskje har man heller ikke disiplin nok til å mestre utfordringene på egen hånd når kuren er over.

- Pulverkurer er i utgangspunktet designet for svært overvektige personer, og de har normalt en varighet på tre måneder. På denne tiden kan man regne med å gå ned 10-12 kilo, sier Mathisen.

Hun forteller at det lave kaloriinnholdet og karbohydratinnholdet i rene pulverkurer gjør at man kommer i ketose. Dette er en forbrenningstilstand lik den lavkarbokurer baserer seg på.

- Det gjør at man etter tredje dagen på kur som regel ikke er plagsomt sulten lenger, sier hun.

Lett å feile

Det første vekttapet vil først og fremst skyldes væsketap.

I tillegg kan muskeltapet være betydelig fordi man spiser minimalt og trener lite.

- Intensjonen med disse kurene er at man også lærer seg ny livsstilsadferd parallelt gjennom nettbasert skole, kurs eller skriftlig materiale. Her feiler svært mange. Ettersom kurene er lett tilgjengelige på apotek, butikker og i nettbutikker, bruker mange dem på egen hånd, uten rettledning eller veiledning. Mange anser det som en snarvei og en kortvarig slankediett, og glemmer, overser eller innser ikke at varige resultater krever varig innsats, sier hun.

Hun mener ulempen med denne typen kur er at man ikke tvinges til å lære en ny kostholdsadferd mens dietten pågår og gir resultater.

- Mange faller derfor tilbake til gamle synder når kuren er over, sier hun.

- Jeg syns Very Low Calorie Diet-produktene er gode å anbefale i gitte situasjoner. Det kan være perioder med svært lav matlyst eller når man er mye på farten. Da trenger man kanskje lettvinte løsninger som er sunne og energibegrensende. Produktene kan også være et sunnere snacksalternativ når nøden er stor i hverdagen, sier Mathisen.

Ikke begeistret

Hun mener en suppepose, shake, eller en bar er langt bedre alternativer enn de fete, sukkerholdige snackvariantene mange av oss ellers velger.

- Jeg er likevel ikke særlig begeistret for å anbefale fullstendige kurer av slike produkter. Det skyldes alle ulempene jeg ser i tilknytning til kurene samt at det hos de aller, aller fleste overvektige handler om en livsstil og kostholdsvaner som må ordnes opp i. Det finnes ingen snarvei til god helse og vekt, sier Mathisen.

Fedon Lindbergs 9 slankeråd:

1. Be om hjelp når det trengs. Overvekt er ofte forbundet med mye skam, men det er ikke flaut å be om hjelp til et problem man ikke klarer å løse selv.

2. Ikke kjøp produkter på nett fra utlandet. Mange steder er reglene langt løsere enn her i landet, og produktene kan inneholde alt fra ingenting til ulovlige stoffer.

3. Ikke bruk intensivkurer i mer enn tre måneder, og begynn helst med gradvis overgang til vanlig mat etter én måned.

4. Ikke begynn før du er motivert. En slankekur betyr at du må kvitte deg med en vane. Du vil miste noe og må være villig til å betale prisen.

5. Generelt er det lite hjelp i piller og tilskudd i forhold til prisen du betaler. Vær skeptisk og ikke forvent store resultater.

6. Velg produkter med redusert innhold av karbohydrater og fett, men som gir deg like mye eller mer proteiner.

7. Husk at vektnedgang kan hemmes av for eksempel overgangsalder og diabetes.

8. Ikke ta vidunderkurenes løfter for god fisk. Det som hjelper aller best er å endre vanene over tid.

9. Husk at overvekt kan ha mange årsaker. Hvis problemet ditt bunner i et dårlig forhold til medmennesker, må du først finne årsaken og gjøre noe med dette.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!