Test: Familiebiler

Familiefeide

Hvilken biltype passer best når barn nummer tre kommer? Vi sammenligner det klassiske familievalget, stasjonsvogna, med en SUV og en flerbruksbil.

Sist oppdatert

Tre er det nye to, skal en tro dem som følger med på trender. Stadig flere velger nemlig å utvide den typiske kjernefamilien med et femte familiemedlem. Det kan by på utfordringer. En av dem er hvordan en skal få plass til alle - og alt de skal ha med seg - i bilen.

For det er heldigvis slutt på de tider da minstemann lå på hattehylla og de to eldre søsknene krøp rundt som lemen i baksetet. Dagens forskrift sier at barn opptil 150 cm skal bruke godkjent sikkerhetsutstyr når det finnes i bilen. Og de minste, helst helt til de er fire år, bør sitte bakovervendt.

Det er årsaken til at en ettåring i realiteten krever større plass i baksetet enn en basketballspiller. Dessuten øker barnas "hoftebredde" dramatisk når de skal sitte i barnestol. Et baksete som greit greier tre voksne, kan i verste fall bli for smalt for tre barneseter.

Så hva skal en velge når fire blir til fem? Her ser testfamilien Pedersen/Jakobsen fra Oslo nærmere på representative bilmodeller fra de tre vanligste bilklassene for barnefamilier. Stasjonsvogna, i dette tilfellet Mazda 6, spiller rollen som evergreen. Gå en runde i et barnerikt område, og det står en stasjonsvogn utenfor annethvert hjem - minst.

TESTFAMILIEN: Idun (3 mnd.): Sover som regel godt i Maxi-Cosien. Birk (3): Har maur i buksebaken, men slår seg til ro med barnebok på mp3-spilleren. Dina (6): Elsker en skikkelig langtur. Hege K. Fosser Pedersen (37): Kjører gjerne i byen, men gir fra seg rattet på lengre turer. Journalist i F&B, nå i permisjon. Øyvind Jakobsen (37): Fast bagasjestuer. Biljournalist i Hjemmet Mortensens motorredaksjon.
TESTFAMILIEN: Idun (3 mnd.): Sover som regel godt i Maxi-Cosien. Birk (3): Har maur i buksebaken, men slår seg til ro med barnebok på mp3-spilleren. Dina (6): Elsker en skikkelig langtur. Hege K. Fosser Pedersen (37): Kjører gjerne i byen, men gir fra seg rattet på lengre turer. Journalist i F&B, nå i permisjon. Øyvind Jakobsen (37): Fast bagasjestuer. Biljournalist i Hjemmet Mortensens motorredaksjon. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men de siste årene har den fått utfordrere. Nordmenn har lagt sin elsk på SUV-ene, som med firehjulsdrift gjør vinterveier vakrere sett fra sjåførsetet. Mange liker dem også fordi høyden gir følelsen av bedre oversikt. Den ekstra robustheten, som for eksempel Subaru Forester kan skilte med, tiltaler også.

Ikke minst har vi fått flerbruksbilene. De er bygd for å få plass til mest mulig på relativt kort lengde. De fleste modellene kan by på sitteplass til sju, slik for eksempel klassens bestselger VW Touran gjør.

Hvilke fordeler og ulemper har biltypene? Les videre - vår femmerbande har testet alle seter, snudd og vendt på barnestoler og stappet bagasjerommet fullt.

Klassikeren

- Den beste bilen for sjåføren, sier pappa bak rattet i stasjonsvogna. Fyller Mazda 6 andre familiekrav?

Stasjonsvognene i det biljournalister gjerne kaller mellomklassen er det mange av. Blant dem som selger best, er Toyota Avensis (ny modell i år), VW Passat og Ford Mondeo, mens vi altså har valgt Mazda 6.

Alle disse fire er store, rommelige biler bygd for å løse de samme behovene. Slik sett kan vår Mazda-vurdering tjene som rettesnor også for andre biler i klassen, men vær obs på forskjeller modellene imellom. Noen få centimeter kan være akkurat det som avgjør om du får inn barnevogna på langs eller sitter godt foran et bakvendt barnesete.

PAPPAS FAVORITT: Mazda 6 og andre, vanlige stasjonsvogner er komfortable på tur, i tillegg til å være rommelige. Og Mazda-en er skikkelig trivelig når veien svinger, også.
PAPPAS FAVORITT: Mazda 6 og andre, vanlige stasjonsvogner er komfortable på tur, i tillegg til å være rommelige. Og Mazda-en er skikkelig trivelig når veien svinger, også. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her finner du tester av 17 stasjonsvogner under 300.000 kr.

Tekniske data: Mazda 6 stv. 2,2 MZR-CD

Motor: 2,2 liter, diesel, 125 hk, 310 Nm

0-100 km/t: 10,9 s.

Toppfart: 192 km/t

Oppgitt forbruk: 0,56 l/mil

Mål, L x B x H: 479 x 180 x 149 cm

Oppgitt bagasjeromsvolum: 519 liter

Billigste Mazda 6 stv: 289 100 kroner (1,8 bensin)

Pris med 2,2 diesel, fra: 300 800 kroner

Barnas dom: - Helt vanlig, sier Dina (6), som er vant med stasjonsvogn.

Mammas dom: - Den beste å kjøre. Flott at barnevogna går inn på langs.

Pappas dom: - Gir den klart mest påkostede følelsen.

Les en mer omfattende test av denne bilen her!

Les alle våre biltester her!

Slik går det for stasjonsvognenes representant når F&B-familien sjekker ut trebarnskravene:

Plass i baksetet: To barneseter og en Maxi Cosi går overraskende greit inn. At bredden er sjenerøs, er én av årsakene. Viktigere er det likevel at både rygg og sete har moderate sidevanger. (Hvor mye det betyr, kommer vi tilbake til når vi skal se på Subaruen.) Høy vinduskarm gjør at barna må strekke hals for å se ut.

Plass foran bakvendt barnestol: Mamma (160 cm) har klart best plass til knærne i Mazdaen. Pappa (187 cm, langbeint) krasjer knærne i dashbordet og må sitte med beina til siden.

Plass i bagasjerommet: Stasjonsvogna har det lengste bagasjerommet, og det byr på en fordel: Barnevogna kan settes inn på langs, uten at hjulene må tas av. Halve bagasjerommet er fortsatt fritt - kjekt i det daglige hvis en i tillegg skal ha med seg noen handleposer eller annen bagasje.

Også når testfamilien skal ha med seg alt den trenger til en lang helgetur, viser stasjonsvogna seg som mest rommelig. Her får også Birks sykkel plass, noe den ikke gjør i de andre to.

Spesielle barneløsninger: Varsling når sikkerhetsbeltene i baksetet ikke er i bruk.

Slik kjører den: Stasjonsvogna er sjåførens klare favoritt, særlig på langtur. Med lavt tyngdepunkt ligger den best på veien. Lengre akselavstand gir mer ro i bilen. Sterk og behagelig motor.

Les en mer omfattende test av denne bilen her!

Flere stasjonsvogner i prisklassen:

Toyota Avensis: Storselger med høyt kvalitetsry. Ny utgave i år.

Ford Mondeo: På mange måter svært lik Mazda 6. Sjåførfavoritt med mye plass.

VW Passat: Avensis' hardeste konkurrent på salgstoppen. Kan fås med firehjulsdrift.

Trang tøffing

SUV-er er høyere, tøffere og har firehjulsdrift. Det liker mor. Men tre barneseter takler Subaru Forester ikke.

PLASS TIL SYKKEL: Det lange bagasjerommet rommer mye. Bare i Mazdaen fikk Birks sykkel også plass.
PLASS TIL SYKKEL: Det lange bagasjerommet rommer mye. Bare i Mazdaen fikk Birks sykkel også plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bilklassen for såkalte folke-SUV-er (pris fra rundt 360.000 kroner) har vokst seg stor. Før dominerte østasiatiske merker helt, nå stiller nær sagt all verdens bilmerker med en slik bil. Alternativer til Subaru Forester er blant annet Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander (fås med sju seter), Ford Kuga, VW Tiguan og Nissan Qashqai (sistnevnte fås i lang versjon med sju seter og også kun med forhjulsdrift).

Tekniske data: Subaru Forester 2,0D

Motor: 2,0 liter, diesel, 147 hk, 350 Nm

0-100 km/t: 10,4 s.

Toppfart: 186 km/t

Oppgitt forbruk: 0,64 l/mil

Oppgitt bagasjeromsvolum: 450 liter

Mål, L x B x H: 456 x 178 x 168 cm

Billigste Subaru Forester: 379 400 kroner (2,0D)

Barnas dom: - Dina får jo ikke plass, sier Birk (3).

Mammas dom: - Herlig å sitte høyt. Hadde fungert greit med to barn.

Pappas dom: - SUV er dyrt.

Les en mer utfyllende test av denne bilen her!

Subaru Forester er ikke den rommeligste kompakt-SUV-en, men en god representant for denne biltypen når det gjelder plassutnyttelse. For voksne i baksetet er plassen god nok. Men barneseter er en annen skål.

Her er våre favoritter i SUV-klassen

Plass i baksetet: Når det bakvendte setet til treåringen og minstejentas Maxi Cosi er spent fast, er det rett og slett ikke plass til storesøsters sete. Årsaken er ikke nødvendigvis mangel på bredde, men store, brede sidevanger som presser de ytterste setene innover. Det finnes helt sikkert konkurrenter som rommer tre seter i bredden, men vær obs: Folke-SUV-ene er generelt trangere enn en stasjonsvogn til samme pris.

Plass foran bakvendt barnestol: Et par små fingerbredder skiller mors knær fra dashbordet. Far må få amputert beina over knærne for å sitte godt.

Plass i bagasjerommet: SUV-en har det klart korteste bagasjerommet. Her er det ikke snakk om å få plass til barnevogna på langs. Likevel går bagasjen til langhelga inn, takket være mer takhøyde enn i stasjonsvogna.

RØFF, MEN TRANG: Subaru Forester og andre kompakte SUV-er har ikke voldsomt mye plass. Men til gjengjeld takler de andre utfordringer.
RØFF, MEN TRANG: Subaru Forester og andre kompakte SUV-er har ikke voldsomt mye plass. Men til gjengjeld takler de andre utfordringer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Barnevennlige løsninger: Relativt lav vinduskarm gjør det lettere for barn å se ut.

Slik kjører den: I en SUV sitter en høyt, og det gir en følelse av bedre oversikt. Samtidig er tyngdepunktet høyere, og det merkes når krappe svinger kommer tett. Da krenger bilen mer. Styringen føles langt mindre direkte enn i særlig Mazdaen. Motoren er sterk og lettkjørt, og firehjulsdrift sikrer god framkommelighet.

Les en mer utfyllende test av denne bilen her!

Les alle våre biltester her!

Flere folke-SUV-er:

Mitsubishi Outlander: En familiehit, fordi den er størst i prisklassen og kan fås med inntil sju seter.

Nissan Qashqai + 2: Forlenget versjon av den vanlige Qashqai, med sju sitteplasser.

Toyota RAV4: Selger godt, men trang for en familie på fem.

Fornuftskassen

- Den kuleste bilen som finnes, mener Dina (6). VW Tourans oppskrift på familielykke er snau lengde, sjenerøs høyde og sju seter.

De kalles gjerne flerbruksbiler på norsk, bilene som er kortere enn stasjonsvogner, men som likevel har plass til inntil sju. Biltypen ser du stadig oftere der familier ferdes.

Hyppigst ser du vår testdeltaker VW Touran, som er ubestridt bestselger i klassen. Men en rekke biler er bygd over lignende lest, som for eksempel Toyota Verso (ny utgave i år), Mazda 5 og Citroën C4 Grand Picasso. Om Tourans kasseform ikke tiltaler, kan det hende mer avrundede konkurrenter gjør det. Men kasseformen har sin funksjon: Rette hjørner gir mer plass enn runde. Faktisk forbausende god plass.

TRANGT NOK: Stappfullt, men det går. SUV-er i denne prisklassen har ofte trange bagasjerom.
TRANGT NOK: Stappfullt, men det går. SUV-er i denne prisklassen har ofte trange bagasjerom. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Plass i baksetet: For Tourans del handler det ikke bare om baksetet, men om baksetene. Touran rommer tre barneseter i bredden greit når den brukes som en vanlig femseter. Testfamilien mener imidlertid at den største fordelen ved daglig småkjøring (men ikke ved langtur) er at størstejenta kan sitte helt bakerst, samtidig som setet i midten i andre rad tas ut. Det gjør sikringen av de to minste atskillig enklere, og hindrer sild-i-tønne-tilstander.

Tekniske data: VW Touran BlueMotion

Motor: 1,9 liter, diesel, 105 hk, 250 Nm

0-100 km/t: 13,0 s.

Toppfart: 182 km/t

Oppgitt forbruk: 0,54 l/mil

Mål, L x B x H: 441 x 179 x 165 cm

Oppgitt bagasjeromsvolum: 450 liter

Billigste VW Touran: 297 720 kroner (5 seter)

Pris testet bil, fra: 318 560 kroner

Barnas dom: - Jeg vil sitte bakerst alene, jubler Dina (6).

Mammas dom: - En boks, men en praktisk boks.

Pappas dom: - Seteløsningen er lett å like.

Les en mer utfyllende test av bilen her.

Plass foran bakvendt barnestol: Som i SUV-en er det bare et par fingerbredder mellom mors knær og dashbordet, selv om det skyvbare baksetet står i bakerste posisjon. Kort bil må nødvendigvis bety at det blir trangt et sted.

Plass i bagasjerommet: Som femseter, med de to bakerste setene lagt ned i gulvet, har Touran ingen problemer med å svelge bagasjen for langhelga. Man må bare pakke litt mer i høyden. Stor lasteluke gjør stuejobben enklere. Touran er også klart mest fleksibel: Muligheten for å fjerne et sete i rad to og plassere ett barn helt bak kan gi plass til lange gjenstander de andre bilene ikke rommer.

Barnevennlige løsninger: Relativt lav vinduskarm gjør det lettere for barn å se ut. Koppholdere og setebord (må ikke brukes i fart i tilfelle bråstopp).

Slik kjører den: Også i Touran sitter en litt høyere, noe mange liker. Motoren i testbilen er betydelig svakere enn i de to andre bilene, og støyer merkbart mer. Bilen er relativt kort, og dermed ganske lett å parkere. Mer stump over humper enn de to andre.

FLEKSIBEL OG PRAKTISK: Flerbruksbilen VW Touran har plass til sju, er fleksibel og komfortabel. Men ikke morsom.
FLEKSIBEL OG PRAKTISK: Flerbruksbilen VW Touran har plass til sju, er fleksibel og komfortabel. Men ikke morsom. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les en mer utfyllende test av bilen her.

Test av fem flerbruksbiler finner du her

Les alle våre biltester her!

Flere flerbruksbiler:

Mazda 5: Store skyvedører gjør at mange småbarnsfamilier elsker den. Les test her.

Citroën C4 Grand Picasso: Parer fransk finesse med familiefornuft.

Toyota Verso: Nykommeren er på plass, større og flottere enn før. Les testen her.

Familien mener:

SUV-en fra Subaru diskvalifiserer seg selv som trebarnsfamiliens valg. Har den ikke plass til tre barneseter, kan den ikke gjøre jobben. Synd, for bilen er fin.

Dermed står det mellom flerbruksbil og stasjonsvogn. Da taper Mazda 6 med knapp margin, selv om det greit går tre barn i bredden, bagasjerommet er stort og den kjører best.

For i denne testen stiller bare flerbruksbilen VW Touran med setefleksibiliteten som gir virkelige valgmuligheter. Men må den se ut som en boks?

Livsviktig sikkerhet

I en familiebil er sikkerhet det aller viktigste. Vårt innstendige råd er at du velger en bil med antiskrens (ESP), et svært effektivt system som henter inn en bil med skrens bedre enn de beste sjåfører. Dette kan være forskjellen på liv og død. Nye familiebiler har normalt dette i dag, litt eldre biler har det sjelden.

HØY LAST: Når taket er høyt som i en flerbruksbil, må en ta høyden til hjelp. Og da blir det plass til mye. Stor lasteåpning er et pluss.
HØY LAST: Når taket er høyt som i en flerbruksbil, må en ta høyden til hjelp. Og da blir det plass til mye. Stor lasteåpning er et pluss. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhetsnivået for din favoritt kan du sjekke på www.euroncap.org . EuroNCAP er en organisasjon som kollisjonstester biler solgt i Europa.

Økt sikkerhet gir også parkeringssensorer, som piper når du nærmer deg en gjenstand - eller et barn som leker bak bilen. Anbefales!

Hvis bilen du vurderer kan fås med xenonlys, bør du vurdere det sterkt. I et land med så mye mørke som vårt, er godt lys en sikkerhetsfaktor.

Sjekk dette før du kjøper

  • Skal du ha plass til tre barneseter, sats på en bil med temmelig rett rygg og sittepute (se omtalen av Subaru Forester).
  • Ta med deg barnesetet og sett det inn slik det skal stå i de aktuelle bilene du vurderer. Ikke tro på øyemål!
  • Ikke stol for mye på oppgitte volumtall for bagasjerommet. Ta med barnevogna og sett den inn i bilen.
  • En skiboks er et nyttig ekstra-bagasjerom. Sjekk derfor bilens tillatte taklast. Noen biler takler ikke stort mer enn vekta av boks og lastestativ.

Isofix eller niks?

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Isofix er en standard for å feste Isofix-tilpassede barneseter i bil. Systemet finnes i de fleste nye biler, men er uvanlig i litt eldre modeller.

Fordelen er at innfestingen av setene er enklere og sikrere. Ulempen er at setene er dyrere, og at det i noen tilfeller kan bli vanskelig å få plass til tre barneseter fordi festene kan trekke de ytre barnesetene mot midten.

Vi har her testet bakseteplassen med seter uten Isofix. Vær obs på at det finnes både smalere og bredere barneseter enn vi har brukt i testen.

Les også:

Vi har testet de ti sikreste familiebilene

Barnesete får stryk - les test av 11 bilbarnestoler

Krasjtesten blir tøffere

Ditt barnesete kan være farlig!

BARNAS FAVORITT: Det fleksible interiøret i sjuseteren VW Touran gjør den raskt til en favoritt hos barna. Seteløsningen er lett å like.
BARNAS FAVORITT: Det fleksible interiøret i sjuseteren VW Touran gjør den raskt til en favoritt hos barna. Seteløsningen er lett å like. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les mer om barn og sikkerhet her

Hvor stor stasjonsvogn?

Tro ikke at en stasjonsvogn er ensbetydende med god plass. Mens for eksempel en VW Passat enkelt rommer de fleste barnevogner på langs, må vogna inn på tvers i en Volvo V50 . Da er det ikke mye golvplass igjen til annet.

Det finnes enkelte stasjonsvogner i den såkalte kompaktklassen (VW Golf & co.) som rommer like mye som langt større biler. Men i en kortere bil må bagasjeplassen tas fra noe annet, nemlig passasjerkupeen. Da blir det fort veldig trangt for voksne foran et bakovervendt barnesete.

Les alle våre biltester her!

Her er våre favoritter i Golf-klassen.

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også